شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره پروازهای اربعین و نرخ بلیت‌های این ایام توضیح داد: علاقمندی همه ایرلاین‌هاست که پروازها به شکلی انجام شود که هم جلب رضایت مسافران را داشته باشد.  احتمال می‌دهیم که قیمت در ایام اربعین به‌صورت مصوب بوده و با دامنه باز نباشد؛ البته هنوز چیزی مشخص نیست و هرچه که سازمان اعلام کند، ایران‌ایر هم تمکین می‌کنند.

نرخ بلیت اربعین تا یک هفته آینده مشخص می‌شود

وی با اشاره به ناوگان هوایی هما بیان کرد: نسبت به سال‌های گذشته، عمر ناوگان ما بیشتر شده و هواپیماها قدیمی‌تر شدند و هرچه هواپیما قدیمی‌تر شود، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با وجود این، ‌ این میزان پرواز با بالاترین ایمنی انجام شد و انجام ۱۶۰۰ پرواز در این مدت نشان از سطح تخصصی فنی نیروهای ایران‌ایر دارد.

فرزادی‌پور با بیان اینکه احتمالا قیمت در هفته آینده قیمت مشخص شده و به صورت رسمی اعلام می‌شود، افزود: هما به‌دلیل رسالتی که دارد، ‌ در این زمینه به‌صورت فعال عمل می‌کند و هفته گذشته ششمین جلسه هماهنگی پروازهای اربعین را انجام دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم به‌صورت فعال‌تر از سال گذشته حضور پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در ایام حج از یک فروند هواپیمای ایرلاین معراج استفاده کردیم، گفت: در ایام حج از شش فروند روزانه تا ۲۲ پرواز در روز داشتیم و حدود ۱۱ فروند هواپیما درگیر بودند. با وجود این حجم پرواز، ما کمترین کنسلی پروازهای خارجی را داشتیم و برخی از پروازهای خارجی را هم به قشم‌ایر دادیم. شبکه پروازهای داخلی هم نه تنها کاهش نداشت، بلکه ۲۵ پرواز فوق‌العاده به مقصد مشهد، شیراز، و زاهدان داشتیم.

وی درباره نحوه فروش بلیت‌ها نیز توضیح داد: از آنجایی که تجربه حضوری فروش سال گذشته به خوبی انجام نشد، امسال با بهره‌گیری از امکانات سایت ایران‌ایر قصد داریم فروش‌ها را به صورت اینترنتی به فروش برسانیم و ۷۰ درصد فروش به‌صورت انفرادی فروش می‌رود و باقی برای هیات‌ها خواهد بود.

روزانه چهار پرواز فوق‌العاده به مشهد در روزهای تاسوعا و عاشورا

وی ادامه داد: در مجموع بین شش تا هفت پرواز با تاخیر طولانی‌مدت داشتیم که نتوانستیم به‌نحو مطلوب این تاخیرها را مدیریت کنیم. برای مثال مسافران سوار هواپیما شدند و به‌دلیل نقص فنی پیاده‌ شدند، اما بقیه تاخیرها مدیریت‌ شده بود،‌ اگر زودتر اطلاع پیدا می‌کردیم که پرواز تاخیر دارد، به مسافر اطلاع‌رسانی می‌شد و حاجی زمان مناسب به فرودگاه می‌آمد و زمان تاخیر را در هتل بود و دچار اذیت نمی‌شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عملیات رفت حجاج از ۳۱ اردیبهشت آغاز شد و یک تیرماه به پایان رسید، ادامه داد: ۳۷۸ هزار پرواز رفت و برگشت در عملیات رفت انجام شد، عملیات برگشت نیز از ۱۳تیرماه آغاز شد و امروز سوم مردادماه در فرودگاه امام خمینی به پایان رسید، تعداد پروازهای برگشت، ۳۸۲ هزار رفت و برگشت بود. درمجموع هم ۱۵۱۸ پرواز (تیک‌آف و لندینگ) انجام شد و ۸۷ هزار و ۶۱۹ نفر جابه‌جا شدند.

  تامین ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل پروژه‌های ریلی از محل فروش نفت

هما هم از هواپیمای ایرانی در صورت تایید استانداردها، استفاده خواهد کرد

وی درباره پروازهای ایران به عربستان به جز ایام سفرهای حج، بیان کرد: هما تنها شرکتی است که عربستان موافقت کرده به این کشور پرواز انجام دهد، برای پروازهای عمره هم هماهنگی‌ها در حال انجام است؛ البته این هماهنگی‌ها به سازمان حج و زیارت هم بستگی دارد و در آن صورت یکی از مسیرهای جدی ما برای پرواز، عمره به عربستان خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان ایران‌ایر، در پاسخ به اینکه هما چه سهمی از ورود ۵۰ هواپیما به ایران دارد، اظهار کرد: در زمینه واردات سیاست ما هرچه بیشتر بهتر است. توسعه ناوگان هوایی، باید نقشه راه هر شرکت باشد و ایران‌ایر هم مستثنی نیست و امیدواریم به زودی شاهد تغییر ناوگان ایران‌ایر باشیم. توسعه هم از طریق سرخط کردن هواپیماهای زمین‌گیر انجام می‌شود که اهمیت زیادی دارد و موضوع بعدی خرید است که به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

تاخیر پروازهای رفت از ایران، ۳۵ دقیقه بود

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402050302139/%D8%B4%D8%B4-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D9%81%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

عملیات برگشت حج، ۲۱ روز طول کشید

مدیر عامل هما درباره دلایل تاخیر پروازها توضیح داد: بخشی از تاخیرها به‌ دلایل فنی بود. با وجود اینکه لاستیک همه هواپیماها را قبل از عملیات نو کرده بودیم، اما به دلیل فشردگی کار، ‌ در زمان عملیات نزدیک‌ به ۱۰۰ تعویض لاستیک داشتیم. زمان تعویض لاستیک هم حدود ۴۵ دقیقه است و با امکانات موجود در فرودگاه‌ها، کار دشواری بود. یا سیستم‌های ترمز با درجه حرارتی که درگیر بودیم، باعث تاخیر می‌شد و این هم اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال در زاهدان یکی از هواپیماهای ما به تعویض چهار لاستیک نیاز داشت که به فرودگاه امام آمد و چهار لاستیک آن را عوض کردند و به سمت عربستان حرکت کرد.

فرزادی‌پور با اشاره به تاخیر پروازهای حج بیان کرد: میزان تاخیرات از ایران ۳۵ دقیقه و با احتساب تاخیرات انعکاسی، ۵۸ دقیقه برای هر پرواز بود. کل تاخیرها از عربستان میانگین ۶۸ دقیقه بود که در فرودگاه مدینه کمتر و در فرودگاه جده بیشتر بود.

فرزادی‌پور در پاسخ به اینکه با توجه به کمبود ناوگان موجود، ‌چرا اقدامی برای اجاره هواپیما صورت نگرفت، بیان کرد: با هشت منبع خارجی که احتمال می‌دادیم به ما هواپیما دهند مذاکره کردیم، اما به‌دلیل تحریم‌ها هیچ کدام موفق نشدند که مجوز بگیرند و با ما وارد معامله شوند.

دلایل تاخیر، از نقص فنی تا تراکم پروازها

  جاده کرمان -زاهدان مسدود شد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد:‌ در طی این پروازها، براساس آخرین آمار ‌۴۷ نفر فوتی در عربستان داشتیم که جنازه‌ ۲۲ نفر به ایران منتقل شدند و بقیه هم طبق پروتکل‌ها انجام خواهد شد و تعدادی هم با رضایت خانواده در عربستان دفن می‌شوند. ۱۷ بیمار هم بدحال بودند که آنها را به داخل کشور برگرداندیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باعث تاخیر شد، تراکم بیش از حد پروازها بود، از روز پنجم به بعد ورود عربستان و چند روز ابتدای خروج از عربستان، به‌دلیل ازدحام با تاخیر مواجه بودیم. موضوع بعدی قطع سرویس‌های اینترنتی در فرودگاه‌های مقصد در عربستان بود که مجبور شدیم مسافران را به‌صورت دستی چک کنیم.  یکی دیگر از مشکلات، ضعف خدمات سرویس‌دهی عربستان بود که به‌دلیل حجم زیاد پروازها، تاخیر را به ما تحمیل کرد.

فرزادی‌پور درباره هواپیماهای ATR زمینگیر نیز توضیح داد: در برنامه داریم که حدود پنج فروند این هواپیماها را امسال سر خط بیاوریم و وارد چرخه عملیات کنیم. این اقدام هم با توجه دانش فنی متخصصان داخلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به اینکه برنامه‌ریزی برای واردات هواپیما در این شرکت تا پایان سال به چه صورت است، توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم تا شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین‌گیر و با توان متخصصان داخلی  وارد چرخه شود و اگر ما واردات قطعاتمان به‌موقع و در زمان مناسب انجام شود، این اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اگر تکیه بر توان داخلی نباشد، امروز ۸۰ درصد از هواپیماهای ما زمین‌گیر است، افزود: ما بر دانش داخلی برای تعمیر و تولید برخی قطعات تکیه داریم. هواپیما ۱۰۰۰ قطعه دارد، ما برای استفاه از قطعاتی که در داخل تولید می‌شود ممنوعیت قانونی داریم که بخواهیم سراغ قطعه خارجی برویم، اگر قطعه‌ای استانداردهای لازم را پاس کرده باشد، هم به دلیل ارزان‌تر بودن و به دلیل اینکه باید به صنعت داخل کمک کنیم، از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: انتقال ۸۷ هزار زائر به‌صورت رفت و برگشت، کاری پیچیده و بسیار سخت است، در شرایطی‌که بالاترین درجه حرارت را هنگام پرواز داشتیم و عمر ناوگان هما هم قدیمی‌ترین در طول عمر ایران ایر بوده و ایستگاه‌هایمان را هم افزایش دادیم،‌ با وجود این، پروازها با کمترین مشکل و چالش و بالاترین سطح ایمنی انجام شد و امروز ساعت ۷:۳۵ آخرین پرواز حج ۱۴۰۲ به زمین نشست.

فرزادی‌پور در پاسخ به اینکه آیا هما از هواپیماهای تولید داخلی برای ناوگان خود استفاده می‌کند، گفت: هواپیما نمره‌اش یا ۱۰۰ است یا صفر؛ یعنی از نظر فنی یا قابلیت پرواز دارد یا ندارد و هواپیمای سیمرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. هر محصولی که تولید شود باید تمام فرآیندهای تضمین کیفیت را پاس کند و آنگاه وارد چرخه عملیات شود؛ در آن صورت ما هیچ محدودیتی برای استفاده از این محصولات نخواهیم داشت.

  باد، باران و تگرگ در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره بحث ایام تاسوعا و عاشورا، برنامه داریم از فردا روزی چهار پرواز فوق‌العاده به مشهد و شاید شیراز داشته باشیم که برای برخورداری  از ظرفیت بالای تعدا مسافر، از هواپیمای ایرباس ۳۱۰ و ۳۸۰ برای انجام پروازهای مشهد استفاده کنیم که مردم از حداکثر ظرفیت بهره ببرند.  

فرزادی‌پور خاطرنشان کرد: مسافر برای ما عزیز است و بر اساس نیاز اجتماعی به سفر، ظرفیت‌های پرواز را پیش‌بینی می‌کنیم؛ البته در خصوص پروازهای زیارتی برای ما به دلیل علاقه‌ای که به آن داریم، ‌ اهمیت بیشتری برایمان دارد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال شش فروند هواپیما از هواپیماهای زمین‌گیر و با توان متخصصان داخلی وارد چرخه شود.

به گزارش ایسنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری اظهار کرد: شاید جابه‌جایی ۷۷ هزار نفر به زعم خیلی ها که درگیر موضوعات مستقیم صنعت نباشد، مانند کارهای معمول دیگر و پروازهای عادی است اما برای من که در صنعت هستم،‌ از عجیب‌ترین عملیات‌ها بود. ما با بضاعتی که داشتیم، می‌توانستیم حداکثر ۶۰ درصد این عدد را جابه‌جا کنیم، اما توانستیم از پس این عملیات برآییم و از هر نظر موفق عمل کنیم.

فرزادی‌پور خاطرنشان کرد: هر لاستیک یک عمر دارد که بر اساس تعداد لندینگ، وضعیت باند و عوامل دیگر مستهلک می‌شود و این طبیعت کار است. وقتی پروازها بر اساس برنامه عادی باشد، زمان برای آن تعیین می‌شود که تعویض لاستیک یا افزایش روغن و موارد فنی انجام شود، ‌اما در برنامه‌ریزی حج با توجه به تعداد هواپیما و محدودیت‌هایی که داریم، ‌فاصله بین پروازها فشرده است و باید دقیق عمل کنیم که زمان را از دست ندهیم.

فرزادی‌پور با بیان اینکه عملیات رفت، ۳۰ روز و عملیات برگشت، ۲۱ روز طول کشید، گفت: ۳۰ درصد فشردگی ما در عملیات برگشت افزایش پیدا کرد. همچنین امسال با وجود همه محدودیت‌هایی که داشتیم، دو ایستگاه پروازی قشم و چابهار اضافه شد که زائران اهل تسنن آنجا بودند و برای ما انگیزه شد که در سال آینده هم با تمام زحمتی که برای مجموعه دارد، ایستگاه‌های جدیدی اضافه کنیم. این اقدام باعث آرامش حجاجی شد که از این ایستگاه‌ها عازم شدند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی‌بر اینکه ایران‌ایر در حال حاضر چه تعداد هواپیمای سرخط دارد، گفت: اگر هوایپمایی در طول ماه یک پرواز انجام دهد، فعال است؛ با این تعریف ما در ایران‌ایر حدود ۱۴ تا ۱۵ فروند هواپیمای سرخط داریم.

شش هواپیما به ناوگان هما اضافه می شود