حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون و اقتصاد مردم محور

حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون و اقتصاد مردم محور

معاون وزیر تعاون خاطر نشان کرد: خوشبختانه در کمتر از شش ماه زمینه جلب مشارکت مردم در قالب تعاونی‌ها به میزان ۴۴ هزار میلیارد تومان فراهم شد که این عدد برای اولین بار در کشور صورت گرفته است و امیدواریم که با کمک به دولت در این حوزه و ترویج فرهنگ تعاون در راستای تحقق شعار سال بتوانیم مشارکت مردم در حوزه مردم‌سازی اقتصاد را شاهد باشیم و از همگان دعوت می‌کنیم که مدل تعاونی و اقتصاد تعاون محور را مدنظر قرار بدهند.

وی ادامه داد: تعاون در اسلام به عنوان عامل اصلی برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت تلقی شده و از طریق تعاون می توان به تقویت بنیان‌های اجتماعی و اقتصادی کمک کرد. ایجاد تعاونی‌ها نه تنها به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کمک می‌کند بلکه موجب تقسیم بهتر ثمره های تولید و ایجاد تعادل در جامعه می شود.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402060301607/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1

مسکنی تصریح کرد: در دوران بعد از جنگ‌ تعاونی های تولیدی که تعداد آنها امروز بیش از ۵۴ هزار تعاونی است نقش بسزایی در اقتصاد بازی کردند  و در دوران سازندگی، تعاونی های مسکن با نقش بازی کردن در حوزه صنعت ساختمان یک میلیون و ۲۳۰ هزار کلید را تحویل اقشار جامعه هدف خود دادند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۳ درصد حمل و نقل کشور در قالب تعاونی‌های مسافربری در جریان است، اظهار کرد: نقش تعاون در خدمت به جامعه هدف و کسانی که جزو اهداف اصلی انقلاب یعنی مستضعفین و طبقه محروم هستند بر کسی پوشیده نیست. شهید مظلوم دکتر بهشتی معمار اصلی تعاون فرمودند که مساله اول در اقتصاد آزاد بر اساس رقابت است و هر کارخانه دار، پیشه‌ور و مزرعه داری می کوشد با دیگران رقابت کند. در این میان شیوه تعاونی این افراد را در بخش تولید وارد یک مجموعه می‌کند و از آنها می‌خواهد با تعاون با یکدیگر وضعیت تولید را بهتر کنند. رویکرد دوم شهید بهشتی آزاد کردن مصرف کننده‌ها از دست واسطه‌های غیر ضرور و کاستن از واسطه‌ها و مبارزه با مشاغل کاذبی است که اگر هیچ سو استفاده‌ای هم نکنند و خرج تجارتخانه خود را درآورند باز هم به تولید کننده و مصرف کننده تحمیل هستند.

  اجرای نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن با مشارکت ۳ وزارتخانه
وی افزود: این حمایت به افتتاح و بهره‌برداری بیش از ۲۰۸۸ پروژه تعاونی در سراسر کشور منجر شد و محصول آن حضور تعاونگران در عرصه‌های تجارت خارجی و رشد دو برابری ظرفیت صادراتی تعاونی‌ها بود به نحوی که به گواه رئیس کل گمرک ایران بخش تعاون بیش از دو برابر ظرفیت خود نسبت به سایر بخش‌ها در حوزه صادرات نقش آفرینی کرده است.

معاون‌امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در دولت مردمی سیزدهم با شعار مردمی‌سازی اقتصاد تعاونی‌ها نقش جدی ایفا کردند و رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف حمایت خود را از بخش تعاون نشان دادند. این حمایت مبتنی بر توسعه اقتصاد مردم بود و محصول آن رشد ۲.۵ درصدی تعاونی‌ها، رشد ۳.۵ درصدی اعضای تعاونی‌ها، مدیریت تنظیم بازار در روزهای پایانی سال، رشد و تقویت بنیان‌های مالی تعاون، رشد بیش از ۱۴۰ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون، افزایش ۲۵ درصدی صدور ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، رشد هفت درصدی تعاونی‌های زنان و توزیع بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط ۲۴ بانک به بخش تعاون بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رشد ۲.۵ درصدی تعاونی‌ها و رشد ۳.۵ درصدی اعضای تعاونی، افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون، رشد هفت درصدی تعاونی‌های زنان، توزیع بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاون و رشد دو برابری ظرفیت صادرات تعاونی ها را محصول حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون عنوان کرد.

مسکنی تاکید کرد: این حمایت در راستای توسعه اقتصاد تعاون محور در کشور شکل گرفت و در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ بعد از گذشت ۱۰ سال اصلاحیه سند توسعه تعاون توسط رئیس جمهور در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ابلاغ شد که تشکیل شورای عالی هماهنگی تعاون به ریاست مقام عالی رئیس جمهور را به دنبال داشت.

  تحول اساسی در بهبود معیشت و اشتغال پایدار مرزنشینان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ اقتصاد ایران در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دسته‌بندی شد و مردم خاطرات خوبی از تعاونی‌ها در روزهای ابتدایی انقلاب دارند. تعاونی‌ها در زمان جنگ و در دوران دفاع مقدس خود عاملی برای دفاع و صیانت از کشور بودند و در قالب تعاونی‌های مصرف ظهور بروز خود را برای تنظیم بازار نشان دادند و نقش موثری در کمک رسانی به مدیریت اقتصاد جنگ ایفا کردند.

به گزارش ایسنا، مهدی مسکنی در خطبه‌های بیش از نماز جمعه امروز ضمن تبریک هفته دولت و تقارن آن با هفته تعاون اظهار کرد: ایام هفته تعاون یک اتفاق تاریخی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و آن تصویب قانون تعاون و شروع نهضت تعاون در اقتصاد ایران است. با شنیدن نام تعاون به آیه شریفه و تعاونوا علی البر و تقوا در سوره مائده می‌افتیم و مضامین اخلاقی همچون مودت، اخلاق و یاری در اذهان ما تداعی می‌شود؛ از این رو یک روز از ایام هفته تعاون را به عنوان تعاون و باورهای دینی تعریف کردیم.