تشریح علت تأخیر پروژه مترو قم

وی اظهار کرد: با اصلاحات در برخی از آیتم‌های فاز دوم خط یک مترو قم، پیش‌بینی می‌شود هزینه تمام شده طرح ۲۵ درصد نسبت به برآورد اولیه کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه بعد از پرداخت اولین قسط به میزان شش میلیون یورو، شرکت چینی آمادگی تحویل اولین رام قطار پس از چهار ماه را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تمام هزینه ۶۶ میلیون یورویی خرید واگن قطار شهری قم توسط وزارت کشور تأمین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: به صرفه نبودن خرید واگن از روسیه در سال ۹۶ و به انجام نرسیدن خط اعتباری ایران و این کشور نیز در پایین بودن سرعت فیزیکی این پروژه تأثیرگذار بوده‌است.

عوامل سرعت‌پایین پیشرفت فیزیکی مترو قم

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402092014529/%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%A3%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88-%D9%82%D9%85

به گزارش ایسنا، خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب شش ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد؛ همچنین خط دو مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

انعقاد خرید قطار از شرکت چینی

ایسنا/قم مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اجرای خط دوم مترو قم به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه، علت تأخیر فاز نخست این پروژه را تشریح کرد.

انگشت باف از عدم پرداخت اعتبارات دولتی به واسطه اولویت منوریل در ابتدای پروژه، افزایش چندباره نرخ ارز و مصالح و تجهیزات و منعطف نبودن قرارداد با شرایط روز تا سال ۹۸ را از عوامل مهم در پایین بودن سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری قم یاد کرد.

  تامین ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها برای ساخت مسکن

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه خرید ۸۰ رام قطار ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، گفت: در سال ۹۶ امکان تبدیل صورت‌وضعیت برای خرید واگن برای شهرداری قم میسر نشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بیان کرد: در طرح امکان‌سنجی خط دوم مترو قم به پردیسان طول مسیر از ۱۵ کیلومتر به ۲۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها از ۱۲ به ۲۱ ایستگاه افزایش یافته‌است.

انگشت باف، یادآور شد: پس از بر هم خوردن روند خرید واگن از یک شرکت روسی به خاطر قیمت بالای آن در سال ۹۶، استفاده از خط اعتباری فایناس بین ایران و یک شرکت چینی برای خرید ۵۵ رام قطار در دستور کار قرار گرفت.

تشریح علت تأخیر پروژه مترو قم

به نقل از شهرداری قم محمدرضا انگشت‌ باف بیان کرد: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، احداث و ادامه خط دوم مترو قم تا اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان نیز به این پروژه اضافه شده‌است.

وی از نبودن امکان هزینه کرد برای پروژه به علت عدم انجام عملیات توسط پیمانکار در سال ۹۶ به دلیل مشکلات قراردادی را از مباحث مهم در طرح مترو قم در اواخر دهه ۹۰ نام برد.

انگشت باف با بیان اینکه امکان بهره‌برداری از فاز دوم خط یک مترو قم در یک بازده زمانی ۳۶ ماهه امکان پذیراست، تاکید کرد: ریل، تجهیزات سیگنالی، روسازی و سایر زیرساخت‌های احداث فاز دوم خط یک متروی قم خریداری شده‌است.