صلح و سازش بهترین شیوه حل اختلافات کارگر و کارفرما

صلح و سازش بهترین شیوه حل اختلافات کارگر و کارفرما

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران بهترین شیوه در خصوص حل اختلافات کارگری و کارفرمایی را صلح و سازش عنوان کرد و گفت: طی یکسال گذشته به دلیل سازش میان کارگر و کارفرما ۳۰۰۰ حکم نسبت به سال قبل کمتر صادر شده است.

به گزارش ایسنا، محمد آذرپناه در خصوص کاهش پرونده‌های اختلافات کارگری و کارفرمایی و افزایش سازش میان کارگران و کارفرمایان اظهار کرد:وقتی دو نفر کارگر و کارفرما به یک اختلاف بر می‌خورند و مشکلی پیدا می‌کنند با دو جمله می‌توانند مشکل خود را مطرح و برطرف کنند یا بگویند گله‌مند هستند یا شکایت می‌کنند.در حالت گله دو طرف می‌نشینند و مشکل را بین خود حل می‌کنند ولی در حالت شکایت اختلاف به مراجع رسمی کشیده و از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد:البته بحث اختلاف ابتدا در شورای اسلامی کار کارگاه یا مجموعه مطرح و مورد وساطت قرار می‌گیرد ولی در جایی که شورای اسلامی کار وجود ندارد انجمن‌های صنفی کارگری ورود می‌کنند و بین کارگر و کارفرما وساطت می‌کنند که کار به شکایت نکشد.اگر مشکل حل نشد نهایتا هیات های تشخیص و حل اختلاف ورود می‌کنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در یک گفت وگوی رادیویی در تشریح عامل کاهش اختلافات جامعه کار و تولید و افزایش صلح و سازش گفت:رویکردی که در چنین پرونده‌هایی داریم این است که قبل از آنکه پرونده شکایت ارائه شود و دادخواست به ثبت برسد یک مشورت اولیه به کارگر یا کارفرما می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که چنین ظرفیتی هست و مزایایی بهتر از شکایت دارد و زودتر به نتیجه می‌رسد.

  نخستین پرواز ویژه اربعین خرم آباد به نجف اشرف انجام شد

آذرپناه متذکر شد:به عنوان مثال کارگری برای طرح شکایت مراجعه کرده و می‌گوید عیدی او پرداخت نشده است.او می‌تواند دادخواست بدهد و ما نوبت رسیدگی و در نهایت حکم بدهیم ولی این کار یک پروسه طولانی است و ذهنیت کارفرما هم نسبت به این اقدام کارگر می‌تواند تغییر کند.

وی بهترین شیوه ممکن در خصوص حل اختلافات کارگری و کارفرمایی را در صلح و سازش دانست و ادامه داد:ما به کارگر راهکارهایی را توصیه می‌کنیم که اگر منجر به صدور سازش شود ذهنیت کارگر نسبت به کارفرما و بالعکس مثبت شو؛‌در واقع با وساطت و برقراری سازش جلوی اختلافات کارگری و کارفرمایی گرفته می‌شود و کارگر نیز سریع‌تر به مطالبات خود می‌رسد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه در یکسال گذشته به دلیل سازش میان کارگر و کارفرما ۳۰۰۰ حکم نسبت به سال قبل کمتر صادر شده است.گفت: در تلاشیم اتحاد و همدلی در جامعه کار و تولید از این مسیر به وجود آید و معتقدیم وقتی کارگر و کارفرما با رضایت خاطر مشکلات خود را حل کنند در کارهای دیگر هم با رضایت به یکدیگر کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا،از مجموع دادخواست‌هایی که سال گذشته در سامانه جامع روابط کار به ثبت رسیده، حدود ۷۳ هزار و ۸۰۰ دادخواست مربوط به استان تهران بوده که این آمار ۴۰۰ دادخواست بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.

هیات‌های تشخیص ادارات کار نیز سال گذشته در خصوص ۵۷ هزار پرونده حکم صادر کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به علت سازش طرفین، حدود ۳۰۰۰ حکم کمتر صادر شده است.

  بهای بلیت به عنوان خسارت به مسافران قطار تهران-مشهد پرداخت می‌شود

کارشناسان معتقدند احیای مجدد ماده ۱۵۷ قانون کار و برقراری کمیته‌های سازش درون کارگاهی اقدامی موثر درجهت حل مشکل بنگاه‌ها،‌ کاهش دعاوی کارگر و کارفرما وپیگیری مطالبات آنهاست.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403032516862/%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7