تعامل سازنده با همسایگان در سایه «دیپلماسی مهارت»

در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از ظرفیت بالایی برای گسترش دیپلماسی با کشورهای همجوار و منطقه و همکاری با کشورهای حوزه اوراسیا و قاره آفریقا برخوردار است.

تعامل سازنده با همسایگان در سایه «دیپلماسی مهارت»

امضای دو سند همکاری با کشورهای تاجیکستان و روسیه، ارائه بیش از ۲۰۰ حرفه به پناهندگان با هدف بهبود وضع معیشتی و توانمندسازی پناهندگان برای بازگشت داوطلبانه و ارائه بیش از ۳۴ هزار و ۶۸۰ نفر دوره آموزش مهارتی به پناهندگان طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ با همکاری سازمان ملی مهاجرت و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از دیگر موفقیت‌های بین‌المللی سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی مهارت به شمار می‌رود.

در سند مهارت‌آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌ عنوان متولی امر مهارت‌آموزی در کشور، تعریف «دیپلماسی مهارت»،دستیابی به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق صدور مهارت و فناوری در بستری سیاسی عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، در دنیای امروز دیپلماسی مهارت یکی از ابزارهای مورد اتکای دیپلماسی به معنای برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌ منظور تأمین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی کشور، تقویت توانمندی‌های فناوری و بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها معنا می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی و تسهیل روابط با کشورهای سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه مهارت است و از این طریق با تبادل اطلاعات و مهارت‌ها،زمینه ارتقای سطح فنی و مهارتی کارآموزان در سطح بین‌المللی را برای یک رقابت سازنده فراهم می‌کند.

دیپلماسی مهارت از جمله ظرفیت‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که می‌تواند ابزار موثری در گسترش روابط با کشورهای همجوار و منطقه به شمار آید.از این رو لازم است از تجربیات موفق در حوزه مهارت‌آموزی و ارائه آموزشهای مهارتی به کشورهای دیگر به نحو شایسته بهره‌برداری کرد.

  جاده سنندج - دیواندره بسته می شود، تردد از جاده جایگزین

معاون وزیر کار بر ضرورت برنامه‌ریزی و امضای تفاهمنامه همکاری در خصوص ارائه آموزش‌های مهارتی و صدور خدمات به سایر کشورها تاکید کرده و می‌گوید: سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای گسترش چتر مهارتی در ایران و فراتر از مرزها، با داشتن سرمایه انسانی توانمند و متخصص و زیرساخت‌های جامع استاندارد،به منظور اجرای راهبرد توسعه دیپلماسی مهارت آمادگی کامل دارد.

از دیگر اقدامات سازمان آموزش فی و حرفه‌ای در این زمینه، ساماندهی ۲۹ سند همکاری بین‌المللی، ایجاد میز همکاری‌های بین المللی با ۴۵ کشور و تهیه و ارسال ۸ پروژه در حوزه زیرساخت آموزشهای مهارتی به کمیسیون اروپا و صندوق جمعیت ملل متحد به منظور استفاده از کمک‌های توسعه‌ای بوده است.

در حال حاضر از نگاه کارشناسان، رویکرد دیپلماسی مهارت محور می‌تواند مبنای توسعه فعالیت‌های تجاری و تعاملات بین المللی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد باشد.

مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این باره می‌گوید:توسعه دیپلماسی مهارت بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارتخانه متبوع، راهبرد اصلی سازمان است و استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور، باعث تسریع در روند برنامه‌ها و شاخص‌های این راهبرد می‌شود.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101913825/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA

با استقرار دولت سیزدهم، بحث تعاملات بین‌المللی به ویژه ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار شد و در دستور کار قرار گرفت، بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رویکرد دیپلماسی مهارت محور را به جهت توسعه روابط با شرکای خارجی در پیش گرفت و در این راستا اقدامات متعددی را دنبال کرد.

  تصویب طرح بزرگ خانه‌سازی در خانه ملت

به گفته وی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به منظور توسعه آموزش‌های مهارتی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و اجرای فرآیند استخدام نیروهای جدید، تفاهمنامه همکاری با بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی به امضا رسانده است.

جوهره اصلی دیپلماسی مهارت، تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان از طریق کنترل ایده‌ها، باورها و هنجارها و شکل‌دهی رفتارها از طرق مختلف و با کمک ابزارهای مهارت‌آموزی است.

از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم می‌توان به ایجاد کمیته سیاستگذاری امور بین الملل، امضای برنامه اقدام مشترک با کشور تاجیکستان، تهیه برنامه همکاری با کشورهای نیجریه و غنا، تهیه و ارسال پیش‌نویس برنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک با کشورهایی همچون مالزی، عمان، عراق، سوریه و ژاپن و تسهیل فرایند ایجاد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در خارج کشور اشاره کرد.