منفعت کشورهای همسایه در همکاری با ایران است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است؛ یعنی ایران هم راه و هم‌ راه‌حل است؛ کشوری مناسب و برخوردار از نعمات الهی. یکی‌از اصلی‌ترین برنامه‌ها برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها، توسعه کریدورهای شمال به جنوب است؛ اینکه کالا با کمترین هزینه و بهترین کیفیت منتقل شود. ما با راه‌اندازی خط ریلی رشت – کاسپین از بندر شهید رجایی در بندرعباس به دریای شمال متصل می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام‌شده در بخش ساحلی بیان کرد: یکی از کارهای ما در بنادر جنوب شهرهای ساحلی است که ۲۷ نقطه ساحلی ایجاد کردیم اما تا صنعت را به شهرهای ساحلی نبریم فایده‌ای ندارد. ما باید بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. همچنین شرکت‌های بزرگ حمل‌ و نقلی را به سمت حمل‌ونقل ترکیبی سوق دهیم تا قیمت‌ تمام‌شده کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با وجود تمام محدودیت‌های منابع، باید کریدورهای شمال به جنوبمان را تکمیل کنیم، افزود: بندر چابهار اگر به شبکه ریلی داخل متصل نباشد چقدر اثر دارد؟ درست است که در کشور ما گازوئیل ارزان است اما در هیچ ‌کجای دنیا کالا را با تریلی در جاده جابه‌جا نمی‌کنند. اگر هم سوخت ما به قیمت جهانی باشد این کار را نمی‌کنیم؛ بنابراین چاره‌ای جز تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان – یونسی – بیرجند – سرخس نداریم. در این راستا قرارداد بلندمدت بهره‌برداری چابهار با هندی‌ها هم به زودی امضا می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه در حوزه تربیت متخصص در حوزه دریا و دریانوردی ضعف داریم، گفت: بخشی از این موضوع شاید به‌دلیل سختی کار است یا اینکه این صنعت به نسل جوان به‌خوبی معرفی نشده است. اقتصاد دریا به اندازه نفت می‌تواند برای آیندگان تولید ثروت کند. بخش زیادی از رشد اقتصادی با اقتصاد دریا گره خورده که عزم جهادی می‌خواهد.

  خرید کباب پز دادلیسان ۱۴ سیخ ویدئو بررسی مشخصات ببین نت | villasaze

باید کریدورهای شمال به جنوب را تکمیل کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌کشورهای همسایه اگرچه از تحریم‌ها علیه ما نگرانی دارند، اما منافعشان حکم می‌کند که با ما همکاری کنند. 

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دریا بیان کرد: ما کشوری هستیم که از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود و فقط ۱۸۰۰ کیلومتر ساحل جنوبی داریم، اما این اوضاع درآمدهای ارزی‌مان نیست. با وجود تمام محدودیت‌ها باید ببینیم چرا از این بخش درآمدزایی کمی کردیم. ما نعمت خدادادی دریا در شمال و دریای آزاد در جنوب را داریم؛ من از موقعیت جغرافیایی سیاسی ایران در منطقه به ایران‌راه‌ تعبیر کردم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402070402802/%D9%85%D9%86%D9%81%D8%B9%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AAمنفعت کشورهای همسایه در همکاری با ایران است

وی همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا سال‌ها رها بود و کسی در ترانزیت مسئولیت قبول نمی‌کرد اما احکام خوبی اکنون برای اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم نوشته و همزمان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاشته شده است تا قدری از این احوال غیرشفاف فاصله بگیریم. با وجود همه ظلم‌ها و تحریم‌ها، دریانوردی در ایران رو به گسترش است و ما همواره به کنوانسیون‌های بین‌المللی و قواعد محیط زیستی پایبند بوده‌ایم.

بذرپاش با اشاره به تحریم‌ها علیه‌ ایران بیان کرد: من به واسطه سمتی که در وزارت راه دارم، مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی بسیاری از کشورهای همسایه هستم. تمام کشورهای خلیج فارس و حتی کشورهای شمالی آنها هم از تحریم‌ها علیه ما نگرانی دارند اما منفعتشان حکم می‌کند که با ما بیشتر و بهتر همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسمی که به‌مناسبت روز دریانوردی برگزار شد، گفت: در ابتدای حضورم در وزارت گفتم که مهم است به ‌پدیده‌ها چه رویکردی داشته باشیم. وقتی ما اسم صنعت را می‌گذاریم، حامل ویژگی‌هایی است. اگر بخواهیم اشاره کنیم و به این پدیده مهم و جهانی بپردازیم که اقتصادها را از خودش متاثر کرده، باید بدانیم صنعت، بازار و بازاریابی می‌خواهد، محصول نهایی دارد، بسته‌بندی دارد، مدل‌های مختلف کالا و خدمت دارد؛ حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده دارد و ما باید موشکافانه‌تر این صنعت را تحلیل کنیم.

  خراسان جنوبی رتبه اول طرح جهش تولید مسکن را کسب کرد