مقام مسوول: ساخت فرودگاه جدیدی در دستور کار نیست

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، محمدحسین آجیلیان روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر فرودگاه شهدای بجنورد اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه ساخت و ساز فرودگاه جدید در سطح کشور را متوقف کرده است.

وی خواستار برقراری پرواز های به روز در فرودگاه بجنورد شد و تصریح کرد: برقرار پرواز های بیشتر از مهم ترین خواسته و مطالبات مردم است چرا که برای رفت و آمد به سایر استان ها متحمل هزینه های بیشتری خواهند شد و علاوه بر این در جاده های پر خطر نیز یکی دیگر از دغدغه های شهروندان استان است.

آمادگی پذیرش پروازها در فرودگاه بجنورد

وی تصریح کرد: زیرساخت های فرودگاه بجنورد آمادگی پذیرش پروازهای بیشتر را دارد و حتی بیشتر از یک پرواز در روز می تواند در این فرودگاه انجام شود.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان ۱۱ تا ۱۲ پرواز هفتگی در سال ۱۴۰۰ از فرودگاه بجنورد انجام می‌شد اما در ۲ سال اخیر شرکت‌های هواپیمایی به‌دلایل مختلف از جمله کمبود ناوگان، فعالیت خود در این فرودگاه کاهش دادند تا اینکه با مشکل ناوگان ماهان شاهد برقراری ۲ پرواز در هفته هستیم.

آجیلیان افزود: این فرودگاه آمادگی برقراری پرواز های داخلی بیشتر و حتی خارجی را دارد که نیازمند توجه بیشتر از سوی ایر لاین ها است.

وی گفت: همچنین فرودگاه بجنورد می تواند مسافران خود را با هواپیماهای کوچک به فرودگاه مشهد انتقال دهد و مابقی سفر از آن فرودگاه انجام شود که این روش در برخی از فرودگاه ها قابل انجام است.

مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه ۲۰ ایرلاین در کشور برقراری پروازها را در ۵۶ فرودگاه کشور بر عهده دارند افزود: تنها ایرلاین های ایران ایر و آسمان دولتی و مابقی توسط بخش خصوص اداره می شود که برقراری پرواز باید برای آنان توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی بر خرید هواپیما برای این فرودگاه نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز می تواند موجب برقراری پرواز های منظم باشد.

مهدی رشیدی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان شمالی از نظر حمل و نقل جاده ای و ریلی نسبت به کشور ضعیف است و حتی آزادراه و بزرگ راه مناسب ندارد باید به حمل و نقل هوایی این خطه توجه بیشتری شود تا تا حدودی جبران شود.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر

وی تصریح کرد: هشت فرودگاه بین المللی ۲۴ ساعته پروازهای خارجی و داخلی دارند و ۲۴ فرودگاه بین المللی دیگر نیز دارای ناوگان زیاد و شرایط توسعه را دارند و مابقی فرودگاه ها درجه سه هستند.

مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه فرودگاه شهدای بجنورد در تراز فرودگاه های منطقه ای است گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه هواپیماهای متوسط قادر به برقراری پرواز در این فرودگاه هستند که عملیات پرواز باید توسط خلبان نیز مورد تایید قرار بگیرد.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور قرار دارد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85606075/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%88%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

آجیلیان در خصوص فرودگاه جاجرم دراستان خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به اینکه ساخت و ساز فرودگاه جدید متوقف شده است ایجاد فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد و همچنین این موضوع باید توسط متولیان مورد بررسی قرار گیرد.

فرودگاه بجنورد با وسعت کنونی ۲۸۶ هکتار در شمالشرق مرکز خراسان شمالی واقع است و این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفت که در سال ۱۳۶۷ این فرودگاه مجددا طراحی شد و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر شهید رییس جمهور به استان اختصاص یافت که این میزان اعتباری برای تکمیل و بهبود زیر ساخت ها هزینه شده است.

وی ادامه داد: بیشتر ایرلاین های سطح کشور توسط بخش خصوصی اداره می شوند و بخش اقتصادی را مد نظر دارند این استان باید شرایط را برای پذیرش از سوی ایرلاین ها را نیز فراهم کند.