تمام ذینفعان در تخلفات ساختمان‌سازی شهر کرمانشاه باهم شریک هستند

شهر کرمانشاه بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون استان را در خود جای داده است و دارای هشت منطقه است.
 



منبع

رییس انجمن ساختمان سازان استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: در طرح جامع شهر کرمانشاه که مشاور و طراح آن از دانشگاه های معتبر کشور است، باید به بسیاری از مسائل پیچیده و درهم تنیده شهر کرمانشاه مانند محدودیت های شهر، بافت فرسوده، زون انبوه سازی، زون ویلا سازی، زون های تفریحی ورزشی و مهم ترین مشکل و عامل اصلی تخلفات ساختمانی یعنی تراکم ساخت در زمین؛ مورد توجه قرار گیرد.

شاد فر در ادامه راهکار دوم و کوتاه مدت کارگروه کاهش تخلفات ساختمان سازی در شهر کرمانشاه که به تازگی در کمیسیون ماده پنج استان مورد موافقت قرار گرفته است؛ افزایش تراکم ساخت و ساز به میزان ۷۵ درصد برای زمین های صندوقی عنوان کرد و با بیان این خبر خوش گفت: واحدها و یا زمین هایی که صندوقی اند، یعنی ۲ طرف شرق و غرب آنها تا ۷۵ درصد ساخته شده و پایان کار هم گرفته اند؛  شهرداری تا ۷۵ درصد به میزان همسایه ها برای او نیز پروانه ساخت صادر می کند.

این استاد رشته عمران؛ مهم ترین علت اتفاق ناگوار حادثه متروپل اهواز را تخلفات ساختمانی اعلام کرد گفت: این حادثه نتیجه یک اتفاق (موردی) نیست، بلکه نتیجه یک فرایند نهادینه شده از تخلفات در سطح شهرها است؛ زیرا با وجود اینکه مسئولان ذی ربط از وجود تخلفات ساختمانی آگاهی دارند، ولی اقدامی نمی کنند و زمانی که حادثه اتفاق افتاد، مسائل و مشکلات به صورت روتین و عادت گردن هم می اندازند و سپس قضیه ( تخلف) به فراموشی سپرده می شود و دوباره شاهد روال سابق هستیم.

  اظهارات اخیر درباره برف بیشتر در ترکیه غیرعلمی و بی پشتوانه است

شادفر در ادامه به اختلاف شدید اعضای شورای شهر کرمانشاه با شهردارها در طول چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعدادی از اعضای شورای شهر مخالف این وضعیت و درآمد شهرداری از تخلفات شاختمان سازی هستند و اختلافات شدید اعضای شورای شهر با شهرداری کرمانشاه در سال های اخیر نیز سر هم این مطلب بوده است.

شادفر افزود: ما در سطح شهر کرمانشاه ساختمان های زیادی مانند متروپل داریم که ساخته شده‌اند و اگر به آنها رسیدگی نشود، خطرآفرین خواهند بود اما متاسفانه چرخه کار مشکل دارد چرا که درآمد شهرداری وابسته به تخلفات ساختمانی است به همین دلیل تا زمانی شهرداری به فکر درآمد پایداری دیگری برای خود نباشد این چرخه معیوب درست نمی شود.

«آرش شادفر» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان؛ با بیان اینکه صنعت ساختمان بار بزرگ اشتغال و پویایی اقتصادی استان کرمانشاه را بر دوش می کشد، افزود: ۳۰ درصد اشتغال اقتصاد استان در حوزه ساختمان سازی است و اهمیت این صنعت بر هیچ کس پوشیده نیست.

شهرداری از جهل مردم نسبت به جرایم تخلفات ساختمانی درآمد کسب می کند

شادفر در ادامه گفت: اما شهرداری و شورای شهر کرمانشاه به جای ارایه میز خدمت و مشاوره یک دفترچه از تخلفات و جرایم تهیه کردند و تخلفات را افزایش دادند، مثلا تخلف نداشتن پارکینگ در منطقه ۲۲ بهمن شهر کرمانشاه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تصویب کرده اند و دوست هم دارند مردم از این جرائم خبر نداشته باشند تا از جهل مردم درآمد بدست آورند که نه شرعی، نه انسانی و نه اخلاقی و نه حرفه ای است.

  دولت قبل پول پرداختی مردم برای ۲۴۰ هزار مسکن مهر را کجا هزینه کرد؟

رییس انجمن ساختمان استان کرمانشاه؛ جرایم تخلفات ساختمانی در شهر کرمانشاه را غیر کارشناسی دانست و با این حال آن را اطلاع رسانی هم نمی کند، تا درآمد بدست بیاورند، اما این درآمد برای شهرداری پایدار نیست و مسئولان بارها این تذکر به شهرداری داده اند و خواستار اصلاح این وضعیت شده‌اند.

شادفر در ادامه به تشکیل کارگروه «کاهش تخلفات ساختمانی» در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای بلند مدت این کارگروه برای کاهش تخلفات ساختمانی بازنگری طرح جامع شهر کرمانشاه است که از سال ۸۸ تاکنون بازنگری نشده و اگر اعتقاد داریم شهر یک موجود زنده است طبیعتا باید همواره این طرح براساس نیاز روز جامعه شهری مورد بازنگری، اصلاح و بروز رسانی شود.

وی تصریح کرد: باید وقتی که مردم برای ساختمان سازی به شهرداری مراجعه می کنند، شهرداری ها حتما ابتدا یک میز خدمت و یا مشاوره در خصوص آینده ساختمان، چگونگی ساخت و ساز، تخلفات و قوانین در راستای اطلاع رسانی به مالکان ساختمان ارایه دهند و آنها را نسبت عواقب تخلفات آگاهی دهند. 

این کارشناس ساختمان سازی در ادامه توضیح داد: صدور پروانه ساختمان سازی در شهر کرمانشاه مانند قیف وارونه است یعنی به جای اینکه پروانه ابتدا در کمیسیون ماده پنج بررسی شود، مردم را از رفتن به این ماده می ترسانند، که روند بررسی طولانی است شماها فعلا بروید تخلف کنید تا بعد ساخت؛ متاسفانه شهرداری به مردم اطلاع رسانی نمی کند هیچ؛ نظام مهندسی و دفاتر مهندسی هم به مردم چیزی نمی گویند.

  افزایش ۳۰۰ درصدی کمک‌های مردم خیّر به حساب ۱۰۰ امام (ره) در استان تهران

وی گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که همه ما در صنعت ساختمان به آن معتقدیم؛ مشکل تخلفات ساختمانی از طرف همه ذینفعان آن از نظام مهندسی گرفته، شهرداری تا سازندگان و مردم است و شاهد عیان آن هم ورود پرونده های خیلی زیاد در ماده ۱۰۰ و محاکم قضایی استان است.