وی از واگذاری ساخت نخستین قطار ۵ واگنه به شرکت مپنا خبر داد و افزود: معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسکهای این پروژه را مدیریت کند و پیشبینی میشود آزمایش های ایمنی مربوطه تا پایان سال ۱۴۰۴ به نتیجه برسد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره نیز گفت: اجرای هیچ طرح فناورانه با مانع معاونت علمی مواجه نخواهد شد.
افشین با اشاره به تلاش انجام شده برای جمع کردن همه ذینفعان پروژه قطار ملی دور یکدیگر و رفع مسائل موجود تصریح کرد: اکنون منابع مالی این پروژه به شکل مناسب تأمین و بودجهای نزدیک به ۳۰ میلیون دلار برای این پروژه تعریف شده است. اجرای این پروژه میتواند تقاضای مؤثری از سوی همه دستگاهها ایجاد کند. اجرای پروژه قطار ملی که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده، به سرانجام خواهد رسید و امیدواریم تا پایان امسال ۲ رام قطار ۷ واگنه آماده شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص پروژه مهندسی معکوس خودرو تسلا در ایران، تصریح کرد: این پروژه در ایران در حد یک طرح باقی مانده و پیشرفت خاصی نداشته و متوقف شده است.
وی افزود: البته در بخش موتور الکترونیکی خودرو تسلا اقداماتی در حال انجام است، ضمن اینکه طراحی پلتفرم خودروی برقی به سرمایهگذاری سنگینی حدود یک میلیارد دلار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه، شمار فعلی ستادهای فناورانه ذیل این معاونت ۲۳ ستاد است، از برنامه معاونت علمی برای کاهش ستادهای زیرمجموعه خود به حداکثر ۸ ستاد با هدف چابکسازی هر چه بیشتر ماموریتهای محوله این ستادها خبر داد.
اختصاص ۳۰ میلیون دلار برای پیشرفت پروژه قطار ملی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت نخستین رام (واحد شمارش قطار) قطار ملی نیز یکی از مسائل این پروژه را تامین مالی عنوان و تصریح کرد: البته نخستین رام قطار ملی با موفقیت آزمایش شده و پنج هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.
افشین تصریح کرد: به واسطه این سامانه که توسط بخش خصوصی راهاندازی خواهد شد، ضمن شناسایی هویت و اعتبار افراد، مردم به راحتی ملک و ساختمان و خودرو خود را برای فروش عرضه خواهند کرد.
توقف طرح مهندسی معکوس خودرو تسلا در ایران
معاون علمی رئیسجمهور همچنین با اشاره به اینکه، دومین طرح مربوط به قطار ملی به قطار پنج واگنه برای استفاده در مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد اختصاص یافته است افزود: قطارهای ۷ واگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شدهاند، در حالیکه برای مسیر اصفهان از سیستم برق بالاسری استفاده می شود.
وی تاکید کرد: به طور حتم حذف دلالان مسکن و خودرو به واسطه راهاندازی سامانه جدید تا حدودی به کنترل قیمتها در این دو بخش کمک خواهد کرد.
معاون علمی رئیس جمهور، یکی از دیگر از دلایل این تصمیم را ساماندهی بهینه نیروهای کیفی معاونت علمی و افزایش هر چه بیشتر اثربخشی عنوان کرد و افزود: البته تعدادی از ستادها تجمیع شدهاند و یک سرپرست برای آنها تعیین شده است اما برخی از آنها از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردارند و تجمیع آنها نیازمند هماهنگی با این شوراست.
وی همچنین گفت: اکنون سکو یا پلتفرم هایی توسط فناوران در کشور توسعه یافته است. یکی از نیازهای آنها جمع آوری داده های مختلف است و باید تسهیل گری در دسترسی به اطلاعات شکل گیرد.
معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به جیپییو و سیپییو ها به عنوان پردازشگرهای گرافیکی گفت: نبود این تجهیز در کشور به عنوان یکی از زیر ساختهای محاسباتی مانع ساخت زیرتراشه و میکروالکترونیک توسط فناوران کشور و بر همین اساس یک پروژه ملی با عنوان سهند تعریف شده است.
خرید و فروش ملک و خودرو با همکاری معاونت علمی ساماندهی میشود
استفاده نکردن از اساتید دو تابعیتی خودتحریمی است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی وضعیت «کانکت» به عنوان یک برنامه ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور و بازگشت نخبگان به کشور نیز با تاکید بر اینکه کانکت یک برنامه مفید برای کشور محسوب می شود افزود: این برنامه به هیچ وجه لغو نخواهد شد و تلاش خواهیم کرد گرنت ها در این بخش افزایش یابد.
چابکسازی معاونت علمی با کاهش ستادها به ۸ ستاد
افشین یکی از بزرگترین اهداف خود در زمان تصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ایجاد شهر میکروالکترونیک عنوان کرد و گفت: این برنامه تدوین شده و اجرای آن آغاز شده و نخستین مزرعه یا دیتاسنتر و مزرعه جیپییو تا اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید. معماری این مزرعه آغاز شده و سرمایهگذاران برای مشارکت رد این پروژه باید بر اساس معماری طراحی شده وارد شوند ضمن اینکه طراحی الگوریتمها و سیستم عامل بومی گام دیگر معاونت علمی در توسعه هوش مصنوعی است.
افشین در ادامه از برنامه ریزی انجام شده به منظور رونمایی هواپیای بومی ۸ نفره در نمایشگاه هوایی شهر کیش در هفته آینده خبر داد و افزود: با شرکت هواپیمایی ماهان برای تحویل این هواپیما در حال مذاکره هستیم.
افشین از ستادهای فناورانه معاونت علمی به عنوان موتور محرک و فکری این مجموعه یاد کرد و در عین حال اذعان داشت که بنا به دلائلی این ستادها ضعیف شدهاند.
وی همچنین از فعال شدن یک گروه ۷۰ نفره در یکی از دانشگاه های مطرح کشور برای توسعه الگوریتم و سکوی بومی هوش مصنوعی خبر داد و گفت: با تکمیل این سکو حمایتهای معاونت در حوزه هوش مصنوعی بر همین اساس خواهد بود. توسعه این پرژه از مهر ماه امسال آغاز شده و تا اوایل سال ۱۴۰۴ نسخه آزمایشی آن ارائه و حدود یکسال بعد نیز نسخه کامل آن رونمایی خواهد شد.
وی بیان داشت: دو خودروساز داخلی هم اکنون از پلتفرمهای قدیمی استفاده میکنند و دائما با تغییرات کوچک و یکسان در ظاهر خودرو، ادامه فعالیت میدهند بهطوریکه مثلا خودروی تارا بر پایه پلتفرم یک ماشین دیگر طراحی شده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین در خصوص برنامههای معاونت علمی برای توسعه رمز ارزها، در کشور گفت: یکی از تاکیدات بانک مرکزی حفظ حاکمیت پول در کشور است. البته با این موافق هستیم اما در مقابل فناوری نمی توان ایستاد.
افشین در پایان خاطرنشان کرد: حوزههای نوآورانهای همچون فناوری های مالی در لبه دانش قرار دارند و باید توسعه یابد. با توافق انجام شده با بانک مرکزی در خصوص زمینه پیش نویس قانون رمزارزها، این پیش نویس اکنون برای بانک مرکزی ارسال شده و با طرح قانون رمز ارز در مجلس شورای اسلامی در آذرماه جاری درصدد رفع مشکلات شرکت های فعال در این حوزه هستیم.