به منظور مساعدت به کاربران دائمی آزادراههای مذکور خودروهای سواری شخصی با مجموع تردد رفت و برگشت بیش از ۲۰ بار یا بیش از ۴۰ بار در یک ماه به ترتیب مشمول ۱۵ و ۳۰ درصد تخفیف در نرخ عوارض فوق شده و همچنین خودروهای حمل و نقل با پلاک عمومی مشمول ۲۰ درصد تخفیف در نرخ عوارض فوق خواهند شد.
وی با اشاره به عوارض فعلی یکهزار و ۲۰۰ تومانی آزادراه تهران- قم که به صورت یکسان از کاربران جاده دریافت میشود، گفت: پرداختی برای افرادی که تا فرودگاه امام یا کل مسیر تا قم را پیمایش داشتند یکسان بود و این عادلانه نبود، بر این اساس مقرر شده عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت شود.
بر این اساس، زمان اجرای این مصوبه از تاریخ اول بهمنماه ۱۴۰۳ خواهد بود.
وی خاطرنشانکرد: در این راستا بستهای تهیه خواهد شد تا اضافه درآمدها صرف همین عمران و بهسازی همین آزادراهها شود. همچنین تا ۳۰ درصد تخفیف برای افرادی که به طور دائم از این آزادراهها استفاده میکنند در نظر گرفته خواهد شد.
منبع: https://www.irna.ir/news/85704281/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
خودروهای عملیاتی امداد جاده ای اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، پلیس راه، راهداری و غیره از پرداخت عوارض معاف هستند و ساز و کار مربوطه توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پیش بینی خواهد شد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳ موضوع افزایش نرخ عوارض آزادراههای دولتی کشور را به استناد بند «ب» ماده (۳۰) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین بررسی و تصویب کرد.
با هدف کاهش تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات جاده ای از طریق هوشمندسازی سامانه ها و فناوری های نوظهور دیجیتال، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است سالیانه دستکم پنج درصد از منابع حاصل از افزایش عوارض آزادراههای موضوع این مصوبه را به منظور توسعه فناوریها و سامانه های هوشمند با اولویت استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان هزینه کند.
اکبری خاطرنشان کرد: عوارض جدید آزادراهی از ابتدای بهمن ماه اجرایی و دریافت خواهد شد که شامل آزادراههای تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین، بندرعباس- شهید رجایی و قزوین- زنجان خواهد بود.
برپایه این مصوبه، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده میشود با تکمیل سامانه های اخذ عوارض الکترونیکی در ورودی و خروجیهای فاقد سامانه هر آزادراه، نسبت به اخذ عوارض متناسب با پیمایش انجام شده با رعایت مقادیر مندرج در جدول نرخ عوارض اقدام کند.
سرپرست سازمان راهداری ادامهداد: در خوشبینانهترین حالت حتی با این نرخهای جدید ۲هزار میلیارد تومان از این آزادراهها که در مقایسه با نیاز فوری پنج هزار میلیارد تومانی ناچیز است.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، پیشتر «رضا اکبری» سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به افزایش عوارض تعدادی از آزادراههای دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که عوارض این آزادراهها در پنج سال گذشته افزایش نیافته بود و درآمدهای آنها به هیچ عنوان کفاف نگهداری آزادراهها را نمیداد، از دو سال پیش به روز رسانی این عوارض درخواست شده بود تا اینکه این مورد به شورای اقتصاد رفت و در آنجا نرخ جدید برای پنج آزادراه دولتی مصوب شد.