طرح هادی روستایی برای ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار تهیه شده است

وی افزود: یکی از این دستگاه‌ها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، شاید تعدد دستگاه‌های متولی در روستاها در ابعاد مختلف مفید باشد، اما موازی کاری‌هایی هم صورت می‌گیرد که در برخی موارد بروکراسی اداری را برای مردم رقم می‌زند.

غلامرضا صالحی ۲۵ آبان‌ماه در سفر به چهارمحال و بختیاری، در آئین تامین زمین و آماده‌سازی پروژه و طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای این استان، اظهار کرد: از جمله موارد توسعه پایدار می‌توان به امنیت غذایی، مهاجرت معکوس، توسعه پایدار در کشورها، بازسازی توان اقتصادی کشورها، بازسازی ظرفیت‌های تولیدی اشاره کرد که همه این موارد در گرو توجه به روستا است که دستگاه‌های متعددی هم در این خصوص فعالیت می‌کنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اضافه کرد: طرح هادی سند توسعه روستا است به عبارتی هر فعالیتی بخواهد در روستا صورت بگیرد باید به استناد این سند باشد و خدمات مختلفی را در کاربری‌ها مشخص می‌کند و بر اساس آن میتوان در ابعاد مختلف به توسعه روستاها پرداخت.

صالحی تصریح کرد: بنیاد مسکن تاکنون چند کار محوری نظیر تهیه طرح‌های هادی روستایی انجام داده است که در سطح کشور برای ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار طرح هادی تهیه شده است.

طرح هادی روستایی برای ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار تهیه شده است

صالحی اظهار کرد: موضوع بعدی بهسازی فضای روستا است که تا امروز در کشور حدود ۲۴ هزار روستا بهسازی شده است که از مزایای متعدد آن می‌توان به بهسازی در خصوص  بهداشت، ماندگاری جمعیت و امیدآفرینی روستایی اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری ۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی دارد، ادامه داد: از سال ۸۴ با اجرای طرح ویژه مقاوم‌سازی روستایی، ۵۶ درصد مسکن‌ها مقاوم سازی شده‌اند و مابقی نیازمند مقاوم‌سازی هستند. با توجه به افزایش درخواستی که در خصوص وام وجود دارد، سهمیه استان در ماه‌های آینده افزایش خواهد داشت.

  بذرپاش: وزارت راه و شهرسازی هدف‌گذاری کرده سالی ۴۰۰ هزار قطعه زمین واگذار کند

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۳ نهضتی در خصوص تکمیل واحدهای متقاضیانی دارد که به دلیل مشکل مالی قدرت تکمیل نداشتند که قطعا این اتفاق در ماه‌‎های آینده شروع آغاز خواهد شد و کارشناسان بنیاد مسکن به روستاهایی که واحدهای نیمه تمام دارند؛ مراجعه خواهند کرد و اگر عدم تکمیل واحدها به علت مشکل مالی باشد وام‌های پنج درصد تکمیلی برابر با مبلغی که مورد نیاز است برای تکمیل پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه  تا پایان دولت سیزدهم مقاوم‌سازی منازل روستایی را به ۷۰ درصد خواهیم رساند، تاکید کرد: برای چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲ هزار واحد سهمیه در نظر گرفته شده که واحدهای نامقاوم باقی مانده را به ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن تاکنون چند کار محوری نظیر تهیه طرح‌های هادی روستایی انجام داده است که در سطح کشور برای ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار طرح هادی تهیه شده است.

صالحی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم قصد داریم یک میلیون زمین روستایی را برای ساخت آماده کرده و تحویل متقاضیان دهیم .خوشبختانه در دولت سیزدهم اتفاق خوبی افتاد و مبلغ وام روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082518483/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%B4%DB%B2-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%DB%B2%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87

وی افزود: معنای توسعه روستایی تنها بحث توسعه فیزیکی نیست چه بسا اهمیت به عوامل دیگر مهم‌تر از بحث توسعه فیزیکی روستا باشد، اما در دولت سیزدهم زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم است و افرادی که در سال‌های گذشته مهاجرت کردند و مشکلات و معضلاتی که در خصوص شهرنشینی داشتند، به راحتی می‌توانند به روستا برگردند، دولت برنامه‌های خوبی چه در خصوص ساخت مسکن و چه در خصوص اشتغال پیش بینی کرده است.

  محور چالوس دارای ترافیک سنگین است