مجوز پروازهای اربعین از ایرلاین‌های متخلف گرفته می‌شود

حالا سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم دارد با لغو مجوز پروازهای ایرلاین‌هایی که به فروش چارتری ادامه داده و تاخیر پروازها را دو چندان می‌کنند،مراسم اربعین امسال در شهریور ماه را با حضور یک یا دو شرکت هواپیمایی خوشنام و در سطح سرویس دهی بالا برگزار کند.



منبع

اتفاق دو روز گذشته در مورد تاخیر زنجیروار پروازهای نجف و بغداد شرکت هواپیمایی آتا نیز که تعداد زیادی از پروازهای عراق را پوشش می‌دهد این سوال را برجای می‌گذارد که چرا ایرلاین‌های متخلف از گردونه پروازهای عتبات حذف نمی‌شوند و در عین حال حقوق مسافر در زمان تاخیر پروازها توسط این ایرلاین‌ها رعایت نمی‌شود؟

بر اساس تماس این مسافر از بغداد با خبرگزاری مجله خبری راه و ساختمان، فرودگاه بغداد به مسافران اعلام می‌کرد که شرکت آتا نماینده‌ای در این فرودگاه ندارد.

 ۹۵ درصد مسیرهای پروازی در دست چارترکنندگان است ‌و شرکت‌های هواپیمایی از ترس اینکه مبادا دخل و خرجشان با هم جور نیاید به صورت سه ماهه یا سالانه مسیرهای پروازی را به چارترکنندگان می‌فروشند؛ نهایتا این مسافر است که در زمان تاخیر و ابطال پرواز نمی‌داند حق خود را از کجا و چه کسی بگیرد؟

گلایه مسافران هواپیمایی آتا از سرگردانی در فرودگاه بغداد

مجله خبری راه و ساختمان پیش تر در گزارشی با عنوان تداوم فروش مسیرهای هوایی به چارتر کنندگان  رنج صنعت هوایی از این بلای قدیمی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان؛ امسال پیش‌بینی شده است تا ۵ میلیون زائر کربلا برای شرکت در اربعین از طریق هواپیما، قطار و حمل‌و نقل زمینی ‌جابه‌جا شوند که بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر با پرواز جابجا خواهند شد و همین مسئله برنامه ریزی برای کاهش تاخیرات پروازی و پاسخگویی ایرلاین‌ها به مسافران را برای سازمان هواپیمایی کشور سخت تر می‌کند.

  بارش باران و کاهش دما در استان‌های شمال و شمال غرب

مسافران هواپیمایی آتا که روز چهارشنبه در فرودگاه بغداد برای بازگشت به تهران یک روز انتظار  کشیدند به مجله خبری راه و ساختمان می‌گویند:«هیچ کس در فرودگاه بغداد ازاین شرکت نبود که پاسخگو باشد،شماره‌های ایرانشان هم پاسخگونبود»

ماجرای پروازهای اخیر هواپیمایی آتا هم از همین واگذاری و فروش چارتری به چارترکنندگان بازمی‌گردد که به دستور وزیر راه و شهرسازی در مراسم اربعین امسال ممنوع است.

رستم قاسمی سه هفته پیش اعلام‌کرد که ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین ابلاغ شده است و نرخگذاری نیز به زودی انجام و اعلام می‌شود و اگر ایرلاین‌ها پیش تر مسیرها را به چارتر کننگان فروخته باشند باید قراردادهای فروش را لغو کنند.

دستورالعمل حقوق مسافر،(برای مشاهده دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اینجا کلیک کنید)، ایرلاین‌ها را موظف می‌کند تا نماینده آنها در فرودگاه پاسخگوی هر نوع تاخیر، ابطال و یا نقص فنی پرواز باشد. با این حال در بسیاری از موارد راهنمایی مسافر در غیاب نماینده ایرلاین به فرودگاه محول می‌شود و از آنجایی که فرودگاه‌ها وظیفه‌ای برای پاسخگویی به تخلفات ایرلاین‌های خارجی ندارد، سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی بیشتر هم می‌شود.