نرخ بیکاری به کانال ۶ درصد رسید/ ثبت بیش از ۱۸ هزار فرصت شغلی در استان تهران

نرخ بیکاری به کانال ۶ درصد رسید/ ثبت بیش از ۱۸ هزار فرصت شغلی در استان تهران

عناوین مهم‌ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به برگزاری هشتمین نشست شورای عالی اشتغال، صدور ۱۱۹۴ مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای،قرار گرفتن نرخ بیکاری بیشتر استان‌ها در کانال ۶ درصد، ثبت بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ درخواست شغلی در استان تهران و عدم معافیت تعاونی‌های فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، این هفته آمار ثبت فرصت‌های شغلی در استان تهران اعلام شد که نشان می‌داد بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی توسط کارجویان و کارفرمایان استان تهران در سامانه جست وجوی شغل به ثبت رسیده  و حدود ۷۳۰۹ نفر کارجو در سامانه ثبت‌نام و درخواست‌های شغلی خود را ارائه کرده‌اند.

یافتن شغل مناسب با شرایط فرد یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرمایان و کارجویان است به همین دلیل کارفرمایان به دنبال کارجویانی هستند که بتوانند کار را به بهترین شکل انجام دهند. کارجویان نیز در پی شغل‌هایی هستند که با شرایط و شأنیت آنها همخوانی داشته و درآمد مناسبی داشته باشد.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار از بارگذاری بیش از ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه جست و جوی شغل در کمتر از ۱۰ ماه از راه‌اندازی سامانه خبر داده و گفته بود: طی این مدت نزدیک به ۵۰ هزار نفر به‌کارگماری انجام گرفته است.

برگزاری هشتمین نشست شورای عالی اشتغال رویداد دیگر این هفته بود.در این نشست وزیر کار گزارشی از آخرین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و بازار کار ارائه کرد.بر اساس این گزارش، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است.نرخ بیکاری کل کشور نیز از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

  تردد در محورهای شمالی کشور روان است

طی روزهای اخیر سید صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد که نرخ بیکاری در تعداد قابل توجهی از استان‌های کشور در کانال ۶ درصد قرار گرفته و نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی شده است.

ضرورت تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد،توانمندسازی بانوان روستایی، توجه به کارآفرینی و اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ضرورت تعریف جایگاه شغلی برای شاغلین بخش اقتصاد دیجیتال از محورهای مهم هشتمین نشست شورای عالی اشتغال بود.

این هفته عبدالله بهرامی ـ رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون،عدم ثبات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه را مشکل صنعت فرش برشمرد و گفت: نرخ ارز و قیمت مواد اولیه مدام در حال تغییر است در حالی که ۳۵ درصد هزینه تولید فرش، مواد اولیه است.با گران شدن پشم و ابریشم و مواد اولیه، قیمت فرش نیز افزایش می‌یابد و به تناسب آن هزینه‌های جانبی و حمل و نقل بالا می‌رود و روی قیمت تمام شده فرش تاثیر می‌گذارد در حالی که در کشورهای رقیب تثبیت نرخ ارز به فروش و صادرات فرش آنها کمک می‌کند.

وی مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی را از دیگر مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف عنوان کرد و گفت:فرش دستباف کالایی نیست که بتوان یکروزه برای آن خریدار پیدا کرد و عده زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌توانند در مدت مقرر برای بازگشت مبالغ ارزی به حساب بانک مرکزی،‌ مبلغ را از خریداران دریافت کنند.

صدور ۱۱۹۴ مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای خبر دیگری بود که از سوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام شد.

  جای فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان سازی خالی است

مهرداد عظیمی ارتقای سطح آموزش مهارتی کارگران و راه‌اندازی مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای را از جمله برنامه‌های مهم سازمان در سال‌جاری عنوان کرد.

وی از ارائه بیش از ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر دوره آموزش در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این آموزش‌ها در دو بخش دولتی و غیردولتی ارائه شده که نسبت به مدت مشابه قبل از رشد ۳۲ درصدی برخوردار بوده است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد ۱۱۹۴ درصد رشد داشته و طی این مدت رشد ۴۲ درصدی در سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و رشد بیش از ۹۰ درصدی در تعداد بنگاه‌های پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی به وجود آمده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403032516894/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84-%DB%B6-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B8-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C