وی در ادامه گفت: راهآهن بنا دارد قطارهای گردشگری را توسعه دهد. شروع این کار حدود دو ماه پیش با قطار تهران – شیرگاه آغاز شد که مستمر هر دو هفته یکبار تکرار میشود. قطار تهران – کاشان نیز هر دو هفته یکبار انجام خواهد شد.
محسن طباطبایی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح قطارهای گردشگری اظهار کرد که در قطارهای گردشگری مسافر داخل قطار از خدمات گردشگری بهرهمند میشود؛ مانند قطار مسیر تهران به شیرگاه که در بین راه توقفگاههایی است، مسیر بکر بوده و جادهای نیز در مسیر وجود ندارد. مسافران از امکانات مسیر استفاده میکنند و داخل قطار هم توضیحاتی در مورد اماکن داده میشود و مسیر هم جذابیت گردشگری دارد.
توجه به قطارهای گردشگری در سالهای اخیر افزایش یافته است و بعد از قطار گردشگری تهران به شیرگاه، اکنون قطار گردشگری تهران به کاشان آغاز به کار کرده و آن طور که مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن میگوید، این شرکت بنا دارد قطارهای دیگری در سایر مسیرها راهاندازی کند.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راهآهن تصریح کرد: این اقدام باعث میشود تعداد زیادی خودرو سواری از این مسیر حذف و سفر ایمنی برای مسافران فراهم شود. ضمن اینکه مسافران از خدمات گردشگری استفاده خواهند کرد.
نیاز به قطارهای گردشگری داریم
هزینه خدمات تور روی بلیت حساب شده است
وی با اشاره به اینکه قصد داریم گردشگری مثلث طلایی را نیز از بهمن ماه اجرا کنیم، گفت: مثلث طلایی در واقع شهرهای اصفهان، شیراز و یزد هستند که امکانات گردشگری خوبی دارند و قبلا تجربه آن را نیز داشتهایم و پیگیر آن نیز هستیم که بتوانیم مسیرهایی را راهاندازی کنیم تا مسافران از آن استفاده کنند. یعنی قطار در یک سفر چند روزه از تهران ابتدا وارد اصفهان، سپس شیراز و بعد یزد می شود و در نهایت به تهران باز میگردد.
قیمت بلیتها مصوب است
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن در ادامه گفت: هزینه همه خدمات تور نیز روی بلیت حساب شده است.
وی افزود: اولین قطار گردشگری تهران به کاشان اخیرا راهاندازی شده است. این قطار تا کاشان توقفی ندارد و در مسیر، خدمات خاصی ارائه میشود. پس از آن ترکیب ریل و جاده خواهد بود؛ یعنی اتوبوسهایی در انتهای مسیر وجود دارد که مسافران را به اماکن تاریخی برده و پس از بازدید از آنها، مسافران مجددا با قطار به تهران باز میگردند.
گردشگری مثلث طلایی راهاندازی میشود
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1403101712252/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D9%81%D8%B9%D9%84%DB%8C
طباطبایی اظهار امیدواری کرد که برای بهمن ماه اولین قطار را راهاندازی کنیم و اگر استقبال شد قطارهای بعدی نیز اضافه میشود. در حال حاضر در مسیرهای تهران – شیراز، تهران – اصفهان و تهران – یزد قطار داریم ولی اینگونه که قطاری به صورت تور باشد وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، قطار گردشگری نوعی خدمات حمل و نقل ریلی به حساب میآیند که به منظور ارائه تجربههای گردشگری به مسافران طراحی شدهاند و خدماتی از جمله عبور از مسیرهای زیبا و دیدنی، برنامههای تفریحی، خدمات رفاهی، راهنماییهای حرفهای و توقف در مسیر را ارائه میدهند. در این قطارها هدف صرفا رساندن مسافر به مقصد نیست، بلکه بهرهمندی از مسیر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی عنوان کرد: بنا داریم با کمترین هزینه این خدمات را به مردم ارائه دهیم و قیمت پایه و قیمت بلیت برابر سایر قطارها در این مسیر است.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن در پاسخ به این سوال که آیا قطار و بلیت به اندازه کافی وجود دارد یا خیر؟ گفت: به محض اینکه قطار گردشگری آماده می شود از طریق سامانه ۵۱۴۹ و اطلاع رسانی، سایت باز شده و خرید انجام می شود. قطعا در حوزه عرضه بلیت گردشگری و بین شهری کمبودهایی وجود دارد و به اندازهایی که تقاضا داریم نمی توانیم عرضه کنیم. در حقیقت باید بتوانیم با زیرساختهای موجود سرویس دهیم. شاید ناوگانی اضافه نشده باشد ولی با تلاش همکاران در راه آهن و خواستههایی مبنی بر افزایش بهرهوری، زیرساختهایی را درست کردیم و بنا داریم این اتفاق ادامه یابد.
طباطبایی اظهار کرد: قصد داریم در مناسبتهای خاص، مسیرهای جدید راهاندازی کنیم. قطارهایی در حال بررسی هستند ولی هنوز نهایی نشدهاند. در حال رایزنی با پیمانکاران در این خصوص هستیم.
وی با اشاره به اینکه تور اول کاشان برای سرویس اول تقریبا تکمیل بود، افزود: با نیازی که کشور به سفرهای خانوادگی و گردشگری دارد بنا داریم در راهآهن آن را جامه عمل بپوشانیم.
وی درباره نظارت بر قیمت بلیتها نیز اظهار کرد: قیمت بلیتها مصوب است و سیستم فروش بلیت همیشه یکپارچه بوده و راهآهن بر آن نظارت می کند.