صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری با جایگزینی گوگرد به‌جای قیر

حیدری در خصوص ارزیابی ساختمان‌های ناایمن پایتخت نیز توضیح داد: ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در تهران به تعداد ۵ هزار ساختمان تکمیل و تحویل شده است. ۱۱ هزار ساختمان دیگر نیز در برنامه است تا به مرکز واگذار شود تا کارهای ارزیابی آنها در برنامه قرار بگیرد.

از جمله محورهای این همایش، قیر و فرآورده‌های قیری، مخلوط‌های آسفالتی، مدیریت روسازی و روش‌های نگهداری و بهسازی، توسعه پایدار در صنعت قیر و آسفالت (بازیافت آسفالت)، تحلیل و طراحی روسازی، تثبیت لایه‌ها و روسازی‌های مرکب، آزمایش‌های غیر مخرب روسازی است.

منبع: https://www.irna.ir/news/85643419/%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DB%B3-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%B1

حیدری بیشترین نرخ فرونشست کشور را مربوط به استان اصفهان دانست و گفت: در خصوص اصفهان کار مطالعاتی خوبی توسط مرکز تحقیقات انجام شده و تمامی مراکز خطر در اصفهان احصا شد. همچنین، اقدام اجرایی مناسبی را نیز در این زمینه تدوین کردیم و در همان ضوابطی که تدوین شد وظیفه تمامی دستگاه ها تعیین شد، اما متاسفانه بعد از گذشت دو سال تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی که برای آن نیاز بوده توسط سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است.

این مقام مسئول از مراحل نهایی تدوین آیین نامه فرونشست زمین در همکاری آن مرکز با سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص شناسایی حریم گسل‌ها و انجام مطالعات آنها گفت: انجام مطالعات حریم گسل ها با اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.

وی یادآور شد: هم اکنون هر تن گوگرد بین هفت تا ۱۴ دلار و هر تن قیر ۲۰ دلار صادر می‌شود، اما اگر بتوانیم گوگرد را در قیر جایگزین کنیم می‌تواند تا سه میلیارد دلار صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد.

ارزیابی ۵ هزار ساختمان بلندمرتبه پایتخت

وی ادامه‌داد: در موضوع پوشش‌های گوگردی، بسیاری از سازه‌ها از جمله پل‌ها، ابنیه فنی، نیوجرسی‌ها، قطعات بتنی و غیره در کشور ساخته شده که اگر پوشش گوگردی روی این قطعات موجود بدهیم، عمر مفید آنها تا چهار برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، هشتم تا دهم آبان ماه با حضور کارفرمایان و پیمانکاران در این صنعت در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

وی گفت: در حوزه فرو نشست زمین با توجه به آنکه در فصل بودجه نویسی هستیم امیدواریم ردیف های بودجه ای برای کاهش آثار فرونشست های زمین در نظر گرفته شود که در این زمینه وزیر راه وشهرسازی دو هفته پیش اولین مکاتبه خود را در این بخش انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست در کشور ما به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است، توضیح داد: در این شرایط که نمی توانیم ساخت و ساز را تعطیل کنیم، بنابراین ضوابطی را طراحی کرده‌ایم که بتوانیم با وجود متراکم شدن زمین، زمینه را برای ساخت و سازهای مقاوم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: برای اجرای ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست در استان اصفهان باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و بودجه موردنیاز نیز باید از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران کشور تخصیص یابد.

حیدری اضافه کرد: میزان تولید قیر در کشور سالیانه ۵.۵ میلیون تن و میزان تولید گوگرد سالیانه ۱.۶ میلیون تن است، اما می‌توانیم تا ۴۰ درصد به جای قیر از گوگرد استفاده کرده و ظرفیت صادراتی قیر را افزایش دهیم؛ به این ترتیب ارزآوری از محل صادرات قیر به سه میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، «محمد مهدی حیدری» امروز (سه‌شنبه) در نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افزود: ایران مقام یازدهم جهان در تولید گوگرد را دارد که این محصول برای تولید قیر آسفالت گوگردی، پوشش‌های گوگردی برای سازه‌های بتنی موجود و همچنین بتن گوگردی کاربرد دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هزینه خوردگی سازه‌ها سالیانه ۲.۷ میلیارد دلار است که با دانشی که در اختیار داریم می‌توانیم در یک برنامه چهار ساله این میزان خوردگی را به صفر برسانیم.

وی بیان‌داشت: بتن گوگردی به طور عمده در مناطقی همچون حوزه خلیج فارس و سازه‌های دریایی که با خوردگی بالا مواجهیم، دوامی بی‌انتها دارد.