در ایجاد اشتغال فراتر از تعهداتمان عمل کردیم

وزیر کار ادامه داد:خوشبختانه نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسیده که به نسبت سنوات گذشته در طول ۴۰ سال اخیر کم نظیر بوده است.

در هفتمین نشست شورای عالی اشتغال که با ۵ مصوبه همراه بود اعلام شد از مجموع ۱۰۵ همت اعتبار تخصیص یافته برای ایجاد اشتغال ۴۳ همت تاکنون تحقق یافته و فراتر از تعهدات ایجاد یک‌میلیون شغل عمل شده است.

در ایجاد اشتغال فراتر از تعهداتمان عمل کردیم

در این نشست یکی از عوامل کاهش نرخ بیکاری در سالهای اخیر رشد بخش مسکن عنوان و اعلام شد: هر صد متر مربع تولید مسکن یک‌شغل مستقیم و ۱.۵ شغل غیر مستقیم را به دنبال دارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102115385/%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85

وی گفت: کسب و کارهای خانگی، صنایع دستی و گردشگری کم هزینه است و می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند، لذا حمایت از این مشاغل باید مورد توجه قرار گیرد و این حمایت می‌تواند در قالب پرداخت تسهیلات و بازارسازی صورت گیرد.

به گفته وی، بحث مهارت آموزی حائز اهمیت است و در این راستا هنرستان‌ها باید تقویت شوند.

به گزارش ایسنا، هفتمین نشست شورای عالی اشتغال که با حضور ریئس جمهور برگزار شد، ۵ مصوبه در زمینه تامین و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی داشت و در آن گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال ارائه شد.

پرداخت تسهیلات به طرح‌های کارآفرینی و بنگاه‌های اقتصادی خُرد نیز یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ بیکاری عنوان و اعلام شد از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان منابع تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ که در سال ۱۴۰۲ عملاً پرداخت شد با تلفیق ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع تسهیلات بانکی و اهرم شدن حدود دوبرابری جمعا ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای سال ۱۴۰۲ باید اجرایی شود.

  ۶۵۰ کیلومتر پروژه راهسازی در خوزستان در حال اجرا است

در نشست شورای عالی اشتغال، رئیس جمهور توصیه‌های مهمی به منظور ایجاد اشتغال بیشتر مطرح کرد و دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها را مورد اشاره قرار داد.

رئیسی پرداخت تسهیلات اشتغال، ازدواج و مسکن را در اولویت دانست و گفت: این سه مسأله جزو تکالیف قانونی است و بانک‌ها باید تکلیفشان را با این سه وام روشن کنند.

تاکنون ۷۰ درصد از مصوبات شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم اجرایی شده است

رئیس جمهور همچنین بر فعال شدن اقتصاد روستا، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دریا و حمایت از کسب و کارهای خانگی و مشاغل فرهنگی تاکید کرد.

آیت الله رئیسی بر لزوم اهمیت بحث اشتغال فارغ التحصیلان تاکید کرد و با طرح این پرسش که آیا فقط در ذیل شرکت‌های دانش بنیان باید مشکلات فارغ التحصیلان را حل کرد یا راهکارهای بیشتری در این زمینه وجود دارد؟ از دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست تا در این زمینه چاره اندیشی کند.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه هفتمین نشست شورای عالی اشتغال اظهار کرد: ما هم به تعهدات خود و هم فراتر از تعهداتمان در سال ۱۴۰۱ یعنی بیشتر از یک میلیون فرصت شغلی عمل کرده‌ایم و هم در ۹ ماهه گذشته فراتر از انتظار در سطح کشور عملیاتی شده است.