خانه هایی لرزان که بر روی کمربند زلزله مقاوم شده اند

وی ادامه داد: همچنین تاکنون از محل ۱۰۰ امام ۱۷۲ میلیارد ریال به اقشار کم درآمد کمک های بلاعوض برای تکمیل واحد مسکونی پرداخت شده که این میزان در دو سال گذشته ۵۳ میلیارد ریال بوده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی عنوان کرد: در طرح جوانی جمعیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر حائز شرایط شدند.

وی تاکید کرد: در این ساختمان ها به طور ۱۰۰ درصدی ضوابط ملی ساختمان رعایت شده و آن ها از استحکام بنای لازم برخوردار هستند.

۳۱ درصد از خانوارهای خراسان شمالی اجاره نشین هستند

میرکریمی گفت: تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در خراسان شمالی واجد شرایط هستند.

وی افزود: از سوی دیگر تولید مسکن در یک برهه زمانی در دولت پیشین نیز مورد استقبال قرار نگرفت و به دنبال آن تولید مسکن در آن زمان در این استان کاهش یافت.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی بیان کرد: هشت هزار خانوار هم اکنون به صورت خودمالکی در حال ساخت واحد مسکونی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر آن در حال حاضر ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در این استان کم دوام و یا نیمه دوام هستند.

علی فخرانی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، تاکید کرد: خراسان شمالی در حوزه مسکن نیازمند ساخت و ساز بیشتری است.

وی گفت: تعداد ۲۵۴۳ واحد مسکن شامل مسکن شهری، مسکن مهر، نوسازی مسکن در بافت فرسوده، خودمالکی، گروه های ساخت و مسکن روستایی در سطح خراسان شمالی می باشد.

  ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور

حصاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی ساختمان های در حال ساخت و یا اینکه طی ۱۰ سال گذشته ساخته شده اند، بر اساس نقشه های طراحی شده و مقررات ملی ساختمان هستند.

وی به موضوع سهمیه مسکن استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: طی چهار سال در خراسان شمالی باید حدود ۴۶ هزار واحد مسکن شهری و روستایی احداث شود که طی یکسال ۱۲ هزار واحد می شود.

اما با تلاش های انجام شده طی چند سال اخیر بسیاری از این خانه های بی دوام و یا کم دوام تخریب و بازسازی شده و دوباره خانه های مستحکم و بر طبق مقررات احداث شده است.

سید علی میر کریمی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز از افتتاح ۲۵۴۳ واحد مسکن طی هفته دولت در این استان خبر داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵۰۰ واحد مسکونی در روستاهای این استان در حال ساخت است، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد از این واحدهای در حال ساخت در روستاهای استان تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

به گفته معاون امور بازسازی و مسکن اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی دیگر در استان باقی مانده که باید آن ها نیز مقاوم سازی شوند.

علی روحانی معاون امور بازسازی و مسکن اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی روستایی در خراسان شمالی وجود دارد، گفت: از ابتدا تاکنون ۵۹ هزار و ۷۷۴ واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم سازی شده است.

  مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای راه و شهرسازی ایجاد می‌شود

بعد از آن نیز زلزله های دیگری نیز در خراسان شمالی همچون زلزله سنخواست نیز اتفاق افتاد که سبب شد منازل مسکونی این مناطق نیز دچار خسارت شود.

1

وی اظهار کرد: سهمیه ساخت منازل روستایی در دولت سیزدهم ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد است که هشت هزار و ۲۱۹ واحد از این تعداد تاکنون در مرحله انعقاد قرار دارد قرار گرفته و برای چهار هزار و ۴۹ واحد نیز تسهیلات ساخت گرفته شده است.

وی افزود: در واقع سهمیه خراسان شمالی برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار خانوار طی امسال، پنج هزار سهمیه بوده که با پیگیری های انجام شده موفق به جذب ۵۰۰ سهمیه دیگر از سایر استان به این استان شدیم.

خانه هایی لرزان که بر روی کمربند زلزله مقاوم شده اند

1

میرکریمی افزود: در خراسان شمالی بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرا است که از این تعداد بیش از ۱۱ هزار واحد در نقاط شهری و بیش از ۹ هزار واحد در روستاها قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402060603912/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

ایسنا/خراسان شمالی هنوز شدت دو زلزله سال ۷۵ در شهرستان بجنورد و زلزله سال ۹۶ در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان از یادها نرفته که چگونه با لرزش خود خانه بسیاری از روستاییان و مناطق شهری را خراب و یا دچار خسارت کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرستان راز و جرگلان یکی از شهرستان هایی بوده که در این استان بیشترین واحدهای مسکونی نامقاوم را داشته اما با اعطای تسهیلات، این شهرستان به لحاظ دارا بودن واحدهای مسکونی مقاوم در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

فخرانی اظهار کرد: این آمار متعلق به سرشماری سال ۹۵ بوده که به طور حتم در حال حاضر تعداد مستاجران این استان بیشتر شده است.

  جاده چالوس از ساعت ۶ تا ۱۶ امروز مسدود است

ساخت ۱۰۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان طی دولت سیزدهم

روحانی افزود: علاوه بر آن در دولت سیزدهم ۱۲ هزار و ۳۳۷ واحد مسکونی در روستاهای بزرگی که تبدیل به شهر شده اند نیز تعهد ساخت داده شده است که یا ساخت آن ها تکمیل شده و یا در حال ساخت هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به مسکن، دولت سیزدهم وارد حوزه تولید مسکن شد، گفت: در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان، ۲۳ هزار خانوار حائز شرایط حضور در این طرح شدند که از این تعداد هفت هزار و ۲۰۰ خانوار متقاضی موثر شناخته شدند که تاکنون شش هزار و ۲۰۰ واحد نیز تعریف پروژه شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ در مجموع ۳۱ درصد از خانوارهای این استان اجاره نشین هستند، گفت: از این تعداد ۳۷ درصد از خانوارهای شهری و ۱۲ درصد از خانوارهای روستایی مستاجر هستند.

تمامی ساختمان های خراسان شمالی طبق مقررات ملی ساختمان احداث می شوند

ساخت ۲۰۰۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی

وی افزود: در مجموع ۱۹ هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است که در بازه ای دو ساله طول می کشد تا به بازار عرضه شود.

گذشته از آن خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر چند وقت یک بار زلزله هایی با شدت کم و زیاد آن را می لرزاند اما آن چیزی که در این میان نگران کننده و دغدغه آور بود منازل غیرمقاوم به خصوص در مناطق روستایی بوده که نکند با وقوع زلزله ای شدید بر سر صاحب خانه آور شد.