حسینی با اشاره به قرارداد توسعه بندر چابهار با سرمایهگذاری هند گفت: این رویه نشان میدهد که قدرتهای جنوبشرق آسیا به پتانسیل اقتصادی ایران پی بردهاند؛ چرا که نیازهای انرژی و ترانزیتی بیشتر کشورها را می توانیم رفع کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توسعه بندر چابهار با دسترسی به راههای ریلی و جادهای، میتواند به هندوستان در دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و حتی روسیه کمک کند و این رویه برای ایران هم ارزآوری دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین جمهوری اسلامی میتواند نقش بسیار مهمی در مناسبات اقتصادی ایفا کند چون بسیاری از کشورها به انرژی، صنعت و کشاورزی ایران نیاز دارند مثل امضای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که محتوای آن به دلیل رقابتهای اقتصادی در جهان و مسائل امنیتی قابل انتشار نیست. در این قرارداد هم مناسبات دو کشور و بخشهایی که برای ایران دارای انتفاع است، لحاظ شده است.
دراین قرارداد طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساختهای حمل و نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در قیاس با سایر کریدورها با برخورداری از زمان سفر کوتاهتر و ایمنی بیشتر میتواند کالاها را از اقلیم خود به سمت شرق آسیا و کشورهای غربی ترانزیت کند. البته در برنامه هفتم توسعه در این حوزه مواد ارزشمندی درباره گذر ترانزیتی کشور، طرح جامع حمل و نقل کشور و ستاد ملی ترانزیت دیده شده که تمام این بخشها در حوزه مراودات تجاری برای کشور سودده است.
بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.