هم کار هست هم نیروی آماده به کار ولی…

هم کار هست هم نیروی آماده به کار ولی...

وی ادامه داد: اینکه ثبت درخواست اشتغال از طریق کد ملی افراد صورت می‌گیرد و سامانه به دقت رصد می‌کند از ویژگی‌های ممتاز سامانه رصد اشتغال است و نظارت‌های تلفنی و حضوری نقاط قوت و ضعف طرح را آشکار می‌کند. همچنین امکان اینکه کد ملی افراد در سامانه دوبار ثبت شود وجود ندارد که از این جهت اقدام بسیار مثبتی است و جلوی ثبت درخواست‌های تکراری را می‌گیرد.

فتح الله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر سامانه رصد اشتغال در پایش وضع بازار کار و شفاف‌سازی آمارهای اشتغال اظهار کرد: به طور حتم نارسایی‌های بازار کار از طریق این آمار شناسایی و برطرف می‌شود. اگر مشخص شود که در چه بخش‌هایی شغل ایجاد شده است به کسانی که در زمینه بازار اشتغال تصمیم‌گیری می‌کنند، کمک بسیاری می‌کند.

به گفته این فعال حوزه کار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر امنیت شغلی کارگران را تامین می‌کند و موجب برقراری عدالت مزدی می‌شود.

یک فعال حوزه کار معتقد است: در حال حاضر هم کار هست هم نیروی آماده به کار ولی به دلیل عدم پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با تخصص، شایستگی و مسئولیت فرد شغل‌های بسیاری خالی و معطل نیروی کار است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082418008/%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D9%84%DB%8C

وی ادامه داد: امروز هم بازار کار داریم هم نیروی آماده به کار ولی بسیاری از شغل‌ها خالی و معطل نیروی کار است زیرا بعضا حقوق و دستمزدی که متناسب با مدرک تحصیلی، سنوات، مسئولیت و تخصص و شایستگی فرد باشد، پرداخت نمی‌شود.

بیات موضوع حقوق و دستمزد را در فضای اشتغال و بازار کار تاثیرگذار دانست و گفت: در حال حاضر شهرک‌های صنعتی به نیروهای متخصص نیاز دارند ولی نیرویی که همکاری کند وجود ندارد زیرا حقوق و دستمزدی که پرداخت می‌شود حداقلی است؛ در حالی که فرد هزینه زندگی و رفت و آمد خود را درنظر می‌گیرد و می‌بیند برایش مقرون به صرفه نیست. ما می‌توانیم شغل ایجاد کنیم ولی با چه میزان حقوق و دستمزد که کارگر انگیزه کار پیدا کند.

  افزایش تدریجی دما در بیشتر مناطق کشور طی دو روز آینده

این فعال حوزه کار با بیان اینکه طبق آمارهای موجود در سامانه باید مشخص شود در چه بخش‌هایی اشتغالزایی شده است؟ادامه داد: به عنوان مثال اگر درصد آمار اشتغال در بخش خدمات بیشتر باشد نشان می‌دهد که از بخش کشاورزی یا صنعت غافل شده‌ایم و این جریان مطلوب نیست زیرا ممکن است یکباره ریزش نیروی کار داشته باشیم، بنابراین توزیع اشتغال باید به شکلی باشد که هر سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت تقویت شوند.