واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در نیمه دوم سال افتتاح می‌شود

نیکزاد ادامه داد: میزان ثبت‌نام‌ها نشان داد هدف‌گذاری دولت درست بوده و میزان تقاضای مسکن نشان می‌دهد که به مدت چند سال، باید سالیانه یک میلیون واحد ساخته شود تا دغدغه مسکن را از مردم رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان «اکبر نیکزاد» امروز در نشست خبری درباره قیمت ساخت نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: با تفاهم با پیمانکاران ساخت‌وساز باید تسریع شود تا آورده فعلی متقاضی جوابگو باشد، چراکه نرخ نهاده‌های ساختمانی افزایش قیمت داشته است.

به گفته نیکزاد انبوه‌سازان درباره ورود به ساخت‌وساز ابهام دارند و تعدادی از انبوه‌سازان برای ساخت مسکن هنوز ورود نکردند. باید به پیمانکار اطمینان خاطر دهیم که به‌صورت فهرست نهایی و تعدیل سالیانه قرارداد می‌بندیم. اگر بخواهیم عدد ثابت قرار دهیم، پیمانکاران پای‌کار نمی‌آیند. 

تخفیف‌ها به طرح نهضت ملی از سوی سازمان‌ها

هدف‌گذاری دولت درست است

رئیس بنیاد مسکن گفت: البته خواست متقاضی این است که عدد ثابت باشد، اما اگر قیمت ساخت را پایین بیاوریم، ممکن است پروژه‌ها متوقف می‌شود.

به گفته رئیس بنیاد مسکن، قیمت مصالح و دستمزد رصد می‌شود تا قراردادها از یک چارچوبی تبعیت کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اصلی‌ترین موضوع در قانون جهش تولید مسکن ساخت سالیانه یک میلیون مسکن است که ۲۰۰ هزار واحد آن در روستاها و ۸۰۰ هزار واحد در شهرها ساخته می‌شود و به‌زودی از نیمه دوم سال افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن (سهم بنیاد مسکن) انجام می‌شود.

وی گفت: ابتدا قرار بود با نرخ  ۴.۵ میلیون تومان در هر مترمربع واحدها ساخته شود. اما با توجه به نرخ مصالح و افزایش دستمزدها نرخ ساخت افزایش یافته است و جلسات با پیمانکاران درباره تعیین نوع قراردادها نیز ادامه دارد.

  ۱۱ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در جنوب غرب استان تهران تایید شدند

به گفته وی بعد از  اعمال تمام تخفیف‌ها، نهایتاً نهضت ملی با وام بانکی و آورده متقاضی ساخته می‌شود که هزینه نهایی ساخت مسکن است.

رئیس بنیاد مسکن همچنین درباره متراژ خانه‌های نهضت ملی مسکن گفت: درباره ساخت مسکن در شهرستان‌ها و استان‌ها تحقیق شده تا با توجه به ذائقه مردم در متراژهای مختلف واحدها ساخته شود.

وی افزود: مردم درباره میزان آورده سوال دارند و تاکید ما به ادارات راه و شهرسازی این است نهایت تا سقف ۲ تا ۳ درصد افزایش آورده متقاضیان، پروژه‌ها ساخته شود.

نیکزاد گفت: نرخ مصالح و دستمزد در تعیین قیمت ساخت تعیین‌کننده است، البته اینکه مسکن چند طبقه و چطور ساخته می‌شود، نیز موثر است. قیمت ساخت بسته به نوع پروژه و شهر محل ساخت تفاوت دارد و در شهرهایی که زمین کمتر است، خانه‌ها در طبقات بالا ساخته می‌شود.

نیکزاد بیان کرد: کمک دولت برای کاهش قیمت وجود دارد. در طرح نهضت ملی مسکن زمین به‌صورت رایگان تامین می‌شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان تعرفه ساخت را به نصف کاهش داده است. در خصوص تعرفه عوارض پروانه هم تا ۳۰ درصد تخفیف در ساخت نهضت ملی وجود دارد که در برخی استان‌ها ۷۰ درصد تخفیف داده شده است. 

نیکزاد گفت: واحدهای نهضت ملی در متراژهای ۶۵ تا ۱۰۰ متری در حال ساخت است که بر مبنای متراژ، تعداد طبقات و محل ساخت مبلغ آورده متقاضی بین ۱۷۰میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان متفاوت است.



منبع

وی توضیح داد: دولت فقط سیاست‌گذار است و ساخت توسط پیمانکار انجام می‌شود. بر این اساس قیمت باید منطقی باشد که سازنده و پیمانکار متضرر نشود و در عین حال قیمت آن‌قدر بالا نباشد که به مردم و متقاضی فشار وارد نشود.

  عمران یا معماری ؟ + معرفی و مقایسه دو رشته عمران و معماری ساختمون 24 | road-housing