معاون وزیر راه: ۱۵۰ هزار واحد فرسوده در محلات بازآفرینی کشور نوسازی می‌شود

به گفته وی در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه همچون داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، اما همه تشویق‌ها اعم از تخفیف در پروانه ساخت، بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده نیز مد نظر قرار گرفته شده است.

آئینی در ادامه ملایر را یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری عنوان کرد و گفت: در بازدید از سه محله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال ملایر، توسط شهرداری اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی، آب و فاضلاب و خدمات درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران «مردمی‌سازی» را یکی از رویکردهای مهم شرکت بازآفرینی شهری در دولت جهادی سیزدهم عنوان و بیان کرد: به منظور توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده بسته جامع تشویقی را طراحی کرده‌ایم که به زودی ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در مجموع حدود ۶ هزار محله تاکنون شناسایی شده که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

آئینی خاطرنشان کرد: همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیران این شهرستان با همدلی و همکاری خوبی اقدامات این حوزه را پیش می‌برند، تاکید کرد: همین روند باید ادامه پیدا کند تا شاهد توسعه اقدامات در حوزه محرومیت‌زدایی در محلات بازآفرینی شهری باشیم.

  ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در خوزستان در دستور کار قرار دارد
وی افزود: در کل کشور ۱۶۶ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد سطح شهری بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که جمعیتی بالغ بر ۲۱.۵ میلیون نفر در محله‌ها ساکن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین متقاضیان می‌توانند برای اسکان و جابجایی موقت، تسهیلاتی با مبلغ ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه دریافت کنند.

آئینی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری ویژه‌ای برای نوسازی مسکن در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: این تسهیلات از طریق بانک مسکن در سه رده به متقاضیان پرداخت می‌شود که مبلغ آن در شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است و ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

آئینی گفت: شهروندان برای مطلع شدن از اینکه واحد مسکونی آنها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد یا خیر می‌توانند به سایت شرکت به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند.

وی ادامه داد: توسعه‌گران و تسهیل‌گران نیز می‌توانند با ورود به سامانه ماده چهار شرکت از شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

به گفته وی از ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، بیش از ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی است که ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها است.

آئینی گفت: شهرداری ملایر نیز فضای خوبی را فراهم کرده تا مردم از حداکثر تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و دستگاه‌های اجرایی به ویژه خدمات‌رسان، پروانه نوسازی را ظرف مدت یکماه صادر کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: همه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نیز باید پای کار بیایند و وظایف خود را در حوزه بازآفرینی شهری به خوبی انجام دهند.

  صادرات تعاونی‌ها از ۱.۷ میلیارد دلار گذشت

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان؛ یک سوم از سطح شهر ملایر معادل ۸۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده است.



منبعبه گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان؛ “محمد آئینی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان ملایر اظهار داشت: تاکنون ۲۱۰ هزار واحد بنای فرسوده در کل کشور احیا و تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد احداث شده است.

به گفته وی سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که شامل کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت، کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی است.