جهش ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱/ برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن به مرحله گازرسانی رسید

«مرتضی جهان تیغ» معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی نیز در این جلسه گفت: متولی صدور پروانه ساختمانی شهرداری است، اما به عنوان مرجع ناظر بر پروژه‌ها برای معرفی مهندس ناظر که بر اساس آمار موجود در بخش «ساخت مسکن شهری» است، در سال ۱۴۰۰ برای حدود ۶ هزار ساختمان ناظر معرفی شد که از نظر متراژ معادل ۸ میلیون مترمربع در ۲۲ منطقه تهران جواز ساخت صادر شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی با هدف رفع دغدغه اجرایی نهضت ملی مسکن، روز گذشته جلسه‌ای را با اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برگزار کرد، گفت: اجرای نهضت ملی مسکن در استان تهران پیشرفت خوبی دارد. در شهرستان اسلامشهر و شهریار برخی پروژه‌ها به بخش گازرسانی رسیده‌اند. پروژه ۲ هزار واحدی نهضت ملی مسکن در اسلامشهر نیز در مرحله سفت کاری قرار دارد.

«رامین کرمی» روز یکشنبه در نشست خبری که در محل ساختمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد، در پاسخ به مجله خبری راه و ساختمان در خصوص وضعیت ساخت و سازها، اظهار کرد: در چند سال اخیر روند ساخت و ساز مسکن در کشور کاهش چشمگیری داشت که ناشی از سیاست دولت گذشته بود، اما در پنج ماه اخیر افزایش و جهش ساخت و ساز را شاهده بودیم تا جایی که اکنون در سطح استان تهران از دماوند و فیروزکوه تا شهریار، قرچک، ورامین و واوان جواز ساخت در حجم زیادی صادر شده است.

وی همچنین خبر داد که تخفیفات ۵۰ درصدی خدمات مهندسی در تمامی پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

  نقش و اهمیت کریدورها در تقویت زنجیره‌های ارزش ملی

وی افزود: در پایان دولت احمدی‌نژاد برای حدود ۴۰ میلیون مترمربع پروانه ساخت صادر شد که این رقم در سال ۹۹ به ۱۴ میلیون مترمربع کاهش یافت؛ این در حالی که تعداد مهندسان در همین بازه زمانی دو برابر شده بود.

کرمی اعلام کرد: هم راستا با تکلیف قانونی در طرح نهضت ملی مسکن کاملاً همراه دستگاه‌های اجرایی و دولت هستیم. تسهیل در خدمات گازرسانی به طرح‌های نهضت ملی در استان تهران را در دستور کار داریم.

وی توضیح داد: در  سال ۱۴۰۱ تا امروز نیز برای حدود ۲ هزار ساختمان که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع است در ۲۲ منطقه تهران جواز ساخت صادر شده است.

وی به سیاست دولت در اجرای نهضت ملی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون بخش جذب سرمایه، هم داخلی و هم خارجی در نهضت ملی مسکن مهم‌ترین مشکل ما است. نیاز به انتقال تجارب ساخت از کشورهای صاحب تکنولوژی داریم، البته با سیاست دولت می‌توانیم سرمایه جذب کنیم و به جای ورود شرکت‌های خارجی، خط تولید تکنولوژی مصالح به ایران بیاید.

ادامه دارد…



منبع