از جمله علل عدم استفاده از این جرثقیلها تاکنون میتوان به بهروز برخی مشکلات اشاره کرد، به نحوی که مقرر بود شرکت خارجی سازنده جرثقیلها با دریافت ۸۰ هزار دلار هزینه نصب، آنها را به ابزار مورد اشاره تجهیز کند، اما با توجه به فشارهای تحریمی از این امر سر باز زد که پس از آن با ورود مهندسان ایرانی طی فقط چند روز و بدون هیچ نوع هزینه ارزی و ریالی، جرثقیلها به بهترین شکل جهت کمک به فرآیند عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار تجهیز شدند.
از جمله مزایای الحاق این دستگاهها به عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار را میتوان افزایش سرعت عملیات و کاهش چشمگیر هزینه- زمان در این زمینه دانست که بر این اساس انتظار میرود عملیات تخلیه و بارگیری از شناورها بین سه تا چهار روز یا به بیانی تا ۴۵ درصد نسبت به وضع موجود کاهش یابد که نویدبخش توسعه هرچه بیشتر فعالیتها در تنها بندر اقیانوسی کشور است.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تجهیز ۶ دستگاه جرثقیل بندری متحرک بندر چابهار به ابزار تخلیه و بارگیری کانتینر با استفاده از توان و دانش مهندسان داخلی خبر داد.
شایان ذکر است، طی ۲ سال اخیر و با واگذاری توسعه بندر چابهار به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عملیات کانتینری این بندر از صفر به حدود ۷۰ هزار TEU کانتینر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و پیشبینی میشود این رقم تا پایان سال جاری به بیش از ۱۰۰ هزار TEU کانتینر ارتقاء یابد.