زنده کردن شهرها در گرو احیای بافت‌هاست

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن باید اولویت با نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده باشد؛ زیرا بافت‌های فرسوده و قدیمی با توجه به این‌که در محدوده شهرها قرار دارند، از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند.

یک کارشناس مسکن گفت: برخی محله‌های قدیمی که در زمان‌های نه چندان دور دارای اعتبار بودند هم‌اکنون به بافت‌های فرسوده و مکانی مستعد برای بزهکاری اجتماعی تبدیل شده‌اند که دولت و شهرداری‌ها می‌توانند با احیای این  محله‌ها حس تعلق و امید را به ساکنان قدیمی بازگردانده و موجب بازگشت آن‌ها به چرخه تولید و بهره‌وری و بازآفرینی شهری شوند.

شماعی، استفاده از منابع مولدسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده را ضروری دانست و افزود: یکی از موارد مولدسازی به چرخه تولید و بهره‌وری وارد کردن بافت فرسوده و رها شده است. استفاده بهینه از اراضی بافت‌های فرسوده خود تجدید حیات شهری و جنبه‌ای از مولدسازی است و از جنبه‌های گوناگون فواید بسیاری برای مردم و مسئولان دارد. این در حالی است که هزینه زیرساخت‌های شهری در اطراف شهرها زیاد است.

هزینه های هنگفت ساخت مسکن در شهرهای حومه 

وی افزود: حدود ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور وجود دارد که عمدتا دارای خدمات زیربنایی و روبنایی است. بنابراین نوسازی بافت های فرسوده با احداث مسکن و محیط کسب و کار مناسب در این محدوده‌ها برای دولت و مردم مقرون به‌صرفه است و موجب ارتقای بهره‌وری شهری، کاهش خسارت احتمالی ناشی از  زلزله و پیشگیری از گسترش فرسودگی و آلودگی‌ها و نابهنجاری‌ها به پیرامون خود می‌شود. مردم  تمایل دارند به جای این‌که به شهرهای حاشیه و اقماری بروند در داخل شهرها و مناطق آباد زندگی کنند.

  ترمینال مدرن فرودگاه کیش به پیشرفت ۹۷ درصدی رسید

این کارشناس مسکن تاکید کرد: همچنین پروانه تجاری و اداری و فعالیت‌های متناسب با بافت را با تخفیف ویژه برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و توسعه تأسیسات و تجهیزات و خدمات عمومی مناسب را در نظر بگیرند. اما بعضا همکاری لازم در این زمینه ضعیف است یا انجام نمی‌شود. پرداخت تسهیلات مناسب و کارآمد به ساکنان بافت نیز باید در دستور کار دولت و شهرداری ها قرار گیرد.

احیای هویت شهرها با بازآفرینی

زنده کردن شهرها در گرو احیای بافت‌هاست

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه شهری و شهرستانی و استانی در احیای بافت‌های فرسوده گفت: شهرداری‌ها طبق قانون موظف به تخفیف تا ۵۰ درصد در صدور عوارض نوسازی هستند که می‌تواند این عدد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

شماعی، بازآفرینی را احیای هویت و اصالت شهرها دانست و افزود: امروزه مهم‌ترین سرمایه کشورها نیروی انسانی و انسجام ملی آن است. اگر امکان زیست سالم و ایمن را برای محلات بخش مرکزی و سایر محلات شهری فراهم سازیم موجب ایجاد حیات مدنی و ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی وفرهنگی، تمدنی در شهر می شود. ایجاد فرصت تجدید حیات اجتماعی و اقتصادی در بافت های فرسوده موجب تحول و تکامل فرهنگی، اقتصادی و انسجام محله ای و منطقه‌ای و امنیت شهری می شود.

به گفته وی، دولت برای ایجاد یک شهر جدید مجبور است هزینه‌های هنگفتی را صرف زیرساخت‌ها، خدمات زیربنایی، روبنایی و حمل و نقل، تامین خدمات عمومی و امنیت کند. علاوه بر هزینه‌های حمل و نقل و غیره بی‌هویتی در شهرک‌ها و شهرهای جدید تا مدت‌ها هزینه‌بر است.

این کارشناس مسکن با اشاره به تبدیل برخی محله‌های قدیمی به بافت‌های فرسوده و کانون بزهکاری گفت: رهاسازی محله‌هایی که در زمان‌های نه چندان دور دارای اعتبار بودند باعث شده تا این محله‌ها به محلی برای بزهکاری اجتماعی و پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شوند. دولت می‌تواند با احیای این  محله‌ها حس تعلق و امید را به ساکنان قدیمی بازگرداند و موجب بازگشت آنها به چرخه تولید و بهره‌وری و بازآفرینی شهری گردند.

  احتمال تاخیر و لغو پروازها وجود دارد/ مسافران با ۱۹۹ تماس بگیرند

وی تصریح کرد: وقتی خانواده‌ها در داخل شهرها ساکن شوند مجبور نیستند برای تامین مایحتاج و دریافت خدمات از شهر خود به شهرهای بزرگ در رفت آمد باشند. این مساله در کاهش هزینه و کمک به اقتصاد آنها تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید 

این کارشناس مسکن با بیان این‌که نباید بافت‌های فرسوده را که ثروت کشور محسوب می‌شود بلااستفاده رها کنیم گفت: اگر به جای آن‌که بافت‌ها را احیا کنیم بر روی خاک‌های صنعتی و زمین‌های مرتعی، کشاورزی و اراضی جنگلی اطراف شهرها مسکن بسازیم علاوه بر تهدید امنیت غذایی، به منابع طبیعی و محیط زیست خود آسیب وارد ساخته‌ایم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402031711034/%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA