فقر شهری کوله بار می‌بندد

همزمان هشت پروژه بازآفرینی در استان کردستان به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به بهره‌برداری رسید. افتتاح مدرسه ۹ کلاسه در محله نایسر شهر سنندج با ۱.۴۵۰ متر مربع مساحت به ارزش تقریبی ۳۵ میلیارد تومان، افتتاح مجتمع خدماتی، فرهنگی و ورزشی در محله نایسر سنندج با ۱.۴۵۰ متر مربع مساحت و به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از پروژه‌های قابل افتتاح در استان کردستان بود.

سید مهدی نیازی ـ معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از مرکز خدماتی، فرهنگی و ورزشی نایسر سنندج با بیان اینکه عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی قابل تقدیر است گفت: در برنامه هفتم توسعه به موضوع بازآفرینی شهری و رسیدگی به بافت‌های فرسوره شهری نگاه ویژه‌ای شده است. سازمان برنامه هم از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم در حوزه بازافرینی شهری حمایت های لازم را خواهد داشت. ما در تلاش هستیم تمرکز و اولویت منابع  سازمان و بودجه کشور را در این حوزه سوق دهیم.

فقر شهری کوله بار می‌بندد

محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام این خبر که تا کنون ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده کل کشور به مرحله ساخت رسیده است، به ایسنا گفت: در استان کردستان ۳۰۰۰ واحد مسکونی در بافتهای ناکارآمد به مرحله ساخت رسیده که روز گذشته ۶۰۰ واحد آن افتتاح شد.

فقر شهری کوله بار می‌بندد

وی افزود: در سفرهایی که به استانها داریم سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه شامل آموزشی، بهداشتی، درمانی، انتظامی، فضای سبز، معابر و نوسازی مسکن را در جلسات ستاد ملی بازآفرینی استانی بررسی می کنیم و تاکید این است که سرانه‌های مذکور در هر به متوسط همان شهر برسد.

  ۹۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن پرداخت شد

روز گذشته در جریان سفر سید ابراهیم رییسی ـ رییس جمهوری به استان کردستان، بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی ۲۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن این استان را افتتاح کرد و کلید واحدها تحویل متقاضیان شد. این واحدها شامل ۲۱۰۰ واحد روستایی، ۶۰۰ واحد بافت فرسوده و ۲۰۰ واحد واگذاری گروهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم برای رفع معضل «بدمسکنی» که با «فقر شهری» ۲۲ میلیون نفر در هم تنیده شده، چهار محور را در دستور کار قرار داده است. این برنامه که بخشی از آن در سفر اخیر رییس جمهور به کردستان تشریح شده است شامل مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، محرومیت‌زدایی از طریق اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی، تکمیل طرحهای نیمه تمام و ایجاد همگرایی بین ۲۷ دستگاه مرتبط با ستاد ملی بازآفرینی شهری است.

شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان بازوی اجرایی دولت در نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده طی دو سال اخیر بسته‌های تشویقی متنوعی از جمله بسته ۱۹گانه و سند ملی سکونتگاههای غیررسمی برای افزایش انگیزه نوسازی بین ساکنان هدف بازآفرینی شهری طراحی کرده است. ارایه یک تا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور کاهش محرومیت و تقویت بنیه خانوارها از جمله مفاد بسته ۱۹ گانه شهرسازانه است.

برنامه محرومیت‌زدایی از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری در دولت سیزدهم سرعت گرفته است. نوسازی ۱۶۰ هزار واحد مسکونی، اجرای ۱۲۴۵ پروژه زیربنایی و روبنایی، پرداخت وام تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان، هم‌افزایی ۲۷ دستگاه در قالب ستاد بازآفرینی و مساعدت سازمان برنامه در تامین بودجه در قالب برنامه هفتم توسعه از جمله اقدامات صورت گرفته است.

  رویا ساختمان آریا شرکت رویا ساختمان آریا | road-housing

به گفته محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد در بافت فرسوده استان کردستان پرداخت شده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402081208555/%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%AF

پراخت تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان به هر واحد مسکونی، واگذاری سند به مالکان سکونتگاههای غیررسمی، ارایه آموزشهای فنی و حرفه‌ای به ساکنان، رساندن سرانه‌های خدماتی محلات هدف بازآفرینی به سرانه‌های شهر مدنظر و برنامه تکمیل ۱۲۴۵ پروژه زمین مانده از دوره‌های گذشته از جمله اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام شده است. در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰۰ پروژه معطل مانده نیمه‌کاره یا دارای بدهی‌های معوق در محلات هدف بازآفرینی تعیین تکلیف شده است.