ترکمنستان با ترانزیت کالا از مرز لطف آباد خراسان رضوی موافقت کرد

مجردی ادامه داد: بیشتر کامیونهای ترانزیتی در مرز سرخس ملیت ترکیه ای دارند و بقیه ناوگان نیز ملیت تاجیکی و قرقیزستانی دارند  که با رانندگان ایرانی در این مسیر تردد می کنند.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.



منبع

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان این که تاکنون عبور ناوگان ترانزیتی در مرز لطف آباد صورت نگرفته گفت: پیش از این ترددهای ترانزیتی مستقیم از نیمه خرداد ماه در مسیر سرخس- فاریاب از سر گرفته شده بود و هر چند ابتدا روزانه یک یا ۲ دستگاه کامیون ترانزیتی از این مرز عبور می کرد اما اکنون این تعداد به روزی ۲۰ دستگاه کامیون رسیده است.

چهارم اسفند ماه ۱۳۹۸ در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تردد در همه مرزهای زمینی و ریلی خراسان رضوی با ترکمنستان بسته شد تا این که پس از مرز سرخس، مرز جاده ای لطف آباد از ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با شرایط خاص بازگشایی شد و از آن تاریخ تا به امروز تردد و حمل بار صادراتی و ترانزیتی در مرز لطف آباد تنها به وسیله انتقال بار و در اصطلاح یدک از ناوگان ایرانی به ناوگان ترکمنستانی انجام می شد و این مساله برخلاف شیوه های معمول و شناخته شده حمل و نقل بین المللی است و مورد اعتراض رانندگان، صاحبان بار و شرکتهای بین المللی حمل و نقل کشورمان قرار گرفت.

  رفع تعرض فوری ۵۵۰ هکتار زمین دولتی در سه ماهه نخست امسال

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

مرتضی مجردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان افزود: این موافقت مسوولان مرزی ترکمنستان در راستای توافقات مسوولان بلند پایه دو کشور و  تجارت در قالب دالان شمال- جنوب صورت گرفته است و طبق اعلام مرزبانی منطقه “قهقهه” ترکمنستان مسیر ترانزیتی لطف آباد تا فاریاب ازبکستان مانند مسیر سرخس تا فاریاب بر روی ناوگان ترانزیتی باز شده است.

سابقه توقف ترددهای تجاری در مرز لطف آباد 

وی ادامه داد: پس از ورود ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان، این کامیونها فقط می توانند از طریق مرز فاریاب با ازبکستان از ترکمنستان خارج شده و در سایر کشورهای آسیای مرکزی ادامه مسیر دهند و پس از تخلیه بار ناوگان ترانزیتی از همین مسیر و از طریق این مرز یا مرز سرخس به ایران بازگردند.

پایانه مرزی لطف آباد در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۳۰۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۱۰ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.