سیاست دولت قبل در عدم مداخله در بازار مسکن اشتباه بود

وی گفت: در شهریور یا مهر امسال مراحل تحویل مسکن خودمالکی نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و مسکن مهر و مسکن شهری انجام خواهد شد که به زودی جزییات ان اعلام می‌شود.

معاون مسکن وزارت راه گفت: برای مشکلات داخل کشور نسخه بومی نیاز است و برای همین در طرح نهضت ملی شیوه‌های مختلف نگارش شد.

وی ادامه داد:۷۰ درصد قیمت مسکن مصالح و ۳۰ درصد دستمزد است، در شرایط تورم قیمت ثابتی وجود ندارد، تعهد دولت هم تامین زمین ۹۹ ساله بوده است، اما وزارت راه تعهد داد که با کمترین عدد ممکن قراردادها را مدیریت می‌کند. مشکل اصلی وزارت راه نیز درحال حاضر انتخاب سازنده است چرا که سازندگان نقاضای نرخ‌های بالا دارند و به همین دلیل چندین بار پروژه‌ها را به مناقصه گذاشته ایم تا سازنده پیدا شود.

وی توضیح داد: برخی اشتباهات ناشی از نشناختن شرایط عمومی اقتصاد کشور است که باعث عدم موفقیت طرح های مسکن می‌شود و مجریان باید بدانند بر اساس نیاز واقعی پروژه طراحی شود.در تمام موضوعات مبتلابه این رویه غلط است.

میزان تاثیرگذاری مصوبه اجاره چقدر بود؟

محمودزاده گفت: دولت حمایت در حد توان را از دهک یک تا سوم برای اختصاص آورده در شرایط تورمی خواهد داشت اما باز هم تاکید می‌کنیم دولت ساخت مسکن را برعهده ندارد اما با طراحی ده‌ها مدل مالی تلاش داریم با کمترین قیمت نهضت ملی مسکن ساخته شود.

وی به سال‌های قبل تر که مصوبه سقف اجاره بها در ستاد کرونا تصویب می شد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ مرکز آمار از  افزایش۳۲ درصد نرخ اجاره بها خبر داد، مصوبه تمدید هم سقف ۲۵ درصدی را داشت. بر این اساس تنها ۷ درصد نرخ اجاره بها افزایش داشته است و ۶۴ درصد هم کاهش جابجایی مستاجر داشتیم.

  ناوگان هواپیمای فعال کشور به ۲۵۰ فروند می‌رسد

 وی به وضعیت بازار اجاره اشاره کرد و گفت: تا سال ۹۸ تعادل دربازار اجاره حاکم بود اما از سال ۹۹ تعادل بهم خورد کهدولت نیز ورود کرد تا تعادل را به بازار برگرداند. ما به طور مطلق نمی توانیم بگوییم که دولت باید مستقیم وارد شود اما هر جا تعادل به هم بخورد احتیاج است  که ورود دولت برقرار شود.

معاون مسکن وزارت راه گفت: در همین چند سال اجرای طرح مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی ماهیت اقتصادی کشور چقدر تغییر کرده است؟ در مسکن مهر با درآمد نفتی بالا مسکن اجرا شد اما امروز این شرایط نیست و اگر همان طرح را پیاده می‌کردیم زمین می‌خورد .

«محمود محمودزاده » در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره اینکه چرا از ابتدا قیمت نهضت ملی اعلام نشد و متقاضیان از این موضوع سردرگم هستند؟ گفت: ساخت واحد مسکونی توسط «سازنده» و غیر دولت است و سازنده تعاونی یا انبوه ساز و یا پیمانکار است. دولت دخالتی در ساخت مسکن ندارد که بتواند قیمت‌گذاری کند.

محمودزاده درباره میزان تاثیرگذاری مصوبه تعیین سقف 25 درصدی برای افزایش نرخ اجاره گفت: بر اساس استعلامی که از اتحادیه املاک گرفتیم در سال ۱۴۰۱ که مصوبه سقف اجاره بها توسط سران قوا تصویب شد، ۴۸ درصد مصوبه اجاره سران قوا در تهران اجرا شده است.

چرا در دولت قبل مسکن ساخته نشد؟

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در آمار نهضت ملی مسکن یک واحد مسکن مهر را هم وارد نکرده ایم. اما اقدام ملی و نهضت ملی یکی شده است. طرح مسکن ملی هیچ کدام از معافیت های نهضت ملی را نداشت و منقاضیان در حال انصراف از مسکن ملی بودند چون وام آن ۱۰۰ میلیون بود. نهایت مصلحت بر ادغام این دو طرح بود.

  مفاهیم و واحدهای گرما، دما و توان گرمایی



منبعمحمودزاده دبرباه تحویل نهضت ملی مسکن گفت:برای ساخت و تحویل ۴ میلیون، شروع پروژه دو میلیونی بود و شروع ساخت دومیلیون دیگر در سقف مهلت ۴ ساله قابل اجرا است.

محمودزاده درباره اینکه دلیل توقف ساخت مسکن در دولت قبل چه بود، گفت: اینکه تولید مسکن را به بازار بسپاریم تفکری است که در کشور ما جواب نداده و نمی‌دهد. عدم مداخله دولت قبل در بازار مسکن اشتباه بود.