شکستن رکورد جابه‌جایی مسافر ریلی

به گزارش ایسنا،   «صنعت راه‌آهن ‌می‌تواند نقش اعتلای کشور را داشته باشد اما اکنون دچار عقب‌ماندگی جدی است» این اظهارات سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که در دو سال گذشته در این مسند قرار داشته؛ به گفته او، بر اساس سال‌ها پژوهش در حوزه حمل‌ونقل و بخش ریلی، اشراف خوبی در حوزه اقتصادرانی داشتیم و می‌دانستم یکی از گلوگاه‌های ما صنعت حمل‌ونقل ریلی است در حالی که سال‌ها به این حوزه توجه نمی‌شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402060402157/%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C

صالحی همچنین با تاکید بر پررنگ کردن بعد ترانزیت، گفته بود: در این مدت با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشتیم؛ به همین دلیل ما کریدور شمال به جنوب را ایجاد کرده و اکنون ۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام‌ریلی را از روسیه به هند داریم که می‌توانیم بار را ترانزیت کنیم و درآمد داشته باشیم و از مهر ۱۴۰۱ این کار عملیاتی شد.

در عین حال ماده ۵۷ ماده ششم توسعه، ذیل بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری به اولویت بخش ریلی تاکید کرده‌اند. در بند ب آمده که حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافری ۲۰ و در بخش باری ۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما پیش از آن در بند الف ماده ۵۷ اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد.

افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و شکستن رکورد جابه‌جایی مسافری از جمله اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته است.

در حالی که این مشکلات مالی در راه‌آهن وجود دارد، دولت سیزدهم به اقدامات حوزه ریلی خود اشاره کرده که از آن میان می‌توان به افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن (افزایش پنج درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه دولت دوازدهم) اشاره کرد.

  تعداد اتوبوس‌های فعال کمتر از نصف شده است

با وجود این و در حالی که جمع فروش نفت در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده، اما صالحی می‌گوید که سازمان برنامه و بودجه به حوزه ریلی پول نداده و حوزه ریلی را فقیرتر کرده است؛ تا جایی که در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم تعمیرات در راه‌آهن وجود داشته است؛ به همین دلیل در حالای که خطوط ریلی هر ۱۵ سال نیاز به تعمیر دارند، این اتفاق نیفتاده است.

شکستن رکورد جابه‌جایی مسافری با بیش از ۲۹.۶۷ میلیون نفر مسافر در سال ۱۴۰۱  و رشد ۴۳.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، همچنین افزایش ۱۳ درصدی جابه‌جایی مسافر ریلی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ از دیگر اتفاقاتی است که در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم صورت گرفته است.

شکستن رکورد جابه‌جایی مسافر ریلی