ساخت راه‌آهن آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب سرعت می‌گیرد

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور، «خیراله خادمی» در جلسه جمع‌بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه‌تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین‌المللی است.

وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های موردنیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل‌ها و نحوه اجرای آنها با روش‌های مهندسی نوین و به‌روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه‌آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام کرد: به منظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار موردنیاز در نوع خود مثال‌زدنی است نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن رشت – آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهره‌برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.

  زائران اربعین تخلف نرخی پروازها را به سامانه حقوق مسافر گزارش دهند



منبع

وی مهم‌ترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع‌بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: به‌منظور تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استهلاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به‌ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.

وی گفت: اکنون عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.