خلاقانه ترین ایده ها در طراحی تخصصی مطب و مراکز درمانی

هر چقدر فضای کار زیباتر و دارای هارمونی بهتری باشد انجام کار در آن لذت بخش تر است، کارمندان در آنجا بهتر کار می کنند و همچنین مراجعه کنندگان اعتماد بیشتری به کسب و کار خواهند کرد. به طور کلی انتخاب رنگ مناسب در محیطی که وظیفه اصلی آن درمان و بهبودی بیماران و آسیب دیدگان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از کدام رنگ بهتر است، در طراحی داخلی مطب روانشناسی از آن ها استفاده نکنیم؟ کلینیک محیطی است که بیماران زیادی در آن رفت و آمد میکنند؛ پس طبیعتاً در چنین محیطی که پر از انواع میکروبها است، رعایت بهداشت حرف اول را بزند. این رنگ برای کاهش افسردگی نیز مناسب است، بدین ترتیب شما می توانید برای مطب های روانشناسی نیز به نحو احسنت استفاده کنید. به گزارش گروه سلامت برنا، دکتر مریم رسولیان در استانه برگزاری سیوپنجمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران به چالش روانپزشکان جوان اشاره کرد و گفت: پنلی در سیوپنجمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران به این موضوع اختصاص داده شده چرا که پزشکان جوان از جمله روانپزشکان، امروزه هم مانند سایر جوانان با چالشهای جدی حرفهای مواجه هستند.

آبی تیره، باعث ایجاد حس غم و اندوه می شود. بهتر است نهایتاً ۳ رنگ را انتخاب کنید و با استفاده از ترکیببندی مناسب و سایههای این رنگها، در قسمتهای مختلف کلینیک تنوع ایجاد کنید. هم چنین حضور گیاهان و گلدانها علاوه بر این که بر زیبایی فضا تاثیر دارد ، میتواند عطر و رایحه ای خوش را نیز در فضا پراکنده کند و فضایی مطبوع را در داخل مطب به وجود آورد . اخیرا بازسازی مطب و کلینیک های زیبایی بسیار تاثیر گذار باید در اولویت باشد. با اینکه صندلیهای استیل بسیار کاربردی و بهصرفه هستند، اما برای همه کلینیکها مناسب نیستند. اول از همه، خارج از کلینیک باید تابلویی با دید مناسب نصب کرد که افراد خارج از ساختمان راحت کلینیک را پیدا کنند. اغلب کلینیکها از صندلیهای استیل در سالن انتظار استفاده میکنند؛ زیرا این صندلیها علاوه بر مقاومت بالا، راحت نیز تمیز میشوند.

طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

متاسفانه در دکوراسیون داخلی بسیاری از کلینیک ها به این موضوع توجه نشده است. آجر یکی از متریالهایی است که در طی چند سال اخیر در طراحی دکوراسیون داخلی به چشم میخورد. وسایلی که معمولاً در اتاقهای انتظار به چشم میخورند عبارتند از میز، مبلمان یا صندلی، وسایل تزئینی، دستگاه آب سردکن و غیره. احتمال آلوده شدن کف اتاقهای درمانی بسیار بالا است؛ بنابراین برای حفظ بهداشت و سلامت بیماران و کارکنان کف اتاقها باید حتماً از هر نوع آلودگی پاک شوند. هر یک از این اتاقها برای هدف خاصی طراحی میشوند. تاسیسات قدیمی در مطب ها و کلینیک ها یکی از عوامل بسیار مهم در بازسازی این فضاها می باشد.

طراحی داخلی مطب پزشکی

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا در مقاله ای که در مورد طراحی داخلی مطب هست ما به بررسی مسئله تجهیزات در مطب نیز می پردازیم در واقع اصل طراحی داخلی را هم این تجهیزات مشخص می کند، شما عزیزان اگر می خواهید که یه طراحی داخلی مطب عالی را در اختیار داشته باشید حتماً و باید به تجهیزات استفاده شده در مطب خود توجه کنید تجهیزات در اختیار شما، نشان دهنده نوع کاربری مطب، نشاندهنده متراژ مناسب آن و همین طور نشان دهنده نوع طراحی داخلی مناسب این محیط است. بسیاري از طراحان داخلی در فضاهاي کوچک با تیره کردن سقف هاي بلند به منظور کوتاهترنشان دادن آن ، یا قرار دادن رنگ هاي “سنگین تر ” بر روي رنگ هاي “سبک تر ” به منظور کاهش ارتفاع براي وسیع تر نشان دادن فضا این استراتژي را به کار می گیرند. بهتازگی دانشمندان علوم اعصاب نشان دادهاند که تأثیر خطوط منحنی تنها مربوط به سلیقۀ شخصی افراد نیست و این موضوع ارتباط تنگاتنگی با مغز ما دارد.

  هزینه‌های چندهزار میلیاردی تصادف‌ها برای کشور که به چشم نمی‌آید

هر یک از این اتاقها برای هدف خاصی طراحی میشوند. چه چیزی بهتر از گل و گیاهان میتواند روحیه افراد را شاداب کند و حس تازگی را در فرد به وجود بیاورد؟ یکی از بهترین گزینهها برای تزئین محیط کلینیک، گل و گیاه است. پس باید از نظر مبلمان، رنگ دیوار و سقف و کف محیط و غیره مناسب بوده و آن استرسی خاصی که هر فردی برای انجام کار درمانی خود دارد را کاهش دهد. طراحی سالن انتظار باید طوری باشد که بیمار در آن احساس راحتی کند و خسته نشود. برخلاف بنفش روشن که رنگی آرام بخش می باشد، رنگ تیره ی ان که تقریبا ترکیبی از بنفش با رنگ مشکی نی باشد، همان احساس سردی و افسردگی را که رنگ مشکی القا می کند، این رنگ نیز در بیمار و مراجعه کننده ایجاد می کند. رنگهای سفید، آبی و سبز از جمله رنگهای آرامشبخش به حساب میآیند، حتماً تا به حال این رنگها در محیطهای درمانی به چشمتان خورده است؛ با این حال محدودیتی برای استفاده از رنگ دلخواهتان وجود ندارد، فقط نکات گفته شده را حین انتخاب رنگ به خاطر بسپارید.

بهتر است در طراحی اتاق معاینه از رنگهای تیره و گرفته استفاده نشود که روحیه بیمار حفظ شود. تهویه ی مناسب هم یکی از مواردی است که باید در جای درست قرار بگیرد تا بوی لوازم آرایشی باعث آزار بیماران نشود. به این ترتیب خاطرجمع هستید که با گذشت زمان کف کلینیک از بین نمیرود و تا سالهای سال زیبایی و استحکام خود را حفظ میکند. مهمترین نکته در طراحی اتاقهای درمانی، وجود فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات پزشکی است؛ به دلیل اینکه این تجهیزات معمولاً جای زیادی میگیرند. وجود کمد یا قفسه در اتاقهای درمانی یا جراحی برای قرار دادن این وسایل راهکار مناسبی است. همچنین قرار دادن هالوژن، نور مخفی و حتی پوسترهایی با طرحهای آرامشبخش در سقف به جذابیت آن میافزاید. اولین و معمولاً بزرگترین قسمت هر کلینیک، سالن انتظار آن است. دیوارهای کلینیک جزء اولین عناصری هستند که در ابتدای ورود به کلینیک به چشم میخورند؛ در نتیجه باید در انتخاب طرح و رنگ دیوارها دقت بسیاری به خرج داد.

طراح داخلی مطب دندانپزشکی

این سبک نه آن حجم از شکوه و جلال و جلوه گری سبک کلاسیک را دارا می باشد و نه در آن از سادگی زیادی سبک مدرن خبری است . انتخاب متریال مناسب برای دیوارهای کلینیک بستگی به سلیقه، سبک طراحی کلینیک و بودجه شما دارد. چون طراحی زیبا ابزار قدرت شماست و می تواند شما را، در یک فاصله زمانی کوتاه به صدر با کیفیت ترین مطب ها و کلینیک ها تبدیل کند. اگر در طراحی دکوراسیون داخلی مطب تمام اصول مهندسی را به خوبی رعایت نمایید در نتیجه محیطی آرامش بخش، کاربردی، در عین حال زیبا و راحت را خواهید داشت که ایم امر موجب شده تا مطب به یک مکان شاد تبدیل شود و گروه درمانی و پرسنل انجا نیز فعال و پر کار باشند. سعی کردیم در این مطلب نکات ضروری را به شما یادآوری کنیم تا با دید بهتری اقدام به خرید تجهیزات دندانپزشکی و طراحی مطب خو نمایید.

طراحی داخلی مطب زیبایی

به این ترتیب اتاق پزشک باید فضای کافی برای قرار گرفتن این وسایل را داشته باشد. به طوری کلی هر مطب دندانپزشکی باید مجهز به 4 فضای کاملاً مجزا از یکدیگر باشد. برای جذابتر کردن فضای مطب دندانپزشکی میتوانید از عناصر دکوراتیو مرتبط با دندانپزشکی در دیوار ها استفاده کنید. مبلمانی را که برای سالن انتظار خریداری میکنید باید راحت و نرم باشد چرا که بیماران و همراهان آن ها مجبورند مدت زمان زیادی را در انتظار بنشینند. در کنار در ورودی هر بخش از کلینیک باید تابلویی برای معرفی آن قسمت نصب شود. در مرحله بعد اگر کلینیک ساختمان مجزایی ندارد و تنها یکی از واحدهای ساختمانی بزرگتر را تشکیل میدهد، باید حتماً تابلویی در کنار درب ورودی اصلی کلینیک نصب شود که بیماران به محض مشاهده آنجا را تشخیص بدهند. اتاق معاینه یا اتاق پزشک محلی خصوصی است که فقط پزشک و بیمار در آن حضور پیدا میکنند که بیمار بتواند در کمال آرامش مشکل خود را با پزشک در میان بگذارد.

  بازدید وزیر کار از پروژه توسعه پالایشگاه بندرعباس

نکته ی دیگری که می تواند در این گفتگو حس خوب و غیر متفاوت بودن را به بیمار می دهد، هماهنگی صندلی دکتر با مرجعه کننده می باشد، در واقع باید سعی شود که از یک نوع صندلی برای مراجعه کننده و پزشک استفاده شود، البته به جای استفاده از صندلی می توانید از مبلمان ها راحتی هم برای این کار استفاده کرد. مورد مهم دیگری که در طراحی کف باید در نظر گرفته شود، قابلیت شستشوی آن است. همه آدم ها آنقدر که در منزل خود احساس راحتی و آرامش را دارند قطعا در هیچ جای دیگری نخواهند داشت و معمولا در مکان هایی که چنین راحتی را احساس می کنند بیشتر از هر جای دیگر می پسند چرا که از دریافت احساس امنیت روانی که برای آنها محیا شده است. دکوراسیون داخلی مطب یکی از مباحث مهم در زمینه طراحی داخلی است و چگونگی طراحی چنین مکانی تاثیر زیادی در جلب نظر مشتری ها و بیماران دارد ، دکوراسیون مطب باید به گونه ای باشد که افراد در آن احساس آرامش زیادی داشته باشند و از منتظر نشستن در این مکان احساس خستگی یا کسلی نکنند ، در حقیقت مطب باید طوری طراحی شود که افراد در انتظار از این انتظار لذت ببرند نه این که بخواهند سریع تر پزشک را ملاقات نمایند !

از جمله محلهای اداری و کلینیکهایی که بیماران به آنجا ممکن است رجوع زیادتری داشته باشند، کلینیک و مطبهای دندانپزشکی است که بیماران ساعات زیادتری را نسبت به بقیه مطبهای پزشکی در آن سپری می کنند. در ساختمانهای پزشکی معمولاً تابلوی بزرگی در لابی وجود دارد که اطلاعات مربوط به واحدها را به نمایش میگذارد. داخل کلینیک، مخصوصاً کلینیکهای بزرگ نیز وجود تابلوی راهنما ضروری است. برای مثال وجود یک تابلوی بزرگ روی دیواری ساده در اتاق انتظار یا استفاده از مجسمهای تزئینی روی میز وسط سالن کفایت میکند.

مراجعه به کلینیک ها درمانی و مطب ها می تواند استرس و اضطراب فراوانی را برای بیماران در پی داشته باشد. بیمارانی که به مطب های روانشناسی مراجعه میکنند نسبت به سایر بیمارانی که به خاطر مشکلات جسمی به مراکز درمانی میروند بیشتر به محیطی آرام و صمیمی نیاز دارند. هر چه دکوراسیون یک کلینیک زیبایی گرم، صمیمی و دوستانه تر باشد، نه تنها بر آرامش و اعتماد مراجعه کنندگان تاثیر مثبت تری دارد بلکه به عنوان نشانه ای از احترام به آنان ناخودآگاه حس مبتنی بر خدمات درمانی بهتر در این کلینیک را در آنها ایجاد می کند. اتاق پزشک در مطب زنان و زایمان معمولا نباید از داخل بخش انتظار دید مستقیم داشته باشد و در این رابطه باید کمی محدودیت اعمال نمود. • از نصب پردههایی به رنگ تیره که مانع نفوذ نور خورشید به داخل مطب میشوند، خودداری کنید.

  آغاز مطالعات سه هزار میلیارد تومان پروژه بندری / اخذ موافقت اجرای اسکله نفتی در بوشهر
مقرون به صرفه و سریع هستید، به سراغ سقف ها بروید. یکی از رنگ های پر کاربرد در بیمارستان ها و تاتق عمل رنگ سبز است اما دلیل استفاده از این رنگ در این مکان ها چیست ؟ شما باید به موارد مختلفی در ایجاد یک کانتر مناسب توجه کنید از عرض کانتر و ارتفاع آن گرفته تا نمای بیرونی آن و قسمت محافظ بین منشی و مراجعه کنندگان مطب شما بسیاری بر این عقیده هستند که هرچقدر کانتر فضای گردش بیشتری به رمندان یا همان منشی مطب دهد و بزرگتر باشد کانتر بهتری است است این در واقع یک تصور اشتباه است گاهاً کانتر یک مطب به یک میز معمولی محدود می شود ولی به علت قرار گیری در مکان استراتژیک مطب کاربری بسیار بیشتری از یک کانتر بزرگ و زیبا دارد در نتیجه شما نباید کاربری را فدای زیبایی فرمال کانتر کنید هر دو در کنار هم اهمیت دارند.

کاشی و سرامیک پرکاربردترین مصالح برای پوشش کف کلینیک هستند؛ زیرا علاوه بر مقاومت بالا، تنوع زیادی در طرح و رنگ نیز دارند. طرح و طب از سال 1391به پشتوانه 9 سال تجربه و سابقه در پروژه های ساختمانی و بیمارستانی فعالیت خود را آغاز کرده است و با بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص به صورت تخصصی در زمینه های بازسازی، دکوراسیون و طراحی اماکن درمانی و کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی فعالیت می کند. علاوه بر این وجود بروشورهای پزشکی روی میزها باعث سریعتر شدن گذر زمان میشود.

طراحی داخلی کلینیک درمانی

با این کار نه تنها به فضا روح میبخشید، بلکه کاری میکنید که فضا برای بیماران خستهکننده نباشد. طراحی داخلی فضا یکی از قوی ترین ابزار برای به وجود آوردن اتمسفر صحیح و استاندارد برای هر فضا به شمار می رود. برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید فضایی در نظر داشت تا بیماران و همراه آنها بتوانند به راحتی در انتظار پزشک منتظر بمانند و در این فضا می بایست کانتر منشی دکوراسیون داخلی مطب زیبایی وجود داشته باشد. اگر قرار است در بخشی از مطب کارهای دندانپزشکی اطفال صورت گیرد و یونیت خاصی برای کودکان در نظر گرفته شده است، تلاش کنید این بخش از بخشهای دیگر مطب که مخصوص کارهایی مانند کشیدن و جراحی دندان برای بزرگسالان است، جدا باشد تا استرس اضافهای به کودکان وارد نشود.

در تضاد با برخورد متداولی که در پروژه های بازسازی فضاهای داخلی صورت می گیرد، ما بدون تغییر فیزیکی سطوح موجود یا سعی در پوشاندن آن ها، فضایی را درون فضای اولیه جای دادیم تا به کیفیات فضایی متفاوتی دست یابیم. رنگ انتخابی مبلمان باید با رنگ انتخابی محیط هماهنگی لازم را داشته باشد تا محیطی آرام و یکنواخت را برای مراجعه کنندگان به وجود اورد. علاوه بر کاغذ دیواری، دیوارپوشهایی از جنسام دی اف، پی وی سی و غیره وجود دارند که بسیار خلاقانه و خاص هستند. علاوه بر این سیستمها، وجود پنجره به تعداد کافی باعث ایجاد سیستم تهویه طبیعی در کلینیک نیز خواهد شد. هنگام طراحی کلینیک باید بررسی کنید و ببینید چه خدماتی قرار است در کلینیک ارائه شود و برای ارائه این خدمات چه تعداد اتاق با چه ابعادی لازم است. اینکه چه تعداد صندلی یا مبل برای کلینیک مناسب است، بستگی به ابعاد آن و میانگین تعداد مراجعهکنندگان دارد.

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی