وی گسترش روابط با کشور آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است؛ بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حملونقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا مییتواند از این مسیر باشد.
تأکید وزیر راه و شهرسازی بر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان
همچنین مهرداد بذرپاش با اشاره به ظرفیتهای موجود بین دو کشور گفت: با استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود میتوان فرصتهای بینظیری برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرد.
وی یادآور شد: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است به بارانداز ریلی میرسد که این بارانداز بسیار مهم است.
معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان بر عزم دوکشور برای اتمام طرحهای نیمهتمام تاکید کرد و خواستار آغاز طرحهای ضروری شد و با اشاره به فعالیت ۲۴۵۲ شرکت ایرانی در آذربایجان گفت: تکمیل طرحهای ارتباطی از جمله پل مرزی، گمرک، و راهآهن و همکاریهای فنی، ارتباط دو کشور را گسترش خواهد داد.
عزم راسخ و باور کشور آذربایجان به توسعه همکاری با ایران
مهرداد بذرپاش همچنین در خصوص مهمترین دستاوردهای این نشست گفت: بعد از یک وقفهای که در فعالیتهای ارتباطی بین دو کشور بهدلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داده بود، ایجاد شده بود با برگزاری این نشست و حضور هیئت بلندپایه کشور آذربایجان هماکنون این مشکل مرتفع شده است.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. هماینک پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده است که مقرر شد تا پایانه موقت مرزی ایران در آستارا چای هرچه سریعتر با سامانههای گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند. همچنین توافق شد تا در چهار ماه آینده پایانه مرزی جدید را به بهرهبرداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حملونقل کامیونهای دو کشور فراهم میکند.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفییف، معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان روز گذشته و در نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان مرزی بندر آستارا با یکدیگر دیدار کردند تا در زمینه ارتقاء سطح همکاریها، امکانات مرزی، طرحهای مشترک ریلی و جادهای و کریدور شمال- جنوب ایران در راستای توسعه مناسبات و مبادلات مذاکره کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت ترددها اظهار کرد: در مرز بیلهسوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان میشود.
سرمایهگذاری ایجاد بارانداز ریلی ایران و آذربایجان ۶۰ درصد افزایش مییابد
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد تا از پارسآباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارسآباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حملونقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
همچنین پس از استقبال هیأت ایرانی از معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی روی پل فلزی آستاراچای، بازدید از پل جدید در حال احداث و پایانه ریلی آستارا توسط دو طرف انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گستردهای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حملونقلی دو کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامههای فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار دادهایم. تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
وی با اشاره به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و آذربایجان افزود: تاکید رئیس جمهوری ایران بر توسعه روابط از طریق استفاده بهینه از ظرفیت های بین دو کشور است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام