عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ بلیت هواپیما/ متوسط عمر ناوگان هوایی بیش از ۲۷ سال است

وی تصریح کرد: در حالی که سرمایه‌گذار ایرانی با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد، هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال وارد می‌کند و پس از آن هزینه‌های زیادی انجام می‌دهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود، اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰ درصد پول یک هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری پرداخت می‌شود و باید گفت تحریم‌ها ستون‌های سرمایه‌گذاری کشورمان را تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: حتی اگر قیمت سوخت هم افزایش پیدا کند باز هم اقتصاد(عرضه و تقاضا) تعیین کننده قیمت بلیت است و به نظر نمی رسد افزایش قیمت زیادی در این بخش داشته باشیم و مردم آن را احساس کنند.

به گفته وی مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی آسیب ببینند. اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است.

به گزارش ایسنا، حسین پورفرزانه در نشست خبری که در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل و، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد یا خیر؟ گفت: یکی از پارامترهای تعیین کننده قیمت بلیت، سوخت است. با توجه به نرخ فعلی سوخت میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از ۲ درصد است و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت خواهد رسید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ گفت: اقتصاد تعیین کننده نرخ بلیت هواپیما خواهد بود و در صورت افزایش نرخ سوخت هواپیما افزایش قیمت زیادی بر روی بلیت نخواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403092719959/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C

پورفرزانه در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پروازها نیز گفت: رای دیوان این مساله را به طور شفاف مشخص کرده و تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد: در حال حاضر که ایرلاین‌ها اجازه تعیین قیمت دارند بلیت مسیرهای مختلف را ۵٠ درصد زیر قیمت مجاز ‌می‌فروشند.

وی افزود: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهره‌مندی شرکت‌های هواپیمایی و سرمایه‌گذاران از منابع مالی محدود شده است.

پور فرزانه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: امروز آوردن قطعات هواپیما یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحت‌تر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوق‌های متمرکز هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه تحریم‌ها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده، گفت: اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است.

وی با بیان اینکه تعداد هواپیماهای فعال کشور ۸۵ فروند است، گفت: تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت متغیر خدمات ارائه می کنند. همچنین آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم.