رییس سازمان هواشناسی : برای استاندارد سازی فاصله ایستگاه‌های هواشناسی در کشور تلاش می شود

شهرستان کازرون در فاصله ۱۴۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز دراستان فارس قرار دارد.



منبع

رییس سازمان هوا شناسی ادامه داد : هم اکنون  ۴هزار ایستگاه هوا شناسی در کشور فعال است که  ۲۶۰۰مرکز به باران سنجی هم مجهز است ، تلاش می کنیم با افزایش اعتبارات لازم بتوان ایستگاه‌های خودکار هواشناسی را به استانداردهای جهانی برسانیم.

 ایستگاه هواشناسی کازرون در زمینی به مساحت یک هکتار احداث شده و در بهمن ۸۴ به بهره برداری رسیده است.

  فرماندار ویژه شهرستان کازرون هم گفت : هواشناسی کازرون از امکانات به روز برخوردار است و یکی از ایستگاههای  مهم استان فارس به شمار می آید.

وی با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها رخ داده و کشور ما نیز پیامدهای آن را تجربه کرده که افزایش دما از جمله آن است اضافه کرد : علاوه برافزایش دما پیامدهای دیگری هم رخ داده است ،  در سالهای اخیر این پیامد ها با گرد خاک ، باران های سیل آسا و افزایش خشکسالی ظهور و بروز کرده است ، این ها از جمله مواردی است که حساسیت و اهمیت کار هواشناسی را بیشتر می کند.

محمدعلی بخرد اضافه کرد:  درخواست ما از رییس سازمان هوا شناسی احداث ایستگاه در بخش جره و بالاده این شهرستان است ، با توجه به اینکه بخش جره و بالاده ازقطب های مهم کشاورزی است و با توجه به احداث سد نرگسی در این بخش ، کشاوزران استقرار ایستگاه هوا شناسی را یک ضرورت می دانند.

 تاج بخش مسلمان با اشاره به اینکه بعضی از ایستگاههای هواشناسی کشور شرایط استاندارد جهانی را دارند اما فواصل ایستگاهها باید کمتر شوند گفت:  با بررسی های انجام گرفته در ۱۰کشور توسعه یافته و درحال  توسعه فاصله ایستگاه‌های خودکار به  ۲۰ کیلومتر می رسد و در کشورما این فاصله ۸۰ کیلومتر است که باید دریک برنامه زمانی بلند مدت بتوانبم این فواصل را به استاندارد جهانی برسانیم.

  واگذاری زمین رایگان به یک میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن تا پایان سال جاری

 رییس سازمان هواشناسی به دو وظیفه مهم هواشناسی اشاره کرد و افزود: پایش جوی و پایش دیده بانی جوی دو وظیفه مهم است که پیش بینی مخاطرات جوی را انجام می دهد ، این پیش بینی ها  نقش بنیادی در زندگی روزمره همه ما دارد و آنچه که دربرنامه سازمان است و ادامه خواهد داشت توسعه و تقویت پایش دیده بانی است که پیش بینی مخاطرات جوی را دقیتر می کند.

تاج بخش مسلمان همچنین با اشاره به امکانات هواشناسی شهرستان کازرون ایستگاه هواشناسی کازرون از ایستگاههای خوب استان فارس  است که با توجه به موقعیت کشاورزی شهرستان از داده واطلاعات و تجهیزات و امکانات در شرایط خوبی برخوردار است و بنا بردرخواست فرماندار کازرون تاسیس ایستگاه هواشناسی در بخش جره و بالاده که قطب کشاورزی شهرستان است نیز دنبال خواهد شد.

سحر تاج بخش مسلمان روز سه شنبه در سفر به شهرستان کازرون و در حاشیه نشستی با فرماندار این شهرستان به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت :سازمان هواشناسی از نظر برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته با کشورهای منطقه فاصله دارد؛ همچنین توپوگرافی پیچیده و تنوع اقلیمی ایران ضرورت بروزرسانی اطلاعات و تجهیزات پیش یابی را بیش از پیش افزایش داده است.