وزیر راه: سیر قطار در کریدور شمال- جنوب ادامه خواهد داشت

وزیر راه و شهرسازی گفت: از سوی دیگر این مسیر از لحاظ صرفه اقتصادی و کاهش زمان حمل و نقل دارای مزیت‌های قابل توجهی است و به‌طور قطع سایر کشورها نیز به دنبال منافع بیشتری برای حمل بار خود هستند.

وی درباره امکان تداوم سیر این قطار، خاطرنشان‌کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی که با کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان و ترکمنستان منعقد شده و همچنین سهل‌الوصول بودن این مسیر برای رسیدن کالاهای روسیه به کشورهایی مثل هند، سیر قطار در این مسیر ادامه خواهد داشت.

این عضو کابینه سیزدهم ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه ترانزیت، گفت:‌ در کریدور شمالی سه جبهه وجود دارد و این قطار از شرقی‌ترین کریدور یعنی سرخس (ترکمنستان) وارد کشور شده است.

وی ادامه‌داد: قطار باری روسیه به مقصد هند برای نخستین بار به صورت مستقیم از روسیه وارد خاک ایران می‌شود و در بندر شهید رجایی توقف می‌کند.

وی ادامه‌داد: همچنین کریدورهای میانی مثل اینچه برون و گرمسار نیز دارای قابلیت‌های بالایی برای جذب بار سایر کشورهاست که ارتباطات خوبی از این طریق با روسیه و کشورهای همسایه برقرار شده است.

قاسمی با بیان اینکه بار این قطار از طریق دریا به هند صادر خواهد شد، افزود: این قطار از مسکو با پیمایش بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: اکنون تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود ۲۰ میلیون تن منعقد و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.

  تعداد هواپیماهای فعال تا پایان سال به ۲۵۰ فروند می‌رسد/ پرواز به ۱۰۸ مقصد جهان 

وی تاکید کرد: فعال کردن کریدورها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با اقدامات انجام شده در این زمینه سیر این قطار نیز تداوم خواهد داشت.

قاسمی درباره احیای سایر کریدورها از جمله کریدور شرقی- غربی اظهار داشت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، مزایای امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم برای کشورمان در بر داشته باشد و به دنبال افزایش ترانزیت کشور هستیم.



منبع

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» درباره ورود نخستین قطار باری مستقیم روسیه به ایران به مقصد هند، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر روابط با کشورهای همسایه، ‌در حال حاضر با اکثر کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی برقرار شده است و بر همین اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشورهای مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

قاسمی اضافه‌کرد: کریدور غربی یعنی جمهوری آذربایجان- ایران نیز از کریدورهایی با ظرفیت‌های بالا در کشور بوده و رفع محدودیت‌ها و تکمیل قطار رشت- آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.