ضرورت نگاه علمی و تفصیلی به پژوهش برای حل مسائل کشور/تقدیر از پژوهشگران منتخب وزارت راه و شهرسازی

نگاهداری تصریح کرد: بر این اساس در جهان امروز توجه به فناوری و پژوهش یک الزام است و باید برای حل مسائل پیچیده حتی در حوزه حکمرانی به پژوهش، علم و فناوری متکی باشیم. 

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه موضوع انتقال فناوری سال‌ها در کشور مطرح بوده، اما در این زمینه عملکرد خوبی نداشته‌ایم. تاکید کرد: صنعتی‌سازی ساختمان باید با مشارکت و همفکری مرکز تحقیقات و متولیان ساخت و ساز عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که برای توسعه تحقیقات با دانش‌بنیان‌ها و دانشگاه ها همکاری کافی داشته باشیم.

ذاکری افزود: امروز شاهد شکل‌گیری مراکز پیش رشد، رشد، نوآوری و فناوری در ۱۴ دانشگاه برتر کشور هستیم و باید بتوانیم از ظرفیت مرکز تحقیقاتی در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌ها بهره‌گیری کنیم. 

راهب در ادامه ضمن اشاره به بخشی از فعالیت‌های در دست انجام مرکز، گفت: توسعه شبکه شتاب‌نگاری، کاهش ریسک و ارتقای تاب‌آوری، تعیین حریم گسل‌ها، راه‌اندازی پاسخ سریع و ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم در برابر مخاطرات و ارزیابی خطر فرونشست در کشور از مهم‌ترین اقدامات در حال انجام مرکز تحقیقات است. 

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مسکن و شهرسازی، تهیه مقررات، ضوابط، دستورالعمل‌ها و استانداردها در حوزه ساختمان و مسکن، صنعت حمل‌ونقل و شهرسازی، کنترل و نگهداری شبکه شتاب‌نگاری، صدور گواهینامه و تأییدیه‌های فنی، آموزش و ترویج دستاوردهای مرکز را بخشی از ماموریت‌ها دانست که برنامه‌ها و سیاست‌ها بر آن مبنا در حال تدوین و انجام است.

به گزارش ایسنا، غزال راهب امروز ۲۴ آذر در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که با حضور جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مدعوین به منظور تجلیل از تلاش‌های انجام شده از سوی محققان، مدیران، اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشی در حوزه تحقیقات و فناوری خانواده وزارت راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به بیان بخشی از اهداف، ماموریت‌ها و برنامه‌های این مرکز پرداخت.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به موانع توسعه پژوهش در اقتصاد و اداره کشور، گفت: یکی از موانع توجه به پژوهش وجود بوروکرات‌های سنتی در سازمان‌ها و نهادهاست که تجاربی درست یا غلط کسب کرده‌اند و کمتر به فناوری‌های جدید توجه دارند. 

وی در ادامه افزود: امیدواریم با توسعه فعالیت‌ها، مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل، راه، راه آهن و حوزه شهری نقش‌آفرینی کند. 

نگاهداری در ادامه کمبود مدیران متخصص در اداره امور کشور را به‌عنوان یکی از عواملی برشمرد که سبب شده پژوهش و فناوری در کشور از تاثیرگذاری لازم برخوردار نباشد و گفت: سازوکار نهادینه برای تربیت مدیران ارشد در کشور وجود نداشته یا کمتر وجود دارد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت نگاه علمی و تفصیلی به پژوهش به منظور حل مسائل کشور، بازاندیشی در تعریف مساله و راه‌اندازی نظام جامع و یکپارچه مبتنی بر رویکرد پژوهش و مساله محور برای حل مسائل کشور تاکید کرد. 

سعید بختیاری، رئیس بخش مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت: این مرکز مجهز به آزمایشگاه مصالح، فناوری بتن، سازه، ژئوتکنیک، انرژی، تاسیسات و قیر و آسفالت است. در مبحث مهندسی آتش در کشور برای اولین بار نگاه علمی به موضوع پژوهش در خصوص مقاومت در برابر آتش در سال ۱۳۷۵ در قالب پروژه‌ای ملی شروع شد و سپس توسعه یافت. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403092417654/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2

نگاهداری، مساله محور شدن پژوهش‌ها در کشور را خواستار شد و خاطرنشان کرد: بزرگی پژوهش به نفع و نشر آن است، به گونه‌ای که مساله‌ای از مسائل کشور، حل و ذائقه مردم از نتایج آن شیرین شود. همچنین شرافت یک پژوهشگر در استقلال کارشناسی و اخلاق حرفه‌ای است تا در مقابل اصحاب زر و زور سر خم نکند. 

وی با اشاره به شکل‌گیری مراکز علمی تحقیقاتی، مراکز رشد و دانش بنیان در دانشگاه‌ها، گفت: این‌ها مقدمه و شکل‌گیری دانشگاه‌های جامعه محور در کشور است. 

تجهیز مرکز تحقیقات مسکن به آزمایشگاه‌های تخصصی 

وی خاطرنشان کرد: در جهان، کارکرد احزاب تربیت افراد برای آینده است، اما در کشورمان حزب‌ها به صورت دائمی و نهادینه فعالیت نمی‌کنند، لذا شاهدیم افرادی در احزاب به فعالیت می‌پردازند که بیشتر به درد «کسب قدرت» می‌خورند و نه «اداره قدرت» و به همین دلیل شاهد مدیریت در کشور به شیوه آزمون و خطا هستیم. 

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: مرکز تحقیقات را به عنوان مرجع داریم که برای استانداردسازی، تدوین مقررات و ضوابط ساخت‌وسازها تشکیل شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، مانع سوم را تعارض منافع برشمرد که سبب می‌شود نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها کنار گذاشته شود. 

وی در پایان تصریح‌کرد: امروز حل مسائلی همچون ناترازی انرژی، انتقال فناوری، صنعتی‌سازی ساختمان و … با مشارکت و هم افزایی دستگاه‌ها با مراکز تحقیقاتی یک الزام است. 

وی تصریح کرد: شرایط جهانی برای نقش‌آفرینی پژوهشگران آماده است. از سوی دیگر در نظامات غربی پیشران تمام نهادها، اقتصاد است. آنها می‌خواهند کشورشان را تبدیل به کارخانه کنند تا رشد اقتصادی داشته باشند که الحق کار را درست پیش می‌برند.

شرایط دنیا به سمتی پیش می‌رود که تقریبا همه عرصه‌ها در حال دانش‌بنیان شدن است

وی علم، پژوهش و فناوری را پیشران اقتصاد برشمرد و گفت: پیشران تحولات تا سال ۲۰۵۰ به طور حتم علم، پژوهش و فناوری خواهد بود و شرایط جهانی برای نقش‌آفرینی پژوهشگران بیش از پیش مهیاست. 

مرکز تحقیقات راه؛ مرجعی برای استانداردسازی، تدوین مقررات و ضوابط ساخت‌وسازها

اطهر نژادی، مشاور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: پژوهش پیشران توسعه اقتصاد کشور است، به شرطی که منطبق با سرشت سرزمین ایران باشد. مرکز تحقیقات بنابر سابقه طولانی که دارد، می‌تواند بازویی قدرتمند برای ایجاد تحقیقات مثمر ثمر در کشور باشد. تمامی اهدافی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است، موضوع انجام پژوهش‌های راه و مسکن توسط این بازوی قدرت است. همچنین لازم است که این مرکز در خصوص کمبودهای قانونی موجود در حوزه مسکن و شهرسازی همکاری‌های لازم را مبذول دارد. 

نگاهداری در بیان دیگر موانع عدم تاثیرگذاری لازم پژوهش و فناوری در کشور گفت: حضور یک سری افراد بوروکرات سنتی در سازمان‌ها و نهادها سبب شده که آنان همچنان با تجاربی که از گذشته کسب کرده‌اند و رویه‌هایی که آموخته‌اند به اداره امور بپردازند؛ بر این اساس کمتر به فکر نوآوری و ارائه راه حل‌های علمی هستند. 

به نقل از مرکز تحقیقات راه، در پایان این مراسم از پژوهشگران منتخب خانواده وزارت راه و شهرسازی تقدیر به عمل آمد.

راهب در ادامه به تاسیس مرکز تحقیقات در سال ۱۳۵۰ و تصویب اساسنامه مرکز در سال ۱۳۵۶ در مجلس وقت اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های شهری و روستایی، کمک به توسعه عدالت در سکونت، زیست و حمل‌ونقل، حفاظت از محیط‌زیست و توسعه پایدار عمران شهری و روستایی و توسعه صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین در تمامی حوزه‌ها بخشی از اهداف مرکز است.