نخستین پرواز مستقیم بین گروزنی روسیه و تهران راه‌اندازی شد + فیلم

نخستین پرواز مستقیم بین گروزنی روسیه و تهران راه‌اندازی شد + فیلم

ماشاءالله عسکری همت پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در مسکو افزود: از این پس، یک پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران – گروزنی – تهران روزهای دوشنبه هر هفته انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در صورت افزایش تقاضای سفر در این مسیر، امکان انجام سه پرواز در هفته در این مسیر پیش‌بینی شده است.
مدیر هواپیمایی ماهان در روسیه یادآور شد: درحال حاضر، این شرکت هواپیمایی، چهار پرواز برنامه ای درهفته در مسیر تهران-مسکو-تهران در روزهای یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته دارد.
وی افزود: این شرکت همچنین یک پرواز در روزهای جمعه هر هفته در مسیر تهران- سن‌پترزبورگ – تهران انجام می‌دهد.

پیش‌تر خبرگزاری تاس گزارش داده بود که نخستین پرواز شرکت ایرانی ماهان روز دوشنبه ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) در گروزنی به زمین نشست.
مدیر فرودگاه بین‌المللی گروزنی مرکز جمهوری چچن روسیه در این باره گفت: مدت‌ها بود که منتظر راه‌اندازی این پرواز بین‌المللی بودیم.
الوی شاخگیریف اظهار داشت: شرکت هواپیمایی ماهان در نخستین پرواز در این مسیر، نمایندگان ۱۵ آژانس گردشگری ایرانی را در یک سفر مطالعاتی به گروزنی آورد و در پرواز برگشت نیز نمایندگان شرکت‌های مسافرتی جمهوری چچن را به تهران منتقل کرد.
بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۲۳، تردد مسافران در فرودگاه بین‌المللی گروزنی نسبت به سال قبل ۲۹.۳ درصد افزایش یافت و برای اولین بار به یک میلیون نفر رسید.

جمهوری «چچن» به مرکزیت گروزنی در جنوب‌غربی روسیه و در دامنه شمالی رشته‌کوه قفقاز واقع شده است.

پیش از این، در دیدار ۱۷ خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با حسن تیمیژیف مدیر اجرایی موسسه قفقاز آر اف در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار شد، بر این نکته تاکید شد که به منظور توسعه گردشگری بین دو کشور نیاز است تا پرواز مستقیم از تهران به شهر گروزنی، مرکز جمهوری چچن برقرار شود.
تیمیژیف اشاره کرد که اولین گروه از گردشگران ایرانی که در چارچوب موافقتنامه لغو روادید گروهی توانستند به روسیه سفر کنند، با هماهنگی این موسسه وارد قفقاز شمالی شدند و با توجه به فاصله کم جغرافیایی تهران تا این منطقه، درخواست کرد تا با مساعدت سفارت یک خط مستقیم پروازی ایجاد شود.
جلالی نیز ضمن اشاره بر توسعه گردشگری بین دو کشور به عنوان عامل شناخت متقابل، بر ایجاد این مسیر پروازی تاکید و آمادگی سفارت را برای هرگونه مساعدت در این خصوص اعلام داشت.
الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه رئیس هیات مدیره این موسسه است.

  ۷۰ همت برای زمین‌های مورد نیاز طرح جوانی جمعیت تامین شد

پیش از این، مدیر بخش توسعه همکاری‌های دوجانبه وزارت توسعه اقتصادی روسیه با اشاره به اجرای موافقت‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی با ایران از مردادماه ۱۴۰۲ گفت:‌ روسیه در سطح فدرال به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم از قفقاز شمالی به ایران است.
پاول کالمیچک اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در نشستی در اجلاس بین‌المللی روسیه – جهان اسلام در کازان افزود: به دنبال سفر نخستین گروه از گردشگران گروهی ایرانی بدون ویزا درچارچوب توافق مشترک به قفقاز شمالی در سال ۱۴۰۲،‌ جلساتی با هدف راه‌اندازی پرواز مستقیم از این منطقه روسیه به ایران برگزار شد و اکنون این موضوع در سطح فدرال در حال بررسی است.
وی با اشاره به فعال بودن خطوط پروازی بین مسکو و تهران خاطرنشان کرد:‌ بررسی‌ها برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم به ایران علاوه بر منطقه قفقاز شمالی از دیگر مناطق روسیه نیز ادامه دارد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85508462/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D8%AF