یک قطار بین پاریس و برلین مجهز به تختخواب، قرار است در پایان سال ۲۰۲۳ حرکت کند و یک اتصال سریعالسیر جدید بین دو پایتخت تا سال ۲۰۲۴ ایجاد کند و به این ترتیب، زمان سفر ۱۰ ساعته فعلی را به ۷ ساعت کاهش دهد.
«مارک اسمیت»، کارشناس راهآهن و صاحب یک وبسایت سفر با قطار معتقد است که علاقه به سفرهای قطاری طولانیمدت در هشت سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و امروزه مسافرانِ رو به رشد قطار، دو انگیزه اصلی دارند؛ آنها از سفرهای هوایی اشباع شدهاند و میخواهند ردپای کربنی از خود به جای نگذارند.
هرچند سفرهای هوایی دشوارتر شد، حمله تروریستی یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به طور قابلتوجهی تقاضا برای حفظ امنیت فرودگاه و زمان انتظار مسافران در فرودگاهها را افزایش داد. برای مثال، یک پرواز یک ساعت و نیمه بین «پاریس» و «نیس»، دیگر خیلی سریعتر یا راحتتر از یک سفر پنج ساعت و نیمه با راهآهن نبود و موقعیت قطار در شهر، ایستگاهها و امکانات سخاوتمندانه در قطارها نیز در نظر گرفته شد.

«جان ورث» که مسؤولیت یک پروژه راهآهن مرزی را برعهده دارد، میگوید که مسیرها و قیمتها اغلب توسط بازارهای منطقهای تعیین میشود و صنعت راهآهن در اروپا هنوز به شدت ملی است و آنها عمدتاً به خدماتی که در بازارهای ملی خود ارائه خواهند داد فکر میکنند.
هنوز هم میتوان از پاریس به «لیون» یا «بوردو» پرواز کرد، حتی اگر معادلهای راهآهن پرسرعت وجود داشته باشد و انجام این کار نسبتاً ارزان است. گزارش «صلح سبز» (Greenpeace) در سال ۲۰۲۳ نشان داد که بلیت قطار در مسیرهای برونمرزی در اروپا به طور متوسط دو برابر گرانتر از بلیت هواپیما است که بخشی از آن به دلیل معافیتهای مالیاتی اعطاشده به خطوط هوایی است.
با این وجود، فقدان اقدام سیاسی برای اولویت دادن به روش حمل و نقل سازگار با محیط زیست همچنان وجود دارد. اگرچه قانونی که در ماه می در فرانسه معرفی شد، پروازهای کوتاهمدت را به دلایل زیستمحیطی در صورت وجود راهآهن جایگزین که کمتر از دو ساعت طول بکشد، ممنوع میکند، اما این قانون دارای خلأهای زیادی بود که تنها سه مسیر سفری را شامل شد.
خط مستقیمی که «پاریس» و «بارسلونا» را به هم متصل میکند، مظهر بسیاری از مزایا و معایب سفر به اروپا با قطار است. به لطف صدها میلیون یورو بودجه اتحادیه اروپا برای ارتقای این مسیر، خط آهن پاریس ـ بارسلونا به یک مسیر پرسرعت با مدت زمان ششونیم ساعت تبدیل شده است. به این ترتیب مسافران اگر بلیت این قطار را تهیه کنند، میتوانند برای صبحانه به صرف یک کروسان در پایتخت فرانسه باشند، در ایستگاه «لیون» قدم بزنند و به موقع برای ناهار زیر آفتاب مدیترانه به ایستگاه راهآهن «بارسلون سانتس» برسند.
با تمام این تفاسیر، قطارها تقریبا همیشه با ظرفیت تکمیلشده حرکت میکنند، به خصوص در فصل تابستان که صندلیها از ماهها قبل فروخته میشوند.
به گزارش ایسنا به نقل از فرانس ۲۴، قطار شبانه «پاریس ـ وین» که از زمان راهاندازی در دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۷۰ درصد از بلیتهای موجود آن فروخته شده، عملاً یک خانه کامل در مسیر مسافرتی است.
انتهای پیام