مزایای تشکیل پایگاه‌های مردمی اشتغال

پیشتر تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران و قرارگاه اجتماعی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان تهران با هدف راه‌اندازی ۱۵۰ پایگاه مردمی اشتغال در شهرستان‌های استان تهران به منظور ترویج و ارائه خدمات اشتغال و کارآفرینی برای ساکنان محلات هدف به امضا رسیده بود.

بی‌تردید نخستین گام در ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری، اشتغالزایی و انجام مشارکت و فعالیت‌های جمعی است. بر همین اساس استفاده از ظرفیت بالقوه محلات، روستاها، مساجد، خیریه‌ها، شهرداری‌ها، بسیج سازندگی، بهزیستی، کمیته امداد و دیگر سازمان‌های مردم نهاد به عنوان پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب گروه‌های جهادی و مردمی می‌تواند نقش سازنده و موثری در حل معضل بیکاری،‌ راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و خلق فرصت‌های شغلی برای جوانان، زنان سرپرست خانوار و افراد جویای کار داشته باشد و موجب درآمدزایی، افزایش رفاه و ماندگاری مردم در روستا شود.

با توجه به تاکید دولت به مشارکت‌ مردم در اجرای سیاست‌های اشتغال در زیست بوم ملی اشتغال به عنوان برنامه محوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو خدمت در بخش اشتغال و تولید مورد انتظار است؛ یکی اتصال نیروی کار به کارفرما و دوم رونق و تقویت تولید در بخش مشاغل خانگی که با همکاری و مشارکت گروه‌های مردمی صورت می‌گیرد.

مزایای تشکیل پایگاه‌های مردمی اشتغال

از این رو ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال با هدف تسهیل جست‌وجوی شغل برای کارجویان و متقاضیان کسب و کارهای خرد و خانگی با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار پیش‌بینی شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در مناطق مختلف، موانع موجود در جهت استفاده از زیرساخت‌ها و برنامه‌های اشتغال را برطرف کنند.

  بذرپاش: آماده‌سازی زمین ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد

وی سازماندهی و توانمندسازی مردم در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه اقتصادی را از دیگر اهداف تاسیس پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی دانست و گفت: با ایجاد پایگاه‌های اشتغال مردمی، زمینه افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه اشتغال خود، خانواده و محله و همچنین تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شهروندان از طریق مشارکت در انجام امورات داوطلبانه و خیرخواهانه به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا، داشتن شغل و کسب درآمد دغدغه‌ای است که همه افراد به ویژه جوانان در شرایطی که امکان استخدام دولتی وجود ندارد و بازار کار برخی رشته‌ها مناسب نیست و به افراد ماهر و توانمند بیش از پیش نیاز است، با آن رو به رو هستند.

در همین راستا محمد آذرپناه – مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران یکی از اهداف تاسیس پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی را ارتقای سطح دسترسی ساکنان محلات به خدمات کارآفرینی و اشتغال عنوان کرده و معتقد است: از طریق این پایگاه‌ها نهادینه سازی مشارکت و همکاری مردم در جهت توسعه اشتغال محلات صورت می‌گیرد.

پیش از این طه رمضانی – مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم تبیین زیست‌بوم ملی اشتغال گفته بود: پایگاه‌های مردمی اشتغال آفرین می‌توانند به عنوان پایگاه‌های اشتغال پایدار در قالب تعاونی عمل کنند و تعاونی‌های خدماتی در امر اشتغال جدیدترین نوع تعاونی برای ایجاد کسب و کار هستند.

به گفته او در حال حاضر بیش از ۶۵۰ رسته مشاغل خانگی در سامانه وزارت کار بارگذاری شده و هر خانه می‌تواند یک تولیدکننده در بخش مشاغل خانگی باشد.

  سامانه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی راه‌اندازی شد

راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی‌ها گام موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی،‌ افزایش رفاه خانوار و مشارکت مردم و افراد جویای کار در عرصه‌های اقتصاد است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082014220/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84

به گزارش ایسنا، پایگاه‌های مردمی اشتغال، ضمن اعطای مجوز مشاغل خانگی دسترسی به دریافت تسهیلات اشتغالزا را تسهیل می‌کنند. تشکیل بانک اطلاعات افراد جویای کار، شناسایی افراد بیکار، تعامل و ارتباط با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی نیازمند نیروی کار و معرفی جویندگان کار به آنها، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌های عامل جهت دریافت وام اشتغال و برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی و کارگاه‌های آموزش مهارت نرم با همکاری فنی و حرفه‌ای از جمله فعالیت‌های پایگاه‌های مردمی اشتغال به شمار می‌رود.