قطار ژاپن؛ بازتعریف سرعت – ایسنا

پروژه جدید نماد پیشرفت و نوآوری در حمل و نقل خواهد بود و انتظار می رود که خط جدید فقط در ۶۷ دقیقه توکیو و اوزاکا را به هم متصل کند و سرعت سفر بی‌سابقه‌ای را ارائه دهد.

با این حال، با وجود این پیشرفت، نیاز به حمل و نقل سریعتر همچنان در حال افزایش است و شهرهای بزرگی مانند توکیو، کیوتو و اوزاکا به روش کارآمدتری برای جابجایی تعداد زیادی از مردم نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران نیز علیرغم اینکه سال‌ها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولت‌ها وعده‌های مختلفی برای اجرای راه‌آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است. در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان می‌پردازد.

در حال حاضر، سریع‌ترین قطار جهان که به سرعت باورنکردنی ۳۱۴ مایل در ساعت می‌رسد، حمل‌ونقل را متحول خواهد کرد. هزینه ساخت آن برای ژاپن ۳۸ میلیارد پوند است که آن را به یک پروژه انقلابی برای این کشور تبدیل می‌کند.

چگونه سریع‌ترین قطار جهان سفر را متحول خواهد کرد؟

سریع‌ترین قطار جهان با سرعت ۳۱۴ مایل در ساعت حرکت می‌کند و ساخت آن برای ژاپن ۳۸ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت و آن را به پروژه پیشگامانه در حمل‌ونقل تبدیل خواهد کرد.

فناوری شناور مغناطیسی و سریع‌ترین قطار در جهان

در گزارش‌های قبلی انواع قطارهای برقی چین  و  اولین راه‌آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کردیم، در گزارش دوم فهرستی از سریع‌ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شد و در گزارش سوم علت محبوبیت قطارهای سریع‌السیر در چین را بررسی کردیم و سپس در گزارش‌های دیگری سریع‌السیر قطارهای جهان در سال میلادی ۲۰۲۴ و کشورهای دارای راه‌آهن سریع‌السیر و در آخرین گزارش‌ها پیچ و خم‌های راه‌آهن سریع‌السیر چین و سریع‌ترین قطارها در آسیای جنوب شرقی را معرفی کردیم.

قطار سریع‌السیر ژاپن

ساخت یک خط جدید مگلو که ۳۸ میلیارد پوند هزینه دارد، گامی تعیین‌کننده در بهبود سیستم حمل و نقل ژاپن خواهد بود. زمان سفر بین این شهرهای بزرگ به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، کیفیت زندگی و فعالیت‌های تجاری را افزایش می‌دهد.

این خط راه آهن جدید نوید تغییر نحوه سفر مردم را با بهبود سرعت و کارایی می‌دهد و قرار است در سال ۲۰۳۴ راه‌اندازی شود و استاندارد جدیدی برای حمل و نقل ریلی پرسرعت ایجاد کند.

قطارهای مگلو در ارتفاع حدود ۱۰ سانتی‌متری از بالای ریل سر می‌خورند و به‌طور قابل توجهی اصطکاک را کاهش و سرعت را افزایش می‌دهند. ساخت خط بین توکیو و ناگویا در حال حاضر آغاز شده است و برای تکمیل پروژه برنامه‌ریزی شده به اوزاکا گسترش می‌یابد. این قطار نه فقط یکی دیگر از خطوط پرسرعت، بلکه اولین شبکه بزرگ تجاری مغناطیسی در جهان خواهد بود. این امر زمان سفر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سفرهای بین توکیو و اوزاکا سریعتر از اکثر پروازهای کوتاه مدت باشد.

خط جدید مبتنی بر فناوری شناور مغناطیسی خواهد بود که ممکن است آینده‌نگرانه به نظر برسد اما نتایج واقعی را ارائه می‌دهد. این فناوری به قطارها اجازه می‌دهد تا به سرعت باورنکردنی ۳۱۴ مایل در ساعت برسند.

ژاپن همواره در توسعه قطارهای سریع‌السیر پیشتاز بوده است و این مورد با راه‌اندازی اولین قطار سریع‌السیر مسافربری در سال ۱۹۶۴ ثابت شده است. این قطار سرعت توسعه ریلی پرسرعت این کشور را تنظیم و زیرساخت‌های آن را متحول کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403090200625/%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA