هیات کارشناسی – فنی روسی تابستان امسال از پروژه راهآهن رشت – آستارا بازید کرد و بعد از آن مذاکرات برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، همین یک ماه پیش بود که معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک مجازی با همتای روسی خود که درباره تکمیل هرچه سریعتر راهآهن رشت – آستارا برگزار شد، گفت: روسیه طی یک برنامه عملیاتی هر چه سریعتر قصد مشارکت خود را در ساخت این مسیر ریلی اعلام کند.
با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال – جنوب، کشور روسیه از همان ابتدا به همکاری در تکمیل این خط ریلی تمایل نشان داد؛ اما در ادامه مذاکرات، قرار بر آن شد تا نحوه مشارکت روسیه مورد بررسی قرار گیرد.
کریدور شمال – جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راهآهن رشت – آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.
اعتبار مورد نیاز ساخت راهآهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریلگذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامهریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.
در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهمترین آن کریدور جنوب – شمال است.