فعالیت ۱۴۰ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در کشور

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402091309344/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DB%B1%DB%B4%DB%B0-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

به گفته معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با پیگیری‌های انجام‌ شده و برگزاری نشست‌های آموزشی و توجیهی در سطح استان‌های کشور تعداد ۷۲ موافقت‌نامه صادر شده است.

وزیر کشور برگزاری شورای مربوط به تعاونی‌ها در استانداری‌ها را خواستار شد و تاکید کرد: لیست توانمندی‌های این شرکت‌ها احصا شده و باید از این پتانسیل مناسب استفاده شود.

مسکنی ضمن اشاره به تأکید سازمان‌های بین‌المللی بر نقش مؤثر تعاونی‌ها در جلب مشارکت مردم به ویژه در توسعه کشور و سرمایه‌گذاری‌ها گفت: این امر با تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی امکان‌پذیر خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ۱۴۰ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت بیش از ۱۵۳ هزار نفر در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

از جمله موضوعات فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی می‌توان به ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی مرتبط با تحقق اهداف تعاونی، خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در شهرستان حوزه فعالیت که کالاها و خدمات تولیدی آنها در آن شهرستان عرضه می شود،‌ سرمایه‌گذاری در طرح های توسعه ای شهرستان به صورت شرکت مادر تخصصی ( هلدینگ) و یا تشکیل شرکت های اقماری، خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع تعاونی، استفاده و بهره‌برداری از فعالیت‌ها،طرح‌ها،‌ زمینها و املاک قابل واگذاری دولت در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدمات شهرستان، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت تعاونی‌ها، انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش‌، اجاره و نظایر آن و تملک اراضی، اموال منقول و غیر منقول و تامین نیازمندی‌های خود به طریق مقتضی و مقرون به صرفه در جهت اهداف تعاونی است.

  باند پرواز تمام فرودگاه‌ها باز است/ امروز فقط یک پرواز لغو شد

امروز نشست هم اندیشی تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی در وزارت کشور برگزار شد و مهدی مسکنی‌ ـ معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح جزییات تاسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی،گفت: این تعاونی‌ها با تصویب قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی تشکیل شدند و اساسنامه آنها در سال ۱۳۹۱ به تصویب هیات وزیران رسید که تاکنون در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، احداث نیروگاه خورشیدی، عمرانی، راه‌سازی، گردشگری و پایانه صادراتی پروژه‌های مختلفی به بهره‌برداری رسیده و در دست اجراست.

به گزارش ایسنا، کارشناسان و فعالان تعاون تاکید دارند که تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی علاوه بر تحقق اهداف توسعه و عمران کشور در کاهش فقر، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و آبادانی اقتصاد روستا نقش موثر و بسزایی دارند.

به گزارش ایسنا، به منظور تسریع در رشد و توسعه شهرستانها، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی، بستر سازی برای ورود بخشهای تعاونی و خصوصی به فعالیتهای اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به دلیل رانت‌زا بودن آن امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، امکان تشکیل شرکت‌هایی با عنوان شرکتهای “تعاونی توسعه و عمران شهرستانی” که تابع قانون بخش تعاونی و قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی باشند، فراهم شد.

فعالیت ۱۴۰ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در کشور

وی افزود: در راستای توسعه این نوع تعاونی‌ها در دولت سیزدهم، اصلاح قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در دستور کار قرار گرفت و موضوع در کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا در صحن علنی مجلس مطرح شود ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

  داستان فرودگاه بین المللی که ماهانه ۹ پرواز دارد!

احمد وحیدی – وزیر کشور نیز بر لزوم استفاده از توان تعاونی‌ها تأکید کرد و گفت: در کشور اعتقاد به فعالیت تعاونی‌ها در همه عرصه ها وجود دارد و از سوی دیگر شرکت آحاد مردم در اقتصاد بسیار حائز اهمیت است و همگان باید در فعالیت اقتصادی حضور داشته باشند. اگر نقاط مثبت ترویج نشود و به مردم اعلام نشود مردم به تعاونی‌ها باور پیدا نمی‌کنند.

وی حمایت از تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی را وظیفه قانونی دانست و افزود: باید با محوریت وزارت تعاون برخی مشکلات و مسائل این حوزه حل و فصل و از ظرفیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی فعال کشور استفاده شود.