حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در برنامه هفتم پر و پیمان دیده شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: امروز ضایعات ما بالاست و قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که مصوب کردیم بحثمان این بود که تولیدکننده محصول با کیفیت‌تر تولید کند که در راستای خرید آن فضا برای خرید تضمینی فراهم خواهد شد.

عسکری تصریح کرد: امروز توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی، احداث سردخانه ها و گلخانه ها و امکاناتی که در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. هم اکنون ما ۲۵۵ هزار نفر فارغ التحصیل بخش کشاورزی داریم که باید پای کار بیایند و دولت بخش کشاورزی را در اولویت قرار بدهد؛ ما می توانیم پتروشیمی و پالایشگاه بزنیم ولی بخش کشاورزی را به دلیل اهمیت سفره مردم و امنیت غذایی باید در اولویت قرار بدهیم.

عسکری یادآور شد: معتقدم پروتئین سفید و قرمز و لبنیات باید در سفره مردم حتما باشد. امروز اگر هزار تومان برای بحث تولید محصول سالم کشاورزی هزینه کنیم نیازی نیست که برای بهداشت و درمان ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد جواد عسگری اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است. امروز هر کشور، دولت و ملتی در راستای امنیت غذایی در قالب برنامه و نقشه راه حرکت نکند، حتماً آسیب خواهد دید.

وی گفت: در این زمینه قوانین خوبی را تصویب کردیم، از جمله شورای قیمت‌گذاری صادرات محصولات کشاورزی، طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید که متشکل از ۱۵ ماده بود و همه مباحث مربوط به بخش کشاورزی در آن گنجانده شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، بخش کشاورزی را بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور برشمرد و گفت: این بخش سه برابر صنعت بازدهی و ۴ میلیون بهره‌بردار دارد و ۳۵ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است لذا فضاهای توسعه‌ای در بخش کشاورزی ضمن اشتغالزایی می تواند در بحث ارزآوری نیز موثر واقع شود.

  عملیات ساخت ۳۳ کیلومتر باند دوم در مسیر زاهدان - خاش آغاز شد

عسکری که در نخستین رویداد تخصصی فناوری‌های نوین با ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی سخن می گفت، با بیان اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی، حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ما به دلیل ارگانیک بودن علاقمند به این محصولات هستند، تاکید کرد: علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته زیرساخت‌ها در بحث صادرات مهیا نیست و تصمیمات خلق الساعه مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است‌ که ما در کمیسیون کشاورزی اقداماتی را انجام دادیم تا قوانین مندرس و کهنه را به روز و در راستای توسعه بخش کشاورزی مسیر را هموار کنیم.

وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل منابع غنی و بحث آب و خاک، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد اما متاسفانه نتوانستیم یا کمتر توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده کنیم و در برخی بخش‌ها هنرمندانه، خلاقانه و مبتکرانه ورود نکردیم و ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی را به بالفعل درنیاوردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به ظرفیت‌های بالایی که در رابطه با بحث امنیت غذایی در حوزه پروتئین سفید و قرمز وجود دارد، اشاره کرد و با ذکر آمارهایی در این باره گفت: در زمینه مرغ و تخم مرغ، لبنیات و گوشت قرمز ظرفیت‌های خوبی داریم، در بحث تولید گوشت مرغ ۲۱۰۰۰ مجوز صادر کردیم یعنی تا زمانی که برنامه‌ریزی شده است که چیزی حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مجموعه فعال هستند و حدود ۲.۵ میلیون تن گوشت سفید تولید می‌کنند که نیاز سالانه ما ۲ میلیون و ۲۰۰ تن است یعنی ۳۰۰ هزار تن مازاد است که می‌توان به راحتی فضای صادرات آن را مهیا کرد اما ایرادی که وجود دارد این است که ما سه قلم نهاده نیاز داریم که ذرت، سویا و جو است و ۵۰ درصد جو را ما تولید می کنیم و مابقی وارداتی است و حدود ۷ تا ۷.۵ میلیون تن است. سویا ۵ میلیون تن نیاز داریم که ۳۰۰ هزار تن تولید و مابقی را وارد می کنیم و ذرت هم از ۱۰ میلیون تن مورد نیاز ۸ میلیون تن وارداتی است یعنی تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم. ایراد این است که از ابتدا نیامدیم در قالب یک برنامه زمانبندی کار را دنبال کنیم.

  آورده‌های آزادراه شیراز - اصفهان: کاهش مسیر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت
حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در برنامه هفتم پر و پیمان دیده شده استوی به بخش کشاورزی در برنامه هفتم نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم، حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست پر و پیمان دیده شده و اگر دولت در این قالب حرکت کند و در راستای برنامه کار را جلو ببرد اتفاقات خوبی خواهد افتاد. البته ایراداتی در حوزه‌های دیگر هست مثلاً در صنایع تبدیلی و تکمیلی عقب هستیم و ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات است که این میزان نیاز ۲۷ میلیون نفر را می تواند تامین کند. در این راستا در برنامه هفتم گفتیم بانک‌ها باید ۱۵ تا ۲۰ درصد اعتباراتشان را به بخش کشاورزی اختصاص بدهند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402092115590/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D9%BE%D8%B1-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وجود ۲۵۵ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور گفت: ما می توانیم پتروشیمی و پالایشگاه بزنیم ولی بخش کشاورزی را به دلیل اهمیت سفره مردم و امنیت غذایی باید در اولویت قرار بدهیم.