نمایندگان بخش خصوصی باید در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند 

وی ادامه‌داد: در یک دوره گذار قرار داریم و الگوهای راه‌آهن دولتی باید به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کند.

ذاکری ضمن تاکید بر توسعه حمل‌ونقل مسافری در کنار حمل‌ونقل باری گفت: باید با حرکت روبه‌جلو، قطارهای مناسب و شایسته مردم تهیه شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85604927/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

۵۰ درصد لکوموتیوهای کشور آماده به‌کار است

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «جبارعلی ذاکری» امروز (دوشنبه) در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو افزود: این نشست به منظور شنیدن دغدغه‌ها و چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی و راه‌آهن برگزار شد و این نشست‌ها به صورت حوزه‌ای و تخصصی ادامه خواهد یافت.

وی درباره پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز گفت: بانک ملی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان (۱.۲ همت) از تبصره ۱۸ را پرداخت کرده و با مبلغی که مجموعه راه‌آهن پرداخت می‌کند به ۳.۶ همت می‌رسد و پرداخت مطالبات تبصره ۱۸ انجام خواهد شد. در خصوص ماده ۱۲ نیز گفت‌وگوهایی با وزارت نفت انجام شده و قول‌هایی نیز دریافت شده است که امیدوایم آثار آن را به زودی ببینیم.

وی با بیان اینکه باید امری مشابه فاینانس خارجی برای فاینانس داخلی ایجاد شود، گفت: خرید لکوموتیو از شرکت‌های تولیدکننده خارجی با حدود ۱۵ درصد قیمت نهایی انجام می‌شود و بقیه مبلغ با استفاده از درآمدهای همان لکوموتیو پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که برای خرید محصولات داخلی باید همه مبلغ را پرداخت کرد.

ذاکری در ادامه اظهار داشت: اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا می‌کند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده می‌شود، زیرا کمبود قطار در کشور همچنان جدی است.

وی ابراز امیدواری کرد با همفکری هم بتوانیم گام‌هایی مهم را رو به جلو برداریم.

مدیرعامل راه آهن بیان‌داشت: بهترین راه این است که نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند تا از نظرات تشکل‌ها و شرکت‌ها بهره گرفته شود و بخش خصوصی بتواند حضور مستمری در بخش‌های مختلف داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: آماده به‌کاری لکوموتیوهای کشور حدود ۵۰ درصد است و ورود لکوموتیوهای جدید و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی می‌تواند کارگشای کمبودهای موجود شود.

ذاکری در ادامه با قدردانی از زحمات مدیران پیشین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: با همدلی و همفکری این قافله را به سمت جلو پیش خواهیم برد و نباید به عقب برگردیم و در این راستا باید تلاش‌های مضاعفی انجام شود. با همه ذینفعانی که در این حوزه فعالند دست به دست هم خواهیم داد تا به اهداف راه‌آهن برسیم.