اکبری در ادامه به افزایش عوارض تعدادی از آزادراههای دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که عوارض این آزادراهها در پنج سال گذشته افزایش نیافته بود و درآمدهای آنها به هیچ عنوان کفاف نگهداری آزادراهها را نمیداد، از دو سال پیش به روز رسانی این عوارض درخواست شده بود تا اینکه این مورد به شورای اقتصاد رفت و در آنجا نرخ جدید برای پنج آزادراه دولتی مصوب شد.
وی توضیح داد: مطابق این طرح، کامیونی که در مبدا بارگیری میکند، مبدا و مقصد خود را در لحظه صدور بارنامه تعیین خواهد کرد که بر اساس آن، روی نقشه پیاده سازی و جایگاههای سوخت واقع در مسیر به راننده اعلام میشود.
این مقام مسئول، همچنین به طرح جدید «تخصیص سوخت در مسیر» اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته تخصیص سوخت کامیون ها بر اساس پیمایش انجام می شد که تکلیف قانونی بود، اکنون طرح جدید تخصیص سوخت در مسیر را در دستور کار داریم.
افزایش عوارض تعدادی از آزادراهها از ابتدای بهمن ماه
وی یادآور شد: در کشور ۲۴ پایانه مرزی داریم که مراودات تجاری از طریق آنها به صورت ترانزیت انجام میشود، اما در برخی موارد شاهدیم با تغییر قوانین یا تغییر مسئولان محلی استانهای مرزی در کشورهای همسایه، رویههای حمل و نقلی، رویههای گمرکی، پرداخت کرایه و غیره تغییر میکند و در بعضی موارد کامیونها متوقف میشود.
اکبری یادآور شد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تراتزیت کالا و مسافر از جادهها انجام میشود، چهارخطه کردن محورها یا ایجاد آزادراههای جدید در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست سازمان راهداری در پاسخ به پرسشی درخصوص سرگردانی کامیونداران ایرانی در «اسلام قلعه» افغانستان، گفت: این موضوع از مراجع دیپلماتیک در دست پیگیری بوده و موضوع به وزارت امور خارجه منتقل شده است.
اکبری خاطرنشان کرد: عوارض جدید آزادراهی از ابتدای بهمن ماه اجرایی و دریافت خواهد شد که شامل آزادراههای تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین، بندرعباس- شهید رجایی و قزوین- زنجان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: به رانندگانی که در این منطقه سرگردان شده اند، بابت روزهایی که در آنجا معطل شدهاند «حق توقف» از سوی شرکتها تعلق خواهد گرفت.
وی خاطرنشانکرد: در این راستا بستهای تهیه خواهد شد تا اضافه درآمدها صرف همین عمران و بهسازی همین آزادراهها شود. همچنین تا ۳۰ درصد تخفیف برای افرادی که به طور دائم از این آزردهها استفاده میکنند در نظر گرفته خواهد شد.
سرپرست سازمان راهداری ادامهداد: در خوشبینانهترین حالت حتی با این نرخهای جدید ۲هزار میلیارد تومان از این آزادراهها که در مقایسه با نیاز فوری پنج هزار میلیارد تومانی ناچیز است.
طرح «تخصیص سوخت در مسیر»
وی بیانداشت: اکنون ساخت هشت هزار کیلومتر آزادراه یا چهاربانده کردن محورها را در دستور کار داریم که هدفگذاری امسال ۷۰۰ کیلومتر است و تاکنون ۵۶۰ کیلومتر آن انجام شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، «رضا اکبری» امروز (سه شنبه) در نشست خبری در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک در محل مصلی تهران افزود: در این مدت همچنین ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مسافر بینالمللی از مرزهای زمینی کشور تردد کردند.

وی با اشاره به عوارض فعلی یکهزار و ۲۰۰ تومانی آزادراه تهران- قم که به صورت یکسان از کاربران جاده دریافت میشود، گفت: پرداختی برای افرادی که تا فرودگاه امام یا کل مسیر تا قم را پیمایش داشتند یکسان بود و این عادلانه نبود، بر این اساس مقرر شده عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت شود.
اکبری ادامه داد: به این ترتیب، کارت سوخت کامیون فقط در جایگاههای مذکور فعال میشود و به این ترتیب از قاچاق سوخت جلوگیری خواهد شد.
منبع: https://www.irna.ir/news/85692571/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%DB%B1%DB%B2%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4
اکبری تصریح کرد: حل این مساله خارج از اختیارات سازمان راهداری بوده و باید از طریق وزارت امور خارجه انجام شود.
آخرین وضعیت رانندگان سرگردان در اسلام قلعه افغانستان