از آنجایی که این تحقیق از نوع کیفی است، پس از شناسایی مدارس، تعدادی از مدارس هریک از دو حوزهی مذکور بصورت هدفمند انتخاب شدند و در روندی استقرایی و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان میدهد باتوجه به وجود ویژگیهای مشترک زیاد در میان مدارس حوزهی جغرافیای تاریخی خراسان بزرگ، میتوان یک الگوی مشخص برای آن تعریف نمود. این الگو شامل موقعیت و تعداد برخی عناصر معماری نظیر مدرسها، برجکهای برروی محیط خارجی بنا، پلهها، تالارها، دستگاه ورودی و همچنین تعداد محورهای تقارن و سلسله مراتب فضاهای دستگاه ورودی است.
مومنی راد مطرح کرد: بودجه 300 میلیون تومان مرکز معماری اسلامی برای حمایت از طرح و پژوهش های علمی معماری ایرانی اسلامی
این اثر در کنار آثار بزرگی مثل تخت جمشید، ارگ بم، میدان نقش جهان در میان آثار ایرانی ثبت در فهرست گنجینههای جهانی قرار دارد. برخی از پژوهشگران معماری، جایگاه مثبت فضا یا بهعبارتی «فضا محوری» معماری ایرانی را در برابر «حجمانگاری» بهعنوان مهمترین خصیصه معماری ایرانی بهحساب میآورند. در معماری ایرانی، علاوه بر خصوصیاتی چون تناسب و زیبایی سردرها و گنبدها و ایوانها به کارگیری منطق ریاضی و عرفانی هم به چشم میخورد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با معماری ایرانی، تاریخچه، سبکهای آن، معماران مشهور و آثار برتر معماری ایران آشنا کنیم. معماران به سوی جایگزینی برای طراحی داخلی از طریق ساخت شاهکارهایی با ساخت و ساز مصالح معماری مدرن بودند که هم عملکردی و هم چشمنواز باشند.
علم روشنایی را نیز باید بداند چرا که با آن و با استفاده از هندسه نور درون ساختمانها می تواند از نقاط معین ساختمان رسم شود. تعاریف مختلفی كه تاكنون از معماری ارائه شده است، اغلب به گونهای بر اهمیت فضا در معماری تاكید میكنند، بطوریكه وجه مشترك بسیاری از این تعاریف، در تعریف معماری به عنوان فن سازماندهی فضا است. به عبارت دیگر موضوع اصلی معماری این است كه چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روشهای مختلف، به نحوی خلاق سازماندهی كنیم. از دیدگاه اگوست پره ، معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان میشود. ادوارد میلر اپژوكوم نیز معماری را هنر ساختن و هدف كلی آن را محصور كردن فضا برای استفاده بشر تعریف میكند. به گفته لامونت مور نیز معماری هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.
این اهداف و سیاستها توسط فرهنگ یا حتی خود شخص سازنده تعریف میشود و در حوزهٔ کاری معمار (و نه مهندس) قرار دارد. در دوره قاجار، مجله خبری ساختمان این میدان و ابنیه پیرامونی آن رو به تخریب رفت. با آغاز دوره پهلوی اول تمامی ابنیه اطراف میدان بهطور کامل بازسازی شد.
کارایی[ویرایش]
الزامات عملی، فنی و دانشگاهی برای معمار شدن در حوزههای قضایی کشورهای مختلف، متفاوت است. در ایران، تا پیش از حملهٔ اسکندر و در شیوهٔ معماری پارسی با الهام از معماری تمدن اورارتو شیوهٔ دوم رواج بیشتری داشتهاست، که این را میتوان در تخت جمشید ناظر بود. از شیوهٔ معماری پارتی به بعد، در دوران ساسانیان با الهام از معماری عیلام و در معماری دوران اسلامی، روش اول تبدیل به روش رایج ساختوساز شد.
- از جمله مزایای حصار و نرده چوبی میتوان به قیمت ارزان …
- البته با چند استثنا کوچک (سرمنشا تیشههای مسی و نیزه در منطقه «دریاچههای بزرگ» بود).
- از تاسیس دفتر طراحی معماری شخصی گرفته تا مشاور ساخت و ساز.
- آتلیهها در دانشکدههای معماری به مثابه ابزار اصلی آموزش میباشند که در آن دانشجویان در معرض حل دستهای از مسئلههای طراحی قرار میگیرند.