معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه سرمایهگذاری در پروژههای حملونقلی بیان کرد: وزارت راه قسمت فنی و اجرایی را به عهده دارد، تامین منابع از دو محل میتواند اتفاق بیفتد، یکی از محل منابع دولتی و دوم از بخش سرمایهگذاری بخش خصوصی است و سرمایهگذاری خصوصی هم به دو قسمت تقسیم میشود، بخش داخلی و بخش خارجی. برای جذب سرمایهگذاری خارجی، بستههایی آماده شده از طریق سازمان سرمایهگذاری، جذب سرمایهگذاری داخلی هم از طریق سازمان مدیریت انجام میشود.
وی با اشاره به پروژه چابهار – زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و میتواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن کاملاً افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر ظرف یک سال و نیم تا دو سال آماده میشود. همچنین مسیر زاهدان به سمت یونسی که راهآهن بافق بهسمت مشهد را قطع میکند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست محترم جمهور کلنگ آن را زدند و آن هم جزء پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است، این مسیر بسیار کمک میکند که کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.
افندیزاده درباره توسعه راهها با کشور عراق بیان کرد: ما با کشور عراق سه پروژه داریم که دو تا از آنها از قبل در برنامه بوده که یکی پروژه شلمچه – بصره است و دیگری کرمانشاه به خسروی. پروژه دیگر، خط ریلی از سنندج به باشماق و اقلیم کردستان است.
افندیزاده با بیان اینکه ما در داخل کشور سرمایه زیادی داریم؛ اما باید به آنها جهت دهیم، گفت: ما باید کاری کنیم که سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل شکل بگیرد با تضمینهایی که دولت میدهد و با سودی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته میشود. ما در حمل و نقل هنوز نتوانستیم این اعتماد را برای بخش خصوصی بهصورت دراز مدت ایجاد کنیم، برای همین در وزارت راه و شهرسازی بهدنبال ایجاد بستههای پیشنهادی هستیم که بتوانیم این اعتماد را با کمک دولت ایجاد کنیم و سرمایهگذاری بخش خصوصی بهخصوص دادن از طریق تسهیلات بانکی برای این کارها صورت بگیرد. این کار در دنیا هم انجام میشود و بیشتر ساختوسازها با بخش خصوصی است که البته آنها سودشان را متناسب با سرمایهگذاری خودشان اخذ میکنند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحیهای این پروژه دارد تمام میشود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه بین دو کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماهونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل میشویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس میآییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که میتواند نقش عمدهای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر موضوع تجارت بهعنوان اقدام مهم دیگر، گفت: وقتی زیرساختها آماده شد دیگر نقش تجارت مطرح است، یعنی ما باید مسیری را آماده کنیم که تجار از این موقعیت استفاده کنند و با اطمینان و امنیت و سرعت بالا و هزینه کم، کالایشان را عبور بدهند. کما اینکه در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۹.۵ میلیون تن عبور کالای ترانزیت داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است و امیدواریم تا پایان سال این عدد به ۱۳ تا ۱۳ و نیم میلیون تن برسد؛ البته در برنامه هفتم این عدد به مقدار ۵۰ میلیون تن هدفگذاری شده است.
پروژه رشت – آستارا از یکماه و نیم دیگر آغاز میشود
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در اجلاس سهجانبه ایران، هندوستان و روسیه پروژه ایران راه را مطرح کرد، گفت: این پروژه میتواند ظرفیت بسیار زیادی را برای کشورهای منطقه و کشورهای مهم جهان ایفا کند. ایران با ۱۵ کشور بهصورت آبی یا خشکی متصل است؛ همچنین کشورهایی تحت عنوان کشورهای آسیای مرکزی داریم که در خشکی محصور هستند. با این پروژه تمام کشورهای آسیای مرکزی بهراحتی میتوانند به آبهای آزاد متصل شوند. در کریدور شمال جنوب بحث روسیه به سمت ایران و هندوستان و بالاخص کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، مطرح است. از طرف دیگر محور شرق به غرب، چین به سمت اروپا میتواند نقش عمدهای را برای ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد ایفا کند.
وی با اشاره به موضوع حملونقل ترکیبی در دنیا، اظهار کرد: اکنون دیگر تنها به یک مُد توجه نمیکنند و ما هم میتوانیم از ظرفیت بنادرمان استفاده کنیم. در کنار اینها بحثهای نرمافزاری مطرح است، یعنی عبور سریع کالا از مرزهای کشور. امروزه در دنیا پایانهها فقط محل عبور هستند و ما باید برویم بهسمت استفاده از سیستمهای الکترونیکی، یعنی وقتی کالا میخواهد توسط کامیون عبور کند، مدارکش از قبل باید چک شده باشد و برای این کار نیاز است با تمام کشورها تفاهمنامهها منعقد کنیم و تمام این اقدامات میتواند با هماهنگی و کامل شدن تجهیزات سختافزاری انجام شود.
به گزارش ایسنا، شهریار افندیزاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی دو پروژه کلان وجود دارد یکی نهضت ملی مسکن با هدف ساختن چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال و موضوع دوم پروژه ایرانراه یا بهتعبیری پروژهای که بتواند تقاطع کریدور شمال به جنوب و شرق و غرب را متصل کند که ایران میتواند نقش عمدهای در این پروژه ایفا کند و در منطقه شکوفا بشود و یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را برای کشورهای منطقه و همسایه ایجاد کند.
تلاش برای توسعه ناوگان ریلی با استفاده از توان داخل و واردات
انتهای پیام