ثبت‌نام جدید نهضت ملی مسکن در ۴۰۰ شهر انجام می‌شود

معاون وزیر شهرسازی درباره تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن، گفت: تمام بانک‌ها مکلف به اعطای ۲۰ درصد تسهیلات خود به بخش مسکن هستند که بر اساس تکلیف در قانون جهش تولید است، البته عدد بزرگی نیست.

محمودزاده بیان کرد: منبع دوم، اراضی منابع طبیعی است که یک میلیون هکتار در داخل محدوده قرار دارند، ولی باید بخش مسکونی از زراعی آن تفکیک شود.

محمودزاده برآورد زمین‌های دولتی را ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مازاد در اختیار دستگاه‌ها عنوان کرد.

۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مازاد در اختیار دستگاه‌ها

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این زمین‌ها از دولت به این دستگاه‌ها منتقل شده بود ولی با توجه به اینکه اقدامی روی آنها انجام نداده‌اند باید به دولت برگردانده شود؛ اولویت برای ساخت مسکن در این اراضی با پرسنل همین دستگاه‌ها خواهد بود.

به گفته معاون مسکن وزیر شهرسازی، تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی شناسایی شده که پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر انتقال این اراضی به وزارت راه و شهرسازی تا پایان شهریور قرار است اگر دستگاهی اراضی خود را ندهد سازمان ثبت اسناد مستقیماً سند این اراضی را به وزارت راه منتقل کند.

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی

رویکرد بانک مرکزی جای تقدیر دارد

 وی خبر داد: برای متقاضیانی که در یک ماه گذشته ثبت نام داشتیم فرصت ویرایش فراهم می شود. افرادی که در دوره قبل از ثبت نام جا ماندند می‌توانند در شهر مورد نظر ثبت نام کنند.

به گفته محمودزاده، در دور اول دو و نیم میلیون نفر واجد شرایط بودند اما فقط یک و نیم میلیون نفر به طور قطعی ثبت نام کردند. اگر واجدین شرایط وارد پروژه نشوند و آورده اولیه را واریز نکنند، متقاضی جدید جایگزین می شود.

  برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز/ ایجاد پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات مسکن

 وی ادامه داد: گرچه برخی بانک‌ها موافق نیستند، اما طرح نهضت ملی مسکن باید تامین مالی شود.

وی درباره برنامه وزارت راه برای شهرک سازی اظهار داشت: با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت شهرهای جدید بسیار بالا است قرار شد تا در محدوده شهرها، شهرک‌های جدید احداث شود بخصوص که انتقال زیرساخت‌ها به شهرک‌ها هزینه کمتری دارد. تاکنون ۴۲ شهرک جانمایی شده و زمین‌های بیش از ۱۵ شهرک آماده سازی شده است.

محمودزاده توضیح داد: به صورت غیرمستقیم تا ۷۰ درصد ساخت مسکن (تامین مصالح) به بخش صنعت می‌رسد و فقط ۳۰ درصد از مبلغ تسهیلات اعطایی به بخش مسکن داده می‌شود.

محمودزاده از ساخت شهرک‌های مسکونی در کنار شهرک‌های صنعتی برای کارگران این شهرک‌ها خبر و ادامه داد: در خصوص معماری پروژه‌ها نیز به استان‌ها دستور داده‌ایم تا کمیته‌ای در جهت تطبیق معماری هر شهر با پروژه‌های نهضت ملی مسکن تشکیل داده و به سازندگان ابلاغ کنند.



منبع

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: منبع سوم، اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی است که ظرفیت بزرگی برای ساخت مسکن هستند.

وی بیان کرد: بانک مرکزی اکنون بسته تامین مالی طرح نهضت ملی را تهیه و ارائه کرده است که در مراحل نهایی شدن قرار دارد. این بسته تنوعی در حوزه تامین سریع منابع ساخت مسکن دارد و ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: اراضی گران قیمت در اختیار دستگاه‌ها مولد سازی شده و به فروش می‌رسد. منابع این اراضی برای ساخت واحدهای ارزان قیمت مصرف می‌شود. تاکنون سند ۱۵ درصد این اراضی به وزارت راه منتقل شده که شامل اراضی متعلق به دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو است

  هزینه‌های پنهان بر دوش نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: خیلی از واحدهایی که در مراحل نهایی احداث هستند به صورت ویلایی ساخته شده‌اند.

«محمود محمودزاده» عصر امروز  در برنامه زنده تلویزیونی درباره جزئیات ثبت نام در مرحله جدید نهضت ملی مسکن، گفت: اواسط هفته آینده برای ثبت نام ۷۵۰ هزار واحد نهضت ملی در شهرهایی که ظرفیت خالی وجود دارد، سامانه باز خواهد  شد.

 معاون مسکن وزیر شهرسازی گفت: بعد از باز شدن سامانه، منقاضیان حداقل یک ماه فرصت دارند که درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. برای متقاضیان قبلی نیز زمان ویرایش تعیین شده بود و در نهایت یک میلیون و ۵۰۰ نفر همه شرایط را داشتند و توانستند آورده خود را نیز واریز کنند.

وی گفت: در قانون سه منبع برای تأمین زمین ذکر شده است. نخست زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که به طور کامل به این طرح اختصاص یافته و دیگر زمین در اختیار این وزارتخانه در محدوده شهرها نداریم. با این حال در شورای عالی شهرسازی در حال توسعه محدوده شهرها هستیم.

معاون وزیر شهرسازی گفت: چالش بانک‌ها قابل احترام است، اما تکلیف مشخص شده برای بانک مرکزی این است که این طرح را حمایت کند، البته رویکرد بانک مرکزی جای تقدیر دارد.

محمودزاده درباره زمین تامین شده در طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: برای هزار و ۴۰۰ شهر نیازسنجی و به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شد تا زمین مورد نیاز را تامین کنند. بیش از ۹۴ هزار هکتار زمین در شهرهای مختلف تأمین شده و قرار است با حداقل تراکم، ساخت و ساز انجام شود.

  سامانه بارشی امروز در ۳ استان نیمه غربی کشور تقویت می‌شود

 به گفته محمودزاده، ثبت نام دور جدید نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان و  در ۴۰۰ شهر خواهد بود و مجددا در صورت تامین زمین سامانه در دوره‌های بعد برای ثبت نام باز می‌شود.