به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از شرکت بازآفرینی شهری ایران، «محمد آیینی» در نوزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن با اشاره به اینکه ۷۲۰ شهرداری کشور با مباحث بازآفرینی شهری مرتبط هستند، عنوان کرد: ظرفیتهای مناسبی در برنامه هفتم پیشرفت کشور دیده شده است و اجرای تکالیف برنامه هفتم با نگاه به اسناد بالادستی برای حل این معضل کافی خواهد بود و روند بازآفرینی شتاب بیشتری خواهد گرفت.
آیینی با اشاره به این که یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران، محرومیت زدایی است، تصریح کرد: یکی از بدترین چهرههای محرومیت و مشکلات رایج در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری، کیفیت پایین معابر و خاکی بودن بسیاری از کوچهها در محلات هدف است که اکنون با قیر تخصیصی شرکت بازآفرینی شهری ایران کار بهسازی وآسفالت معابر خاکی در ۳۹۰ شهر تحت عنوان «پویش بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف» در دست انجام است. همچنین در عرض سه سال گذشته قریب به هزار پروژه نیمه تمام در حوزههای مختلف روبنایی و زیر بنایی تکمیل شد.
در ادامه جلسه، «محمدمهدی نوروزیان» سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرحهای بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص شیوهنامه پایش و خروج محلات هدف بازآفرینی شهری از چرخه محرومیت و ناکارآمدی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سنوات گذشته در محلات و محدودههای ناکارآمد اقدامات مختلف و نسبتا مناسبی توسط دستگاههای مدیریتشهری انجام شده و به نظر میرسد حداقل سرانهها و خدمات زیربنایی و روبنایی و ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی محقق شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ۲ شاخص مهم که در برنامه هفتم برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است را کاهش سالیانه چهار درصد از سطح بافتهای فرسوده و نیز ساخت سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برشمرد و افزود: از این پس همه فعالیتهای شرکت حول رسیدن به این ۲ مهم با حضور همه بازیگران این عرصه و اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار انجام خواهد شد و از مدیران کل استانها میخواهم تا ستادهای بازآفرینی استان و شهرستان را به طور مرتب برگزار کنند ما نیز در سطح ملی با قوت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: تاکنون پایش مناسب و نظاممندی در زمینه اینکه این اقدامات چقدر منجر به ارتقای محدودهها و محلات مورد نظر شد، انجام نشده است. بنابراین شناسایی بافتهای ارتقا یافته به سطح متوسط شهری و نیز اتخاذ سیاستهای تشویقی و حمایتی مناسب برای انگیزهبخشی به مدیریت شهری در جهت رصد و پایش میزان ارتقای محدودهها و محلات ناکارآمد شهری؛ نیازمند تدوین و اتخاذ راهبرد مناسب و ارایه سیاستهای اجرایی مشخص است.
وی با اشاره به این که حوزه بازآفرینی شهری نه تنها تهدید نبوده بلکه یک فرصت و راه حل است، ادامه داد: در حوزه آموزش نیز تاکنون هزاران نفر آموزش دیدهاند اما این تعداد باید افزایش یابد و با تشکیل حلقههای میانی ساکنان محلات هدف را پای کار بیاوریم به گونهای که حتی پایش پروژهها توسط مردم انجام شود.
نوروزیان، سازماندهی شناسایی محله و محدودههای ناکارآمد شهری و پیشگیری از تحمیل بار اضافی به دولت و شهرداریها، شناسایی محله و محدودههای ارتقاء یافته در سطح متوسط شهری و برنامهریزی برای خروج آنها از چرخه محرومیت و ناکارآمدی، برنامهریزی برای تثبیت و افزایش نقش و جایگاه محلات ارتقا یافته در فرایند توسعه شهری و منطقهای و اتخاذ سیاستهای اجرایی مناسب (هدایتی، حمایتی و تشویقی) برای شتاب بخشی به فرایند خروج محلات بازآفرینی شهری از ناکارآمدی (ارتقاء به سطح متوسط شهری) را از جمله اهداف خروج محلات از بافتهای فرسوده برشمرد.