دولت سیزدهم و سرمایه‌گذاری ۳.۷ میلیارد ریالی تعاونی‌های مسکن

طبق گزارش‌ها، بیش از ۳۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی‌های مسکن استان تهران در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، امروزه مسکن و تامین آن نقش بسزایی در زندگی بسیاری از خانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه‌ خانوارهای کم درآمد به ویژه دهک‌های متوسط و پایین جامعه که جزو حداقل بگیرانند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس ساخت مسکن ارزان برای خانه‌دار کردن آحاد جامعه یکی از موضوعاتی است که دولت‌ها به موازات اجرای طرح‌های مسکن در دستور کار قرار می‌دهند.

نگاه دولت سیزدهم به بخش تعاون، نگاه حمایتی بوده و تقویت و توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.در حال حاضر سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد برآورد می‌شود در صورتی که این بخش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای ساخت و تامین مسکن دارد.

خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم به بخش تعاون، نگاه حمایتی بوده و تقویت و توانمندسازی تعاونی‌ها در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها در دولت سیزدهم تسهیلات قابل توجهی به تعاونی‌های مسکن اختصاص یافته است به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق شبکه بانکی کشور در راستای توسعه و تقویت و توانمندسازی بخش تعاون به شرکت‏‌های تعاونی پرداخت شد.

در سال ۱۴۰۱ از طریق سیستم بانکی کشور مبلغ  ۳۰۲۳۵ میلیارد تومان به شرکت‌های تعاونی پرداخت شد که بانک‌های ملت، صادرات، مسکن و توسعه تعاون با مجموع ۱۸۵۱۷ میلیارد تومان معادل ۶۱ درصد از کل تسهیلات، بیشترین سهم را در مجموع تسهیلات پرداخت‌شده به خود اختصاص دادند.

  تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار عمرانی مازاد برای تکمیل طرح‌های لرستان

دولت سیزدهم و سرمایه‌گذاری ۳.۷ میلیارد ریالی تعاونی‌های مسکن

محمد آذرپناه – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در این راستا حمایت از تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های مسکن را از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم اعتبارات و تسهیلات متعددی به تعاونی‌های مسکن اختصاص یافته است به نحوی که ۳۷۰۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی‌های مسکن استان تهران در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

وی ضمن اشاره به تاسیس ۱۳۳ شرکت تعاونی مسکن با عضویت ۱۵ هزار و ۶۶۰ نفر از ایجاد ۲۵۱۴ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های مسکن در استان تهران خبر داد.

در حال حاضر ۱۳۳ تعاونی مسکن با عضویت بیش از ۱۵ هزار نفر در استان تهران فعالیت دارند و برای بیش از ۲۵۱۴ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

به گفته وی تعاونی‌های مسکن نقش بسزایی در رشد و رونق اشتغال و توسعه بخش تعاون دارند و زمینه مشرکت مردم در امور اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کنند.

در روزهای اخیر معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت و تقویت شبکه تعاونی‌ها در کشور خبر داد و گفت: در قالب این خط اعتباری جدید ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تعاونی‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی با هدف ایجاد اشتغال جدید و تثبیت آن با اولویت اتمام طرح‌های نیمه تمام، توسعه‌ای و ایجادی، صادرات محور، شرکت‌های دانش بنیان، تعاونی‌های زنان و تعاونی‌های روستایی مستقر در مناطق کم برخوردار و محروم از محل منابع تحت اختیار بانک توسعه تعاون اختصاص یافته است.

به گفته وی همچنین مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن در سراسر کشور پیش‌بینی شده است.

  پیش‌بینی اشتغال ۱۴۰۲/ کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان

به گزارش ایسنا، بخش تعاون به‌ عنوان ابزاری مهم در راستای ایجاد تعادل در نقدینگی و مردمی‌ کردن اقتصاد نقش مثبت و موثری دارد و حضور بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد موجب پایداری کسب‌وکارها، رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد در کشور می‌شود. دولت سیزدهم‌ با حمایت از تعاونی‌ها و تقویت و توسعه تشکل‌های تعاونی، زمینه تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در کشور را فراهم کرده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403032315883/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B3-%DB%B7-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86