ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر – ایرنا

فرهاد شیبک فرماندار کلاله به مجله خبری راه و ساختمان اظهارداشت: با ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، پروازهای رفت و برگشت تهران و زاهدان در کنار اورژانس هوایی و استقرار بالگرد اطفای حریق در این فرودگاه فعال خواهد شد.

به تدریج مشخص می شود که این فرودگاه ها که برای ساختشان، هزینه های هنگفتی صرف شده، در جای اشتباهی ساخته شده اند. نبود مسافر و عدم تمایل شرکت های هوایی برای برقراری پرواز به این فرودگاه ها نشان می دهد که در ساخت این فرودگاه ها به آمایش سرزمین و توجیه اقتصادی پروژه توجهی نشده است. بدین ترتیب سرمایه های کلان ملی که می توانست در پروژه های اولویت دار و مفیدی صرف شود، در این فرودگاه‌های بی‌مسافر، فریز شده و نابود می‌شود.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد. ادعا می شود با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه شهروندان گنابادی، ساکنان سایر شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و نیز شهرستانهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند.

اما مشکلات این فرودگاه به اینجا ختم نمی شود و با وجود اینکه از ابتدا ماموریت این فرودگاه در بخش هاب پستی و باری بوده اما به دلیل بالا بودن نرخ سوخت پروازهای کارگو نسبت به پروازهای مسافری از این فرودگاه، انجام پروازهای باری برای صادر کنندگان و وارد کنندگان از پیام، توجیه اقتصادی نداشته و برای واردات و صادرات محصولات خود از طریق دیگر فرودگاه ها از جمله امام(ره) اقدام می کنند.

ظرفیت فرودگاه یزد یک میلیون و ۳۵۰ هزار مسافر در سال است. در سال ۱۴۰۰ حدود چهار هزار پرواز و ۵۰۰ هزار مسافر از فرودگاه یزد جابجا شده و ظرفیت خالی آن حدود هشتصد و پنجاه هزار مسافر است.

نکته مهم این است که در این میان، با وجود ظرفیت خالی در فرودگاه یزد، پیشنهاداتی برای ساخت فرودگاه‌های جدید در سایر شهرهای استان از جمله بافق، مطرح شده است که به نظر کارشناسان فاقد هر گونه توجیه اقتصادی یا توجیه استراتژیک هستند.

به گفته مسوولان ذیربط، زائران لرستانی باید برای سفر به کربلای معلی و نجف اشرف فاصله ۵۰۰ کیلومتری را تا تهران طی و فرودگاه مجهز شهر خود را رها کنند تا به پرواز تهران – نجف برسند.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

استان همدان دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که با فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد. این فرودگاه، هفته‌ای ۲ پرواز با ۹۰ مسافر به مشهد داشته و پروازهای حج تمتع نیز از این فرودگاه انجام می شود. البته در در دوره های مختلف این فرودگاه به تهران و عتبات عالیات نیز پرواز داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به این که برای تکمیل فرودگاه، منابع مورد نظر تامین شده و قابل تامین است، بیان کرد: بیشتر موضوعات به استان بر می گردد، جلساتی با نمایندگان سرمایه گذار داشتیم.

مهدی زندیه وکیلی افزود: با توجه به مجاورت استان مرکزی با تهران، پرواز اصلی فرودگاه اراک شامل پایتخت نمی‌شود زیرا برقراری این خط پروازی صرفه اقتصادی ندارد و در مدت زمان کوتاه راه اندازی خط هوایی که ۲ روز در هفته پرواز تهران – اراک برقرار شد استقبال خوبی صورت نگرفت.

لغو پروازها در فرودگاه بیرجند به علت کمبود مسافر

وی درباره فاصله این فرودگاه با فرودگاه های همجوار گفت: فاصله فرودگاه اراک با همدان و خرم آباد و فرودگاه امام و فرودگاه کاشان حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

بر اساس این ادعا، با پرواز از شاهرود به کشورهای روسیه و همسایگان دریای خزر و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس، محصولات کشاورزی صادر شده و ارزآوری گسترده برای کشور دارد.

نزدیکی کوه بابا موسی در شمال بجنورد از یک سو و وضعیت جغرافیایی نامناسب جوی، مکان استقرار فرودگاه بجنورد که از لحاظ آب و هوایی به دلیل نزدیکی به کوه، روزهای آفتابی کمتری دارد و بیشتر مواقع نیز مه‌گیرتر از سایر نقاط شهری است، دو مشکل اصلی فرودگاه بجنورد محسوب می شود

ادعا شده است که تکمیل فرودگاه گناباد به مطالبه مردم منطقه و نیز دغدغه مسوولان تبدیل شده است. حتی گفته می شود شماری از مردم منطقه با جمع آوری امضاهایی از مسوولان دولتی خواسته اند تا بعد از ۳۰ سال چشم انتظاری، مردم این شهرستان را به آرزوی دیرینه خود برسانند.

بی‌توجهی سازندگان فرودگاه بجنورد به مزاحمت‌های کوه باباموسی

خبرنگاران مجله خبری راه و ساختمان در استانها در سلسله گزارش هایی به واکاوی وضعیت فرودگاههای خود پرداختند و در ادامه نگاهی به وضعیت شماری از فرودگاه های کشور می اندازیم که به دلیل نداشتن مسافر یا سایر مشکلات، دچار زیان‌ شده و بلاتکلیف مانده اند.

فرودگاه بین المللی پیام نیز در سال ۱۳۷۱ جهت انجام امور پستی و بار هوایی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است. ماموریت های اولیه فرودگاه پیام باربری بوده اما در مواقع اضطراری می تواند جایگزین فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام (ره) شود علاوه بر این مرکز تعمیراتی هواپیما و بالگرد در این فرودگاه مستقر است.

با وجود هزینه زیاد ساخت فرودگاه، در سال های گذشته شاهد ساخت و راه اندازی فرودگاه هایی در کشور بوده‌ایم که با اعمال فشار مقامات محلی و نمایندگان مجلس کلنگ زنی شده و به بهره برداری رسیده اند.

فرودگاه اراک با داشتن سه‌هزار و ۷۰۰ متر طول باند و ترمینال ۲ منظوره قابلیت انجام پروازهای داخلی و خارجی با هواپیماهای پهن پیکر را در تمام طول شبانه‌روز دارد، اما با وجود داشتن این ظرفیت‌ها، این فرودگاه با مشکل کمبود مسافر مواجه است.

لغو مکرر پرواز از فرودگاه بجنورد مرکز خراسان شمالی موجب شد تا بار دیگر نگاه‌های مسولان استانی و کارشناسان به راه اندازی فروگاه جاجرم که در حدود ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی بجنورد قرار دارد، معطوف شود و این فرودگاه  از لحاظ کارشناسی به دلیل قرارگیری در منطقه گرم و خشک حداقل حدود ۱۰ ماه از سال دارای روزهای آفتابی است و این شرایط آب و هوایی اجاره فرود و فراز هواپیما را در هر شرایط زمانی فراهم می کند.

عملیات عمرانی فرودگاه قم در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد، این پروژه که در جاده قم – سلفچگان واقع شده است، از شهر قم تقریبا ۲۰ کیلومتر و از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تهران حدود ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد و فاصله زیادی نیز با فرودگاه اراک ندارد.

فرودگاه شهدای کلاله از حدود پنج سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق استان گلستان غیرفعال شده است.

عدم توجیه اقتصادی فرودگاه همدان در حالی است که این فرودگاه به بلندترین برج مراقبت فرودگاه های کشور مجهز بوده و هزینه های نگهداری تجهیزات آن زیاد است.

به دلیل وجود ظرفیت های خالی، تلاش هایی از سوی مسوولان استانی و این فرودگاه برای برقراری سفرهای هوایی عتبات عالیات از استان لرستان و استان های همجوار از طریق این فرودگاه انجام شده است.

بالا بودن نرخ سوخت این پروازها امروز تبدیل به یک معضل اساسی بر سر راه واردات و صادرات کالاها از طریق فرودگاه بین المللی پیام شده است.

  پروانه فعالیت ۱۱ دفتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل گران فروشی لغو شد

با توجه به وجود فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) در نزدیکی پیام، بخش مسافری این فرودگاه، توجیه اقتصادی نداشته و تمایلی از سوی ایرلاین ها برای انجام پروازهای مسافری از این فرودگاه وجود ندارد.

مسوولان استانی و ملی در ادوار مختلف بارها اذعان کرده اند که فرودگاه خرم آباد از نظر امکانات و تجهیزات پروازی و کمک ناوبری یکی از فرودگاه های برتر کشور به شمار می رود و شرایط لازم را برای برقراری پروازهای مختلف در شبانه روز دارد.

تا پیش از اسفند ماه سال گذشته شاهد انجام پروازهای مسافری از مبدا پیام به مقصد اهواز و برعکس بودیم که اکنون متوقف شده است. با توجه به وجود فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) در نزدیکی پیام، بخش مسافری این فرودگاه، توجیه اقتصادی نداشته و تمایلی از سوی ایرلاین ها برای انجام پروازهای مسافری از این فرودگاه وجود ندارد.

این نکته را هم باید گفت که تا قبل از شیوع کرونا و رونق صنعت گردشگری، این فرودگاه مورد اقبال قرار داشت اما با شیوع کووید ۱۹ این صنعت در استان مرکزی نیز دستخوش چالش شد؛ به گفته مدیر فرودگاه شهدای اراک ظرفیت مورد تقاضای فرودگاه اراک براساس نظرسنجی‌ها و سوابق پروازی با ۹۵ درصد استقبال در پروازهای زیارتی(مشهد و عتبات) است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: در مورد تعیین تکلیف ادامه احداث فرودگاه قم ضرب الاجلی به سرمایه گذار داده شده و بزودی تعیین تکلیف می شود.

به دلیل اینکه راه اندازی بخش مسافری این فرودگاه بدون برنامه ریزی کلان و بدون توجه به آمایش، انجام شده بود، اکنون سرمایه گذاری انجام شده برای توسعه این بخش، بدون استفاده مانده است. بر این اساس، امروز بخش مسافری فرودگاه پیام با وجود ترمینال ۶ هزار متری و هزینه هایی که برای بخش مسافری این فرودگاه در سالهای گذشته صورت گرفته تعطیل و هیچ گونه پروازی در بخش مسافری انجام نمی شود.

تعطیلی چندین باره فرودگاه کلاله به دلیل نبود مسافر

فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود در زمین ۷۲۰ هکتاری قرار دارد که تاکنون چند بار فعالیت داشته، اما اکنون تعطیل است. مسوولان محلی با حمایت از راه اندازی مجدد فرودگاه، ادعا می کنند: چنانچه پرواز به کشورهای منطقه و آسیایی از فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود دوباره از سر گرفته شده و دفتر گمرک این شهرستان فعال شود، صادرات بی‌واسطه، باعث رونق اقتصادی در استان سمنان می شود.

 معتمدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در گفت وگو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در قم با حمایت از ساخت این فرودگاه، می‌گوید: سیل عظیمی از زائران از حوزه خلیج فارس برای زیارت به قم می آیند، هتل‌هایی داریم که در برخی ایام سال از ۲۳ ملیت مسافر پذیرش کرده اند که برای زیارت به قم آمده اند لذا امروز ما و سازمان هواپیمایی کشوری کاملا ادبیات مشترک داریم که فرودگاه بین المللی قم نه فقط یک پروژه استانی است بلکه جزو مسائل ملی است که یکی از مهم ترین فرودگاه های کشور است که باید راه اندازی شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: ۲۲ پرواز در هفته از فرودگاه بیرجند انجام می‌شود و ۳۶ پرواز از ابتدای امسال در برنامه پروازی این فرودگاه لغو شده که معادل ۱۰ درصد کل پروازها است.

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود در گفت و گو با مجله خبری راه و ساختمان، در این خصوص گفت: سال‌ها پیش این فرودگاه با همت مردم و ستاد مردمی احیای آن چندبار گشایش یافت و پروازهایی از این فرودگاه انجام شد.

هنگام آغاز عملیات عمرانی در سال ۹۰، اعلام شد در صورتی که کارها به خوبی پیش رفته و هزینه ها تامین شود در ۶ ماه نخست سال ۹۴ این فرودگاه وارد فاز عملیاتی شده و فرود و پرواز هواپیما در آن انجام می شود. اما این وعده تاکنون عملیاتی نشده است.

موقعیت بد استقرار از جمله قرارگیری در نزدیکی کوه بابا موسی در شمال بجنورد از یک سو و وضعیت جغرافیایی نامناسب جوی، مکان استقرار فرودگاه بجنورد که از لحاظ آب و هوایی به دلیل نزدیکی به کوه، روزهای آفتابی کمتری دارد و بیشتر مواقع نیز مه‌گیرتر از سایر نقاط شهری است، دو مشکل اصلی فرودگاه بجنورد محسوب می شود که اهمیت تجهیز فرودگاه جاجرم به عنوان فرودگاه دوم استان را دو چندان کرده است.

این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه قرار دارد و به‌عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه فعال است. مجموعه پروازی آزادی بیش از ۶۰ هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‌های تخصصی انجام می‌شود.

درخواست یارانه دولتی برای برقراری پروازهای فرودگاه شاهرود

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی پیش از این به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفته بود که احداث فرودگاه از زیرساختهای توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است و علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیت‌های زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحران‌ها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود در این راستا گفت: صدور محصولات بخش کشاورزی این شهرستان با توجه به نبود پرواز در فرودگاه بین المللی شاهرود از طریق استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی انجام می شود.

بررسی سابقه پروازهای فرودگاه خرم آباد به عراق نشان می دهد که این پروازها به دلیل عدم استقبال و تعداد زیاد صندلی خالی، متوقف شده است.

«عظیم طهماسبی» بیشترین علت لغو پروازها در این استان را کمبود ناوگان شرکت‌های هواپیمایی دانست و افزود: برخی پروازها نیز به دلیل کاهش تعداد مسافر و نبود توجیه اقتصادی برای انجام پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی لغو شده است.

عدم توجیه اقتصادی فرودگاه همدان در حالی است که این فرودگاه به بلندترین برج مراقبت فرودگاه های کشور مجهز بوده و هزینه های نگهداری تجهیزات آن زیاد است.

فرماندار شاهرود تاکید کرد: پیگیری‌های نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس از طریق قانونی با وزارت راه و شهرسازی به منظور برقراری پرواز از این فرودگاه و پرداخت یارانه دولت برای ادامه کار فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود در دستور کار است.

علاوه بر موقعیت جغرافیایی شهرستان جاجرم، وجود فرودگاهی با تجهیزات نیم بند شامل باند، ساختمان اداری و وجود ۵۵۰ هکتار زمین در منطقه موجب شد تا راه اندازی فرودگاه این شهرستان کم هزینه‌ترین کار برای ایجاد فرودگاه دوم در استان در نظر گرفته شود تا در صورت لغو پروازها از فرودگاه بجنورد، این پروازها به این شهرستان منتقل شود.

فشار مقامات محلی برای ساخت فرودگاه در برخی شهرهای استان یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این باره می گوید: در فرودگاه بین‌المللی اراک امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر و بزرگ وجود دارد و امکان ارایه خدمات در حد مطلوب به مسافران است.

فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۴ فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد، اما در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک فرودگاه مستقل معرفی شد.

  مشاغل خانگی؛ بهترین راه مردمی کردن اقتصاد

 نخستین پرواز خارجی فرودگاه خرم آباد در مسیر نجف ۳۰ اردیبهشت ۹۴ با همکاری بخش خصوصی برقرار شد. قرار بود این پرواز یک بار در ماه انجام شود و زمان رفت و برگشت این سفر زیارتی نیز یک هفته بود اما هواپیمای بوئینگ MD با ظرفیت ۱۶۰ نفر چندان در این فرودگاه پرواز نکرد و کمتر از ۶ ماه سفرهای هوایی عتبات عالیات در لرستان لغو شد.

نقش حمل و نقل هوایی را در رشد و رونق اقتصادی و اشتغال، توسعه زیرساختهای صنعتی و معدنی، ارتقای وضعیت فرهنگی و آموزشی، کشاورزی و گردشگری نمی توان انکار کرد. حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف، سهم زیادی از جا به جایی مردم، بازرگانان و گردشگران را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس آمار، ۸۸۸ سورتی پرواز سال گذشته از طریق این فرودگاه انجام و ۴۴ هزار و ۹۸۲ مسافر و ۴۴۸ هزار و ۶۴۱ کیلوگرم بار از این طریق جابجا شده است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، توسعه حمل و نقل در بخش‌های مختلف اعم از زمینی، هوایی و دریایی از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود که در این میان، حمل و نقل هوایی و ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

امکانات و تجهیزات فرودگاه خرم‌آباد آن‌گونه که مسوولان فرودگاهی می‌گویند، همتراز با استانداردهای روز دنیا تعریف شده و دارای مجوز مرز خارجی است، اما از این ظرفیت تاکنون استفاده چندانی نشده است.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

فرودگاه شهدای بجنورد از زیرساخت‌های کامل برخوردار است اما به دلیل مشکل جانمایی و حمایت نکردن ایرلاین‌ها با کاهش ۴۷ درصدی پروازها در این فرودگاه مواجه شده است.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

براساس آمارهای اعلام شده، سال گذشته هزار و ۲۰۰ پرواز از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند انجام و ۱۳۰ پرواز رفت و برگشتی لغو شد.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

وی افزود: یک شرکت چینی آماده است تا به آن نفت بدهیم و کار فرودگاه را انجام دهد به نظر می رسد این موضوع آخرین سناریو است و بهترین راه این است که خود سرمایه گذار کار را به پایان برساند.

بر این اساس، با تلاش های صورت گرفته مسئولان، قرارداد ساخت بزرگترین مرکز اسقاط هواپیماهای مسافربری-باربری-نظامی- سبک و سنگین در خاورمیانه، امضا و مجوز آن گرفته شده است که مسوولان امیدوارند با راه اندازی این مرکز، شاهد رشد و توسعه پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه همدان باشند.

در حال حاضر این فرودگاه زیان‌ده است، با توجه به اینکه هفته ای یک پرواز از این فرودگاه انجام می شود، فعالیت این فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد.

بررسی های خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در خرم آباد نشان می‌دهد با وجود دارا بودن زیرساخت های تجهیزاتی، نزدیک بودن لرستان به مرزهای غربی و مخاطرات سفرهای زمینی برای رسیدن به فرودگاه های تهران، پرواز عتبات در فرودگاه خرم آباد برقرار نشده است و بخشی از ظرفیت های میلیاردی این فرودگاه که سالانه حدود هشت میلیارد تومان برای نگهداری آنها هزینه می شود، بدون استفاده مانده است.

تعطیلی بخش مسافری فرودگاه پیام به علت عدم استقبال ایرلاین‌ها

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

گفته می شود این مرکز اسقاط علاوه بر افزایش پروازها موجب توسعه اقتصادی و ارزآوری برای کشور خواهد شد.

جمع آوری امضا برای ساخت فرودگاه گناباد

یک فرودگاه فعال بین المللی در استان یزد وجود دارد که فاصله آن با نزدیکترین فرودگاه (فرودگاه رفسنجان) حدود ۲۵۰ کیلومتر است. از فرودگاه یزد به شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس، اهواز، زاهدان، تبریز، کیش و چابهار پرواز برقرار است و ۱۰ شرکت هواپیمایی در استان فعالیت می کنند.  

وی اظهار داشت: راه اندازی پرواز به مشهد مقدس درحال رایزنی است و اکنون پرواز عسلویه در یک روز هفته برقرار است، هرچند در سال‌های گذشته پرواز کیش از فروگاه اراک نیز عملیاتی می‌شد و عتبات عالیات کشور عراق نیز برقرار بود.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

فرودگاه بجنورد جزو فرودگاه‌های با امکانات مناسب در سطح کشور محسوب می‌شود که تعداد پروازها در هفته نیز در سال گذشته بسیار متغیر بوده است و این تعداد پرواز حتی به ۱۱ پرواز در هفته نیز رسیده بود اما در حال حاضر شرکت های هواپیمایی بیشتر پروازهای این مسیر را لغو و به چهار پرواز در هفته اکتفا کرده‌اند.

اما، در حال حاضر تنها مسیر پروازهای فرودگاه خرم آباد، پنج روز در هفته برای تهران و بالعکس است که البته ساعت برقراری این پروازها نیز مورد بحث است و علاوه بر افزایش قیمت بلیط، یکی از اصلی ترین دلایل عدم استقبال گسترده از این پروازها به شمار می رود.

نکته قابل تامل در مورد فرودگاه بجنورد این است که جانمایی مناسبی برای این فرودگاه انجام نشده بود و ارتفاع کوه باباموسی در شمال شرقی باند فرودگاه، نشستن هواپیماها به خصوص در فصول سرد و بارانی سال را با چالش مواجه کرده است و کار تا تراشیدن بخشی از کوه باباموسی نیز پیش رفت، اما با اعتراض طرفداران محیط زیست و تبعات بد زیست محیطی متوقف شد و اکنون مسوولان به دنبال فرودگاه دومی برای جلوگیری از لغو پروازهای این فرودگاه هستند.

“محمود امانی بنی” مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی درباره توجیه اقتصادی این فرودگاه می گوید: تعداد فرودگاه‌های دارای توجیه اقتصادی کمتر از ۵ فرودگاه است و به‌طور حتم هزینه‌های جاری فرودگاه گناباد از درآمدهای آن بیشتر خواهد بود ولی با رویکرد خدمت به مناطق کمتر توسعه یافته کشور، احداث فرودگاه گناباد در دستور کار قرار دارد که امیدواریم باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

بازدید خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در قم از محل احداث فرودگاه نیمه کاره قم نشان می‌دهد دزدی سیم و کابل و فلزات و درب های اماکن ساخته شده از فرودگاه نیمه کاره و شهر فرودگاهی به عنوان معضلی جدی، رخ نمایی می کند. تکمیل نشدن فضای سبز و در معرض مخروبه قرار گرفتن بسیاری از مستحدثات از جمله ترمینال های ورودی و خروجی نیز قابل توجه است.

همچنین توسعه زیرساخت ها با هدف رونق پروازها به خصوص در بخش کارگو و تبدیل پیام به هاب پستی در دستور کار قرار دارد.

گفته می شود که با بهره برداری از فرودگاه گناباد در مرحله نخست یک و یا ۲ پرواز در طول هفته بنابر نیاز منطقه توسط هواپیماهای ای. تی. آر به تهران انجام می‌شود و به تدریج در آینده با اجرای طرح توسعه این فرودگاه و افزایش باند آن هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند از این طریق به سایر نقاط کشور پرواز کنند.

فعالیت پروازی فرودگاه بجنورد مرکز خراسان شمالی به سال ۱۳۸۳ همزمان با انتزاع این استان از خراسان بزرگ بر می گردد و با وجود هزینه های زیاد برای تجهیزات فرودگاهی، اعم از خرید دستگاه ایلس، کاهش ارتفاع کوه های اطراف و افزایش طول باند، همچنان در اکثر روزهای بارانی و برفی پروازها لغو می شود.

هرچند فرودگاه خرم آباد آماری از عملکرد امسال منتشر نکرده است اما به نظر می رسد در سه ماهه ابتدای امسال با توجه به حذف پرواز برخی شرکت ها از جمله ایران ایر در خرم آباد، این آمار رو به کاهش است.

  ترافیک سنگین در محور هراز

البرز دارای ۲ فرودگاه پیام و آزادی است که فرودگاه پیام در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرودگاه آزادی در شهرستان نظر آباد قرار دارد. فرودگاه آزادی در شهرستان نظرآباد توسط بخش خصوصی اداره می شود و در بخش های تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی و تفریحی فعالیت دارد.

با وجود اینکه در حال حاضر فرودگاه یزد زیان‌ده است، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، فرودگاهی راهبردی محسوب می‌شود و به همین دلیل دارای توجیه استراتژیک است و باید فعال نگاه داشته شود.

در زمان ساخت و راه اندازی این فرودگاه ها، تبلیغات گسترده ای درباره اهمیت این فرودگاه ها و نقش آنها در توسعه استان یا شهرستان محل ساخت، انجام می شود، به طوری که این تصور ایجاد می شود که شهرهای دارای فرودگاه به یکباره به بهشت تبدیل شده و چهره آنها دگرگون خواهد شد، اما پس از گذشت چند ماه از افتتاح، واقعیت ماجرا آشکار می شود.

معتمدی گفت: دولت آماده است نفت بدهد تا با یک پیمانکار تهاتر کنیم که با نظارت سازمان هواپیمایی فرودگاه را تکمیل کنیم، دولت آماده است که تسهیلات بدهد که پیمانکار داخلی یا خارجی کار را انجام دهد.

بلاتکلیفی ۱۲ ساله فرودگاه قم

این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاین‌ها و تعطیلی مواجه شد.

با وجود هزینه زیاد ساخت فرودگاه، در سال های گذشته شاهد ساخت و راه اندازی فرودگاه هایی در کشور بوده‌ایم که با اعمال فشار مقامات محلی و نمایندگان مجلس کلنگ زنی شده و به بهره برداری رسیده اند.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهور وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران – کلاله بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.

نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن می‌گذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سال‌های گذشته بوده است.

رحیم حسین نسب افزود: مسیر پرورازی عسلویه و مسیرهای سیاحتی مانند کیش با ۸۵ درصد ظرفیت مورد استقبال است.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه پرداخت یارانه برای ایجاد و ادامه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی از سوی دولت باید پیگیری و انجام شود، اظهار داشت: مردم هرگز نمی‌توانند بصورت دایم از پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه حمایت مالی کنند.

با توجه به زیان‌ده بودن این فرودگاه، برنامه های در حال تدوین است تا از ظرفیت فرودگاه بین المللی همدان برای توسعه گردشگری، اقتصادی، صادرات و واردات و سرمایه گذاری در استان استفاده شود.

جلالی ادامه داد: فرودگاه ظرفیتی مناسب برای ارتقای سطح اقتصادی و افزایش صادرات محسوب می‌شود که باید بجای حمایت‌های مردمی از یارانه دولتی برای برقراری پروازها بهره برد.

کمبود مسافر مشکل دیرینه فرودگاه اراک

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

پیشنهاد ایجاد مرکز اسقاط هواپیما در فرودگاه همدان

معتمدی بیان کرد: مجموعه دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بر این باور هستند که حتما فرودگاه بین المللی قم ساخته شود و از نظر کیفیت بسیار بهتر از فرودگاه امام(ره) باشد که به عنوان معین آن جا کار کند.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

البته اکنون، فرودگاه جاجرم به دلیل کمبود زیرساخت نه تنها بر روی هواپیماهای مسافربری که حتی آموزشی کوچک که امکان نشستن بر روی آسفالت معمولی را دارند، نیز بسته است.

با پیگیری‌های انجام شده توسط مسوولان گلستان برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، این مطالبه در اسفند سال گذشته محقق شد، بر این اساس، ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله پیش بینی شد.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد. این فرودگاه، پس از راه‌اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر

فرودگاه جاجرم در سال ۱۳۷۶ برای جابه جایی متخصصان کارخانه آلومینای ایران تنها واحد تولید کننده پودر آلومینا برای صنعت آلومینیوم سازی در کشور که بسیاری از آنها کارشناسان خارجی بودند، راه اندازی شد. البته به مرور زمان با کم شدن تعداد این افراد و نداشتن صرفه اقتصادی مدتهاست که غیرفعال شده است.

ماجرای فرودگاه‌های بدون مسافر



منبع

احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از پیروزی انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد.

اما توسعه صنعت هوایی با وجود همه مزیت هایی که داراست با محدودیت ها و چالش هایی نیز مواجه است. مهم ترین دغدغه توسعه صنعت هوایی، گران بودن این صنعت است. به دلیل اجبار در رعایت استانداردهای بین المللی، ساخت فرودگاه بسیار هزینه‌بر بود و همچنین تامین هواپیما و انجام پرواز نیز هزینه زیادی را تحمیل می‌کند. انتشار اخبار مربوط به تعطیلی برخی شرکت های هوایی در کشورهای مختلف و اخراج کارکنان، نشان‌دهنده اهمیت مسایل اقتصادی و سودآور بودن توسعه صنعت هوایی است. اکنون در همه کشورها پذیرفته شده است که در صورت زیان‌ده بودن و عدم توجیه اقتصادی یک فرودگاه یا شرکت هوایی، آن شرکت یا فرودگاه تعطیل شود.

فعال بودن یک اتوبان ایمن بین همدان – تهران و نزدیک بودن به فرودگاه امام خمینی و مهرآباد و استفاده مسافران استان از ظرفیت فرودگاه های تهران با توجه به قیمت ارزان‌تر بلیت و تنوع پروازهای داخلی و خارجی از دلایل کاهش استقبال از این فرودگاه است.

قرارداد ساخت بزرگترین مرکز اسقاط هواپیماهای مسافربری-باربری-نظامی- سبک و سنگین در خاورمیانه، امضا و مجوز آن گرفته شده است که مسوولان امیدوارند با راه اندازی این مرکز، شاهد رشد و توسعه پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه همدان باشند.

پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دوره‌های قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد، فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف شد.

خرم آباد، فرودگاهی با تجهیزات پیشرفته و هزینه‌های میلیاردی اما بدون مسافر